Hej alla forumvänner.

Jag har en 6 år gammal Nibe F360 frånluftsvärmepanna med vattenburen golvvärme. Idag noterade jag att min cikulationspump Danfos UPS 15-60 inte snurrar. Om jag slår av strömmen och slår på igen så startar den. Efter ca 1 minut stannar den. Jag har manuell inställning i tre lägen och kör på lägsta under sommar och tidig höst för att köra på max under vinter och tidig vår. Kan det vara så att min Nibe har någon form av intelligent styrning som stannar pumpen när det som nu är 18 plus ute? Är den kanske trasig och behöver ersättas?

Jus nu behöver jag ingen värme i golven, men snart är det dax. Tacksam för all tips.

Värmepumpen brukar ha ett sommarläge som slår av cirkulationspumpen när det är tillräckligt varmt ute.

Hej

Tack för svar. Ja så kan det mycket väl vara. Kan dock inte finna något om detta i Nibe manualen.

På sidan 5 i manualen står om pumpens olika driftlägen, där framgår att cirkulationspumpen är avstängd när pumpen är i sommarläge.

Sida från manual som beskriver driftlägen på värmepump, inklusive sommarläge där cirkulationspumpen är blockerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anvisningar för olika driftlägen på en värmepump, inklusive auto-, vinter- och sommarläge markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
När jag ser din ref. till manual inser jag att jag angett fel typ. Det är en F370 jag har och INTE F360 jag felaktigt skrev.. jag antar att det är samma princip i min, m.a.o. att den själv väljer läge och att det är helt ok att cirk.pumpen står stilla nu när det är så pass varmt ute.

Ja, för F370 gäller att den bara går när behov föreligger - vilket det inte gör nu på sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.