Har kass värme i fjärrvärmesystemet,får bara upp 45 grader på tappställena och sambon nojar om listeria. Blandventilen står på min så det späs inte ut med mkt kallvatten. Och i FV-kulverten är någon temp ratt ställd på max.
Därför funderar jag på varför det inte blir ngn högre temp på tappvattnet. Får bli att ringa kommunen imon.

Men så kom jag på att när cirkulationspumpen förra sommaren var urkopplad pga kommunen gjorde något i kulverten så blev vattnet skållhett. Beror det på att FV-vattnet inte cirkuleras utan det går in tokvarmt vatten hela tiden i växlaren? De uttryckligen sa till att vi stänger en pump nu så akta för vattnet blir varmt.

Resulterar det i högre värmeförbrukning/kostnad? (Vi har ingen straffkostnad på varmt returvatten) om inte så kan vi ju själva koppla ur pumpen tills de har möjlighet att komma o kolla på det

olofh skrev:
Därför funderar jag på varför det inte blir ngn högre temp på tappvattnet.
olofh skrev:
Blandventilen står på min
;)

---------------

Jaja.jag förstår vad du menar. Alltså den blandar in min kallvatten... Jo. Jag har testat. Åt andra håller blir det än kallare varmvatten, tyvärr

Är ventilen hel och är det rätt kopplat från början? Har det fungerat?
Något annat som kan ge kallt varmvatten är trasiga blandare med genomläck från kall- till varmvatten.

Har ju funkat tidigare men en sak som ev spökar är att vid en badrumsrenovering så tömde de systemet helt utan att stänga av cirk-pumpen. Då inträffade samma grej med att vi fick dåligt med varmvatten. VVS'n erkände så klart inte att han hade glömt det så vi gick med på att han bytte blandventilen (1000kr blä..) men sen visade det sig som sagt att cirk pumpen bränt. Det var då den stängdes av o så fick vi jäkla varmt vatten. Kommunen bytte sen den men kontentan kan väl sägas vara att både pump och bland ventil är hyfsat nya.

För det första, ni har ingen beredare med stillastående varmvatten så några sjukdomar behöver ni inte oroa er för.
För det andra som kan blandningsventiler börja läcka igenom kallvatten vare sig man vill det eller inte.
För det tredje, som ovanstående skrev, så kan blandare börja läcka igenom kallvatten. Detta är ganska vanligt. Stäng av varmvattnet vid växlaren (om ni har nån ventil där) och testa att spola "varmvatten" ur en blandare. Kommer det vatten ur kranen så har du en trasig blandare nånstans.

EDIT: Vad är det för pump du pratar om?

Redigerat:
Men, någon som kan svara på hur en avstängd cirkpump påverkar räkningen? Kommer vi få skrämselhicka?

Dave13 skrev:
För det första, ni har ingen beredare men stillastående varmvatten så några sjukdomar behöver ni inte oroa er för.
För det andra som kan blandningsventiler börja läcka igenom kallvatten vare sig man vill det eller inte.
För det tredje, som ovanstående skrev, så kan blandare börja läcka igenom kallvatten. Detta är ganska vanligt. Stäng av varmvattnet vid växlaren (om ni har nån ventil där) och testa att spola "varmvatten" ur en blandare. Kommer det vatten ur kranen så har du en trasig blandare nånstans.
Jo. Klart att något kan ha pajat. Men du menar alltså att det kan vara själva kökskranen som är trasig? Inte riktigt tänkt på det.ska kolla och ditt sista tips ska jag också testa.

Men en pump har ju inget med varmvatten att göra? Om det inte är en VVC-pump men den påverkas inte av avstängningar på fjärrvärmenätet.

Pumpen jag syftar på är en pump ute i FV-kulverten på tomten. Allt där ute är kommunens grejer men man har egen nyckel. Där finns lite allsköns grejer. Bl.a. Ventiler för av/på för cirkulation, varmt/kallt och en pump som av kommunens gubbar kalkades cirkulationspump. På insidan av huset har vi enbart blandventil och styrcentral för uppvärmningen av huset

Vvc pump. Jo så sa de nog. Det var visst bra att stänga av den om man skulle tömma dricksvattensystemet.

Har ni nån typ av "huvudcentral" i området? Det verkar ju som att kulverten innehåller både värme tillopp och retur samt varmvatten och vvc. Så brukar det inte vara. Det vanliga är att det endast är fjärrvärmen som går i kulverten och resten skapas i fastigheten. Har dina grannar samma problem?

Isåfall är anledningen till att du har en vvc-pump att du ska slippa vänta en evighet på varmvatten. Stänger du av den kostar det inte dig så mycket mer. Men du kommer få vänta på varmvatten.

Dessa rör med symboler finns (5st) samt en plastvred som kan snurras på från 1-5. 5an ska vara varmast.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Vredet ser ut så här

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Dave13 skrev:
Har ni nån typ av "huvudcentral" i området? Det verkar ju som att kulverten innehåller både värme tillopp och retur samt varmvatten och vvc. Så brukar det inte vara. Det vanliga är att det endast är fjärrvärmen som går i kulverten och resten skapas i fastigheten. Har dina grannar samma problem?
Nej.det är friliggande villor. Grannen har iaf varmt. Värmen till uppvärmningen funkar hos oss. Det är bara tappvattnet. Kanske är pumpen som kärvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.