Tjena,

jag håller på att renovera mitt hus och sätter gipsskiva överallt för det vara bara masonit och tapet innan. Mitt i gipsningen kom jag på att jag har förmodligen punkterat min ångspärr överallt för jag har haft för långa skruv.

Frågan är nu vad fan ska man göra? jag har hunnit gipsa 50% av husets ytterväggar. ska man ta ner gipsen och riva masonit och befintlig ångspärr och göra om allt från början?

huset är från 1974 och väggens uppbyggnad är enligt nedan
Mexitegel
Luftspalt
10mm Board
120mm regel och 120mm isolering
ångspärr
9mm masonit

Jag har även dragit el i mina ytterväggar där det har blivit hål för senildosan och i samband med det så har plasten också blivit hål i pga. dosfräsen.
 
Du har med andra ord en ångbroms i stället för en ångspärr. 😉

Jag skulle anta att gipset, spacklet och färgen kommer hålla väggarna tillräckligt täta. Inte många millimeter som kan ha någon större påverkan.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Ja du, det är en väldigt perforerad ångspärr kan man säga. Sen när jag kollar övervåningen så har man panel som ytskikt och bakom elementen så finns ingen panel där radiatorerna är uppsatta samt att man har dragit ett 30cm snitt i plasten för att sedan skruva radiatorfästen. mina fönstersmygar är inte heller plastade. Jag skulle vilja påstå att det är mer kritiskt på övervåningen att ha det tätt än markplan då varmluften stiger uppåt.
 
Nja. Även om övervåningen är varmare så behöver den nödvändigtvis inte vara fuktigare.

Mest kritiskt är kök, badrum och tvättstuga. Plasten hindrar fukt som skapas vid matlagning, fysiks aktivitet med mera.

Vi har bara plast i köket vad jag vet i vårt hus från 38. När vi gipsade över masonit/tretext så satte vi ingen plast då vi inte ville riskera att fukt stannar i väggen.

Jag tror du kan vara helt lugn med dina små skruvhål. Det är mer noggrant med plast mot kallvind exempelvis.

Har ni självdrag eller forcerad frånluft?
Vid självdrag så bör ni ha tillräckligt med ventilation och cirkulation för att luftfuktigheten ska hålla sig på normala nivåer. Har ni frånluftdon så försvinner mycket ut den vägen.
 
Tjena,

Köket är tyvärr en del av dessa 50% som är gipsade. Kök och vardagsrum är gipsade.

Vi har en frånluftkanal i köket, en i badrummet samt en i toaletten på övervåningen. Den i köket är tänkt till köksfläkten men vi ska ha en integrerad fläkt i hällen så den kommer vi inte använda. Skall nog sätta pax fläkt i samtliga frånluftskanaler. Jag har även en källare med 3 pax fläktar i mina tilluftskanaler och 4 tilluftsdon till det.

Summan av kardemumman är 4 tilluft i källaren samt 3 pax i frånluft i källaren och sedan kommer vi ha 3 pax fläktar i resterande våningar. 2 på markplan och 1 på plan 2.
S Småbrukaren skrev:
Nja. Även om övervåningen är varmare så behöver den nödvändigtvis inte vara fuktigare.

Mest kritiskt är kök, badrum och tvättstuga. Plasten hindrar fukt som skapas vid matlagning, fysiks aktivitet med mera.

Vi har bara plast i köket vad jag vet i vårt hus från 38. När vi gipsade över masonit/tretext så satte vi ingen plast då vi inte ville riskera att fukt stannar i väggen.

Jag tror du kan vara helt lugn med dina små skruvhål. Det är mer noggrant med plast mot kallvind exempelvis.

Har ni självdrag eller forcerad frånluft?
Vid självdrag så bör ni ha tillräckligt med ventilation och cirkulation för att luftfuktigheten ska hålla sig på normala nivåer. Har ni frånluftdon så försvinner mycket ut den vägen.
Tjena,

Köket är tyvärr en del av dessa 50% som är gipsade. Kök och vardagsrum är gipsade.

Vi har en frånluftkanal i köket, en i badrummet samt en i toaletten på övervåningen. Den i köket är tänkt till köksfläkten men vi ska ha en integrerad fläkt i hällen så den kommer vi inte använda. Skall nog sätta pax fläkt i samtliga frånluftskanaler. Jag har även en källare med 3 pax fläktar i mina tilluftskanaler och 4 tilluftsdon till det.

Summan av kardemumman är 4 tilluft i källaren samt 3 pax i frånluft i källaren och sedan kommer vi ha 3 pax fläktar i resterande våningar. 2 på markplan och 1 på plan 2.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.