Hej,
Turen har kommit till att börja renovera vår övervåning. Huset är från -46, och efter lite googlande så gissar jag att materialet på väggarna är Tretex, se bild nedan.
Jag funderar nu på vad jag bör göra med detta. Som ni ser på bilden finns vissa skavanker och sprickor. Kan jag bara spackla, slipa och tapetsera? Eller bör den bytas ut - och i så fall mot vad?

• Skadad vägg intill radiator med synlig spricka och skavd tapet vid kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NA_Seal skrev:
Hej,
Turen har kommit till att börja renovera vår övervåning. Huset är från -46, och efter lite googlande så gissar jag att materialet på väggarna är Tretex, se bild nedan.
Jag funderar nu på vad jag bör göra med detta. Som ni ser på bilden finns vissa skavanker och sprickor. Kan jag bara spackla, slipa och tapetsera? Eller bör den bytas ut - och i så fall mot vad?
Gipsa med 6mm på väggen. Funkar utmärkt.

Det går bra att bara spackla och använda remsor över skarvar och i hörn.

Finns flera trådar här om detta med olika tips. Båda varianter finns här redan men vill tilläga att bestämmer du dig för att behålla så måla skarvarna först så att de inte suger i sig en massa fukt och sväller.

Jag rev bort treetexen och satte 13 gips, då firman inga bekymmer med salning.

Protte

Om det är treetex så är det mjukt så att man enkelt kan sticka en nål igenom det. Är det bara några sprickor likt den på bilden kanske det enklaste är att använda pappremsor och spackel. Är det stora ojämnheter är det kanske enklare att byta skivorna mot gips. Det är bättre ur brandsynpunkt också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.