Det räcker kanske snygga till en del. Byta för bytandets skull behöver man inte.

raveper raveper skrev:
Det räcker kanske snygga till en del. Byta för bytandets skull behöver man inte.
Ok bra att veta :) Tycker det ser lite halvdant ut med sladdar som hänger löst kors och tvärs. Sedan att man dragit det sådär genom dörröppningen, Känns lite risky. Men jag skall överväga om det räcker att behålla centralen men se till att sladdarna är dragna lite mer stilrent

Bästa svaret

Det största problemet är möjligen inte centralen i sig utan det som finns utanför den. De lösa trådarna måste skyddas av något hela vägen in i centralen. Flexslangarna borde fästas på några fler ställen. Ordnar man det är det möjligt att man enkelt kan uppnå tillräcklig säkerhet. Men då kvarstår problemet att det ser förfärligt ut. Det största jobbet som behöver göras ser ut att vara att dra om alla extremt fult och oproffsigt dragna kablar och elrör. Centralen i sig är ju det bästa på bilderna.

• Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det största problemet är möjligen inte centralen i sig utan det som finns utanför den. De lösa trådarna måste skyddas av något hela vägen in i centralen. Flexslangarna borde fästas på några fler ställen. Ordnar man det är det möjligt att man enkelt kan uppnå tillräcklig säkerhet. Men då kvarstår problemet att det ser förfärligt ut. Det största jobbet som behöver göras ser ut att vara att dra om alla extremt fult och oproffsigt dragna kablar och elrör. Centralen i sig är ju det bästa på bilderna.
jag förstår, jag förstår dock inte vad som har motiverat en el-installatör att lämna det såhär. Sedan tänkte jag att om jag ändå måste ta in någon för att dra om, kanske det är värt att byta centralen samtidigt.

Düsseldorff
Det där har ingen elektriker gjort.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Väl medveten om att det är en missbrukad fras måste jag nu dra till med att den som kopplat det där var inte elektriker utan en osedvanligt slarvig hempulare. Han visste inte hur man gör och brydde sig inte om hur det såg ut.

Man vet ju inte hur det ser ut inne i centralen. Det kan vara fullt och ligga flera trådar per säkring. Så vill man inte lämna det om det skall snyggas till. Det går då att komplettera med en kapsling till för de nya delarna. Men eftersom det redan är två kapslingar kanske man som du säger ändå vill byta allt. Centralerna i sig är det säkert inget fel på. Men det kan finnas andra skäl att byta.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag får känslan av att detta är ett påbörjat större jobb som av någon anledning har stannat av. Och då KAN det nog vara så att en elektriker varit inblandad men försvunnit ur bilden eller så är det en dålig hempulare.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag får känslan av att detta är ett påbörjat större jobb som av någon anledning har stannat av. Och då KAN det nog vara så att en elektriker varit inblandad men försvunnit ur bilden eller så är det en dålig hempulare.
Det kan absolut vara så. Det var en byggherre involverad vid den omfattande utbyggnaden. Och det ser bitvis ok ut i resterande hus, med ny elcentral på övervåningen exempelvis. Jag förstår ändå inte hur man går med på att bara lämna det sådär.

Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Det kan absolut vara så. Det var en byggherre involverad vid den omfattande utbyggnaden. Och det ser bitvis ok ut i resterande hus, med ny elcentral på övervåningen exempelvis. Jag förstår ändå inte hur man går med på att bara lämna det sådär.
Med byggherre menade jag egentligen byggfirma :)

K
Påminner lite om detta haha

• Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.