Jag har en fastighet bebyggd med ett fritidshus sedan 50 år. Huset är mycket sjönära och skulle inte beviljas bygglov med dagens regler. Området är inte detaljplanerat. Tomten är liten och tillåter ingen alternativ placering av byggnaden. Vad händer om huset brinner ner? Kommer jag att få bygga upp et identiskt hus eller kommer jag att stå med en oanvändbar sjötomt?

Du kommer inte automatiskt få bygga ett identiskt hus. Vid nybyggnad ska dagens krav uppfyllas. Reglerna för fritidshus är ju dock lite lättare avseende energi och tillgänglighet.

Contrefort Contrefort skrev:
Du kommer inte automatiskt få bygga ett identiskt hus. Vid nybyggnad ska dagens krav uppfyllas. Reglerna för fritidshus är ju dock lite lättare avseende energi och tillgänglighet.
Dagens krav på själva byggnaden är inget problem men läget kräver idag dispens för strandskydd och avstånd till tomtgräns understiger 4,5 m.

B bauhaus skrev:
Dagens krav på själva byggnaden är inget problem men läget kräver idag dispens för strandskydd och avstånd till tomtgräns understiger 4,5 m.
Det finns ingen regel om 4,5 meter till tomtgräns, så det är inte nödvändigtvis ett problem. Det beror på vad som är på andra sidan gränsen. Vad gäller strandskydd finns generellt sett skäl att bevilja dispens för en ersättningsbyggnad om du ansöker inom ca 1 år från att huset brann ned.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.