Har haft problem med att putsen på sockel har släppt från lättbetongen.
Jag har ett lättbetonghus från sent 60-tal. Huset har inte källare utan är byggt med platta på mark. Jag har inga fuktproblem inomhus utan det är putsen på sockeln som det har krupit fukt i och nu lossnar på sina ställen. Detta verkar bero på att matjord har legat hela vägen fram till väggen. Jag har inga problem med stora vattenmängder runt huset. När jag gräver längs husväggen hittar jag dräneringsrör ca 40cm under golvnivå (3-5cm under vita putsen på bilden), men de ligger ej under nivå med betongplattan (vad jag kan se iaf, men jag vet inte hur det är konstruerat).
Det har legat makadam runt dräneringsröret, men ovanpå det har det varit matjord som har blandats ihop med makadamet.

Min tanke var att gräva mig ner till dräneringsröret runt hela huset och fylla på med nytt makadam och markduk för att fukt inte ska gå upp i putsen (sockeln). Och lägga på nytt puts där det gamla har släppt.

Är detta en bra metod? självklart skulle det kännas bra om dräneringsröret låg ännu längre ner, under kanten på betongplattan, men det jobbet skulle vara mycket, mycket större (inget jag klarar själv), och jag har som sagt inget problem med fukt i huset idag. Det som komplicerar det också skulle då vara rör från takavrinningen som går bredvid.
Borde jag göra något nedanför putsen? Blir makadam bra? Eller bör man ha isodrän?
Materialet under dräneringsröret kommer ju kunna vara fuktig, men har jag inte det problemet även under betongplattan? Golvet i huset är diffusionsöppen.

Tacksam för era tankar
 
  • Puts som släppt från lättbetongsockel på hus, med synlig makadam och jord där dräneringsarbete påbörjats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävd sockel på lättbetonghus visar lossande puts, grus och dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att om du gräver bort allt gammalt och sen återfyller med makadam eller liknande dränerade material blir det bättre. Det du kan göra också är att sätta platonmatta för att ha både hängslen och livrem. Förra ägaren har gjort så på mitt hus och jag har inga problem med varken fukt eller putssläpp.

Det är såklart bra att kolla så dräneringen funkar som den ska också, filma den och eventuell spola rent i den om det finns möjlighet.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag tror att om du gräver bort allt gammalt och sen återfyller med makadam eller liknande dränerade material blir det bättre. Det du kan göra också är att sätta platonmatta för att ha både hängslen och livrem. Förra ägaren har gjort så på mitt hus och jag har inga problem med varken fukt eller putssläpp.

Det är såklart bra att kolla så dräneringen funkar som den ska också, filma den och eventuell spola rent i den om det finns möjlighet.
Tack, det låter bra. Dräneringen har jag provat, det rinner fort bort.
Ligger normalt husgrunden en bit upp i jämförelse med underkanten på lättbetongplattorna eller ligger den i nivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.