Vad har du för innetemperatur på vintern

• Antal röster
    162
Skulle vara intresserad av att se vad man har för innetemperatur.

Garaget: 12grader
Sovrummet: 18grader
Resten av huset: 20grader

Skulle gärna vilja ha varmare dock i badrummen, men går inte nu, får bli efter jag renoverat å lagt golvvärme :cool:

Lätt över 22 året runt. Jag får ståpäls och frossbrytningar under 22. Mössa under 20.

Försöker hålla runt 18C. Men problemet är att då vi kommer hem tar jag av mig i skjortärmarna, dottern klär av sig allt utom trosor och linne och sambon tar på sig en tröja :)

Håller mellan 10 och 15C i källaren.

Försöker ligga runt 20 eller lite över men oftast så ligger det ju under, så rösten hamnade på 18-20

J
21,9 nere och 20,6 uppe

Thomas59
Sitter i vardagsrummet för tillfället och här är det 26-27 grader varmt - för varmt. Eldade en brasa runt lunch och den värmer än (ca 5-6 kg ved)

Resten av huset ca 23 grader förutom sovrummen ca 19-20 grader (för varmt) och badrumen ca 26 grader.

I garaget 12-15 grader.

Jag tycker vi har för varmt men frugan gillar det och vi har bergvärme så kostnaden är marginell.

Just diskussionen värme kontra kostnad är intressant. Vi har fjärrvärme och betalade 1825,73€ förra året för 26,15MWh.

En tumregel jag sett är att en grad ökar kostnaden med ca 5%. Någon som har synpunkter på den kalkylen?

Boplanet håller 22-23 grader och i källaren ligger tempen på ca.18 grader.
Vem vill frysa? Det är nu man lever och är det kallt ute så får det kosta, för frysa vill man ju inte. Blir till att ta ett lite djupare tag i plånboken, men det kan man ju leva med... Växthuseffekt var är du? Kom hit snälla...

Vad jag hört/läst så ger en ökning från 20-23grader ungefär en fördubbling av energiåtgången.
Men en ökning från 15-18grader är obetydligt däremot på årsbasis eftersom det är skillnaden mot den naturliga medeltemeraturen som avgör.

AndersG skrev:
Just diskussionen värme kontra kostnad är intressant. Vi har fjärrvärme och betalade 1825,73€ förra året för 26,15MWh.

En tumregel jag sett är att en grad ökar kostnaden med ca 5%. Någon som har synpunkter på den kalkylen?

OK. Månne det finns ngn typ av kalkylator man kan använda på webben. eller formel?

Tror det är svårt irl för alla hus är ju olika och man får säkert olika resultat i ett gammalt resp nytt hus skulle jag tro.
Sällan teorin stämmer med verkligheten iaf:D

AndersG skrev:
OK. Månne det finns ngn typ av kalkylator man kan använda på webben. eller formel?

Dagtid: runt 18-20 grader
Nattetid: Svinkallt! Hade 7,3 grader i vardagsrummet i morse.
Tänk om man hade en acktack...

Tossegubbe skrev:
Vad jag hört/läst så ger en ökning från 20-23grader ungefär en fördubbling av energiåtgången.
Men en ökning från 15-18grader är obetydligt däremot på årsbasis eftersom det är skillnaden mot den naturliga medeltemeraturen som avgör.
EFtersom värmeflödet genom väggen är omvänt prop mot temperaturen har jag svårt att tro på det du hört....:S

jag har totalt 4000liter
eldar jag sista vedinlägget på kväll kl 21 måste jag elda vid middagstid ca 3-4 vedinlägg beroende på ved 190liters vedinkasst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.