Hej, hyresvärdinnans man lämnade golvbrunnen i detta skick efter att ha tagit bort duschkabinen som täckte den. Det var över en månad sen och jag vet ingenting om golvbrunnar men tycker det ser väldigt konstigt ut. Meddelar hyresvärdinnan att jag vägrar använda dusch och tvättmaskin tills nån expert ger klartecken att allt är ok. Enligt hennes man ska tvättmaskinsslangen bara ner genom hålet i gallret. Det blåser rejält från golvbrunnen också, se video. Efter att han lämnat golvbrunnen detta skick luktar det också äckligt och jättestarkt, måste öppna och stänga dörren snabbt så att lukten inte sprider sig ut i lägenheten. Jag har fått nycklarna till husets bastu och duschutrymmen men inte sagt nåt ännu till hyresvärdinnan (som är privatvärd) att jag duschar där istället. Vad säger ni som är experter? Vad händer i denna golvbrunn om jag duschar eller tvättar? Rinner allt vatten undan normalt som det ska?

• Öppen golvbrunn med smutsiga kanter och ett hål i gallret, övergiven efter att duschkabin tagits bort, luktar och verkar vara i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en golvbrunn med smuts och missfärgningar runt kanterna, samt synliga vattenrester och en öppning utan galler.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med metallgaller, stort hål i gallret, placerad på blå kakelgolv.
    Skapa konto
  • Golvbrunn på blått kakelgolv med en slang ner genom gallret. Rödvit handduk och rosa tvålflaska syns bredvid.
    Skapa konto
Ur vattenskadesynpunkt borde den inte vara värre än innan (vilket inte säger så mycket...). Men problemet är att det ser ut som vattenlåset saknas eller är håltaget. Det gör att det borde lukta väldigt illa. Vattenlåset har ju som syfte att med en "vattenpropp" hindra luft från avloppssyemet att komma ut i rummet.

Det ser ut som man gjort en allt annat än fackmannamässig tätning av brunnen. Men det borde inte ha med den bortagna duschkabinen att göra.

Redigerat:
  • Gilla
hurgörjagnu och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att det ligger en svart plugg där som ska sitta i hålet istället, då fungerar nog vattenlåset som tänkt.

• Gilla
Nisse Hedström och 4 till
  • Laddar…
Vad händer om vattnet från dusch och tvättmaskin rinner ner i golvbrunnen om pluggen/ proppen inte sitter i?

H hurgörjagnu skrev:
Vad händer om vattnet från dusch och tvättmaskin rinner ner i golvbrunnen om pluggen/ proppen inte sitter i?
Det fortsätter att lukta illla. Vattnet rinner ner i avloppet oavsett.

• Gilla
TommyLarsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det fortsätter att lukta illla. Vattnet rinner ner i avloppet oavsett.
Det där svarta locket, ligger det bara där o flyter runt? Passar det i det ovala hålet?

Den svarta gummipluggen kan vara en plugg för att täcka renshålet i golvbrunnen, den ska bara lossas när man behöver rensa avloppet nedströms.

Det måste vara tätt där i övrigt, absolut inget ställe man ska skicka ned ett avloppsrör i utan detta ska vara på högersidan i din bild så att det hamnar i själva vattenlåsets yttersida. Annars har du fullt utlopp av gaser från avloppet.

Dessutom ska det finnas en avluftning i avloppsanläggningen så att du inte får det övertryck du visar. Jag skulle rekommendera att ta dit en rörmokare som får ordning på detta om du är osäker.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.