4 450 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Vad har du för innertemperatur på vintern
Sida 1 av 2
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 256 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 256 inlägg
Sitter i vardagsrummet för tillfället och här är det 26-27 grader varmt - för varmt. Eldade en brasa runt lunch och den värmer än (ca 5-6 kg ved)
Resten av huset ca 23 grader förutom sovrummen ca 19-20 grader (för varmt) och badrumen ca 26 grader.
I garaget 12-15 grader.
Jag tycker vi har för varmt men frugan gillar det och vi har bergvärme så kostnaden är marginell.
Resten av huset ca 23 grader förutom sovrummen ca 19-20 grader (för varmt) och badrumen ca 26 grader.
I garaget 12-15 grader.
Jag tycker vi har för varmt men frugan gillar det och vi har bergvärme så kostnaden är marginell.
Boplanet håller 22-23 grader och i källaren ligger tempen på ca.18 grader.
Vem vill frysa? Det är nu man lever och är det kallt ute så får det kosta, för frysa vill man ju inte. Blir till att ta ett lite djupare tag i plånboken, men det kan man ju leva med... Växthuseffekt var är du? Kom hit snälla...
Vem vill frysa? Det är nu man lever och är det kallt ute så får det kosta, för frysa vill man ju inte. Blir till att ta ett lite djupare tag i plånboken, men det kan man ju leva med... Växthuseffekt var är du? Kom hit snälla...
Vad jag hört/läst så ger en ökning från 20-23grader ungefär en fördubbling av energiåtgången.
Men en ökning från 15-18grader är obetydligt däremot på årsbasis eftersom det är skillnaden mot den naturliga medeltemeraturen som avgör.
Men en ökning från 15-18grader är obetydligt däremot på årsbasis eftersom det är skillnaden mot den naturliga medeltemeraturen som avgör.
AndersG skrev:
EFtersom värmeflödet genom väggen är omvänt prop mot temperaturen har jag svårt att tro på det du hört....:STossegubbe skrev: