Hejsan!
Jag ska bygga ett oisolerat stall 15x9 m, ca 3,5 m högt (sammanlagt syll till hammarband), ett tak med ca 45 graders lutning (det ska ha ålderdomligt utseende), så det blir väl ca 8 m till nock. Takbeklädnad blir fibercementplattor som läggs direkt på reglarna mellan takstolarna (det blir alltså ingen svall).
Nu funderar jag på diverse arbets- och pengabesparande åtgärder, som givetvis inte får inverka på hållbarheten. En sådan är avståndet mellan väggreglarna. Skulle man kunna utöka till ca 1 m emellan, eller kanske 1,2 m? Dels sparar jag jobb och virke, men jag tror också det skulle bli finare och inte så "plåttrigt" om man ställde reglarna lite glesare.
Den ursprungliga planen var att använda 2"5" till de stående väggreglarna, och till hammarbandet en liggande (på högkant) 2"6" och så en liggande 2"5" (virket kommer från en "bonnasåg", så det är inte centimetermått).
Jättetacksam för era synpunkter!

Ska du ha skivmaterial på väggarna kan väl deras mått påverka,eller?

Nej, inget skivmaterial på insidan.

Mikael_L
Vad ska du ha på väggarna, och vad måste dom tåla sen? (Sparkande hästar och hästknuffar?)

Ska du ha gipsskivor kan du inte ha glesare än cc60 cm.

Ska du har råspont och accepterar lite rackliga väggar så kan du säkert ha uppåt cc120 cm.

Har du tänkt att göra väggar av 45mm tjockt regelvirke så kan du antingen ha rejält cc, eller använda virkets dimension till att få jättestadiga väggar.

Så frågor; vad har du tänkt på väggarna? masonit, OSB, gips, plyfa, träplank/regel osv
Och vad behöver väggarna tåla, har du tänkt fästa saker i väggarna osv.

Jag har varit med och byggt stall för cirka 10 år sedan, och då var det snarare tätare regelverk som gällde med tanke på hästarnas krafter. Jag vill minnas att vi satte formplyfa på CC40 på utsatta ytor och OSB på cc90 på andra.

S
precis tätare och gärna formplyfa på väggarna. finns säkerligen regler hur du skall bygga stallet.
var med om att bygga ett stall för kor, va mycke anpassningar och regler där

Tack alla!
Inledningsvis kommer den användas till får och vara som en enda stor ligghall, så vi kommer inte anpassa inredningen till häst. Om vi sedan bygger boxar till häst så är det formplyfa vi tänker använda, men det är som sagt något vi isf gör om några år.
Jag menar mer byggnadens konstruktion, hur klara den ett glesare regelavstånd med tanke på all yttre påverkan som den utsätts för (taktäckningens vikt, vind, snö)?

Bödde skrev:
...
Nu funderar jag på diverse arbets- och pengabesparande åtgärder, som givetvis inte får inverka på hållbarheten. En sådan är avståndet mellan väggreglarna. Skulle man kunna utöka till ca 1 m emellan, eller kanske 1,2 m? Dels sparar jag jobb och virke, men jag tror också det skulle bli finare och inte så "plåttrigt" om man ställde reglarna lite glesare.
Den ursprungliga planen var att använda 2"5" till de stående väggreglarna, och till hammarbandet en liggande (på högkant) 2"6" och så en liggande 2"5" (virket kommer från en "bonnasåg", så det är inte centimetermått).
Jättetacksam för era synpunkter!
Det låter som du inte tänker ha någon inre väggbeklädnad i stallet, annars syns det ju inte hur tätt reglarna sitter.
Och det borde ju bli en rätt ranglig konstruktion oavsett regelavstånd när pållarna blir hungriga och börjar bråka.

Att sätta 2"x5" c-c 1200 blir ju ungefär som att ha 2"x2" c-c 600 så det låter inte som en stabil konstruktion.

Jag har nyss byggt ett litet 50 m2 stall med 45x120 reglar c-c 600, och med liggande 22 mm råspont som innerpanel.
Har visserligen inte utsatt det för hästsparkar än, men det känns hyfsat stabilt.

Med så höga väggar som 3,5 m skulle jag nog hellre gått upp i dimension.

KnockOnWood skrev:
Det låter som du inte tänker ha någon inre väggbeklädnad i stallet, annars syns det ju inte hur tätt reglarna sitter.
Och det borde ju bli en rätt ranglig konstruktion oavsett regelavstånd när pållarna blir hungriga och börjar bråka.

Att sätta 2"x5" c-c 1200 blir ju ungefär som att ha 2"x2" c-c 600 så det låter inte som en stabil konstruktion.

Jag har nyss byggt ett litet 50 m2 stall med 45x120 reglar c-c 600, och med liggande 22 mm råspont som innerpanel.
Har visserligen inte utsatt det för hästsparkar än, men det känns hyfsat stabilt.

Med så höga väggar som 3,5 m skulle jag nog hellre gått upp i dimension.
Du menar å köra 2"x6" och regla cc 60?!

Bödde skrev:
Du menar å köra 2"x6" och regla cc 60?!
Ja, det ser jag som ett minimum.

Men jag förstår inte riktigt vad du skriver:
Är det en ligghall eller är det ett stall?
Bara en enkel brädvägg med endast utvändig panel, eller en riktig regelvägg?

Och de 3,5 meter höga väggarna: Vad skänker dem stadga?
För att det skall bli en stabil konstruktion måste ju regelverk och paneler samverka.

Men nu är jag ingen konstruktör.
Kanske du skulle försöka få kontakt med någon kunnig.
Alt. "tjuvkika" på liknande konstruktioner som har stått några år :)

Mikael_L
Jag håller med, du bör nog se över hela dimensioneringen lite mer, när jag tänker efter och kollar de uppgifter du gett.
Jag antar att du kommer ställa takstolar den korta vägen över byggnaden.
I vilket fall som helst kommer du med 9 meters bredd få rätt ordentliga linjelaster, jag tippar lite mellan tummen/pekfingret på 20kN/meter eller mer.

Och så är det högt = långa reglar = knäcklängden lång = svagt och lättknäckt.

Så du måste kika lite mer på vilken dimension du behöver för att klara lastfallet knäckning, då i synnerhet starka riktingen. Och i den svaga riktningen måste du vidta stabiliserande åtgärder, alt gå på dyra limträpelare som stående regelverk.

Sen efter det (eller iofs samtidigt, då man kan välja starka reglar som bär direkt under takstolar alt bärlina vid hammarbandet och låta lasten tas även av mellanliggande reglar) så kan du välja innerväggsmaterial och reglars cc-mått.

Här finns två dimensioneringstabeller som du kan börja med, för att få en liten hum åt vilka dimensioner som behövs.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181

KnockOnWood skrev:
Ja, det ser jag som ett minimum.

Men jag förstår inte riktigt vad du skriver:
Är det en ligghall eller är det ett stall?
Bara en enkel brädvägg med endast utvändig panel, eller en riktig regelvägg?

Och de 3,5 meter höga väggarna: Vad skänker dem stadga?
För att det skall bli en stabil konstruktion måste ju regelverk och paneler samverka.

Men nu är jag ingen konstruktör.
Kanske du skulle försöka få kontakt med någon kunnig.
Alt. "tjuvkika" på liknande konstruktioner som har stått några år :)
Jag kanske uttryckte mig konstigt :)
Bifogar bild sett uppifrån, vilket jag givetvis skulle gjort från början. Ursäkta för det...
ImageUploadedByByggahus.se1382362474.017201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regeldimensionen kommer från en snickare som jag pratade med när jag byggde till huset. Det bygget var 9 m långt och 7.5 m brett, det var därför jag tänkte så här inledningsvis (alltså innan jag tillfrågat expertis/er) att det var ok med samma dimension på regelverket. Förutom reglar syll, stående reglar och hammarband, tillkommer givetvis strävarna i de fyra hörnen och fyra (tänkte jag) liggande reglar att spika brädfodringen i, och så brädfodringen. Det kommer inte stå å svaja direkt, men det ska säkert upp i dimension och det är nog säkrast å behålla de stående reglarna på cc 60...

Mikael_L skrev:
Jag håller med, du bör nog se över hela dimensioneringen lite mer, när jag tänker efter och kollar de uppgifter du gett.
Jag antar att du kommer ställa takstolar den korta vägen över byggnaden.
I vilket fall som helst kommer du med 9 meters bredd få rätt ordentliga linjelaster, jag tippar lite mellan tummen/pekfingret på 20kN/meter eller mer.

Och så är det högt = långa reglar = knäcklängden lång = svagt och lättknäckt.

Så du måste kika lite mer på vilken dimension du behöver för att klara lastfallet knäckning, då i synnerhet starka riktingen. Och i den svaga riktningen måste du vidta stabiliserande åtgärder, alt gå på dyra limträpelare som stående regelverk.

Sen efter det (eller iofs samtidigt, då man kan välja starka reglar som bär direkt under takstolar alt bärlina vid hammarbandet och låta lasten tas även av mellanliggande reglar) så kan du välja innerväggsmaterial och reglars cc-mått.

Här finns två dimensioneringstabeller som du kan börja med, för att få en liten hum åt vilka dimensioner som behövs.
[länk]
[länk]
Ja, precis, det är den korta vägen jag lägger rakstolarna över. Bifogar bild här oxå...
ImageUploadedByByggahus.se1382362474.017201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tillgång till ca 20 x 20 cm-stolpar som jag funderat på att använda direkt under takstolarna, jag kanske ska återuppta den iden...

Tack för den eminenta listan! Nu har jag iaf ett hum om dimensionerna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.