Jag har en 70tals kamin som är vattenmantlad till acc tank samt har ett slags fläktsystem som kör ut varmluft från kaminen till nedervåningen.

Nu är det så att för att köra kaminen måste jag dra igång en cirkulationspump för att cirkulera vattnet, vilket i sin tur kräver el.

Jag vill egentligen ha en kamin med bättre förbränningsgrad, och som inte kräver el för att köra (så man kan värma del av huset vid strömavbrott).

Hur skulle ni gjort? Riva ner rubbet och sätta dit en "vanlig" kamin, eller försöka få dit en kassett? Hur bär man sig åt rent praktiskt?

Lite synd att inte använda fläktsystemet som redan finns, plus att vattenmantlingen egentligen funkar bra. Problemet är att den kräver el, plus att jag inbillar mig att man får ut mer av veden med en modern kamin.

Vit 70-talskamin med dekorationer, tändsticksrester och en låda böcker vid sidan. Kaminen har ornamenterade dörrar och murad spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mach77777 skrev:
Jag har en 70tals kamin som är vattenmantlad till acc tank samt har ett slags fläktsystem som kör ut varmluft från kaminen till nedervåningen.

Nu är det så att för att köra kaminen måste jag dra igång en cirkulationspump för att cirkulera vattnet, vilket i sin tur kräver el.

Jag vill egentligen ha en kamin med bättre förbränningsgrad, och som inte kräver el för att köra (så man kan värma del av huset vid strömavbrott).

Hur skulle ni gjort? Riva ner rubbet och sätta dit en "vanlig" kamin, eller försöka få dit en kassett? Hur bär man sig åt rent praktiskt?

Lite synd att inte använda fläktsystemet som redan finns, plus att vattenmantlingen egentligen funkar bra. Problemet är att den kräver el, plus att jag inbillar mig att man får ut mer av veden med en modern kamin.

[bild]
Den där ser ju klassisk ut :)
Vad händer om ni inte har el, är den "halveffektiv" eller knappt alls ?

Rent generellt skulle jag nog inte vilja ha vattencirkulation utan luft...blir det strömavbrott och man itne är där (ni kanske bor permanent iofs?) så kanske den fryser sönder tänker jag ?

Men å andra sidan: Om ni nbyter till ngt mer modernt, men med liknande funktion: Och man vill ju ha kvar den murade känslan, så lär det kosta i 100 000-kr klassen...

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Du vill inte ha el till den, då kommer den att koka. Gilla läget eller kasta ut allt och dit med nogot annat som sägs, till en dyr kostnad. Nu får du värme till huset, via vattenburna systemet och det ger värme till hela huset och inte bara i rummet som kamin står i.

• Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Hade det varit mitt hus och jag var orolig för strömavbrott så hade jag köpt en enkel backupp som klarar av att driva cirkpumpen och annat nödvändigt. Det blir en mycket lägre kostnad mot att riva detta och bygga nytt med samma känsla.

• Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
du får inte mer ut av veden med en modern kamin. Du får inte bättre verkningsgrad av en modern som inte är vattenmantlat.

Ä du orolig för elavbrott så får du skaffa en bensin driven elgenerator.

En kassett behövs inte eftersom du har luckor som går att stänga och det bildar ju samma eldningsförutsättningar som en kassett. Mysig kamin du har.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den där ser ju klassisk ut :)
Vad händer om ni inte har el, är den "halveffektiv" eller knappt alls ?

Rent generellt skulle jag nog inte vilja ha vattencirkulation utan luft...blir det strömavbrott och man itne är där (ni kanske bor permanent iofs?) så kanske den fryser sönder tänker jag ?

Men å andra sidan: Om ni nbyter till ngt mer modernt, men med liknande funktion: Och man vill ju ha kvar den murade känslan, så lär det kosta i 100 000-kr klassen...
Om man inte cirkulerar vattnet lär den koka, eller att rören blir för varma. :) Att byta ut rubbet är lite tveksamt ja, finns roligare saker att lägga pengar på.

S Spopas skrev:
Hade det varit mitt hus och jag var orolig för strömavbrott så hade jag köpt en enkel backupp som klarar av att driva cirkpumpen och annat nödvändigt. Det blir en mycket lägre kostnad mot att riva detta och bygga nytt med samma känsla.
Jag tror det lutar mot att skaffa någon lösning för cirkulationspumpen. Bra förslag...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Jag tror det lutar mot att skaffa någon lösning för cirkulationspumpen. Bra förslag...
OM du då skaffar en inverter 12VDC-230VAC , så se till att den har en ren sinusvåg och en med fyrkantsvåg. Pumpen laddas med stickpropp så det är lätt att skifta strömkälla.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Du kan driva cirkulationspumpen via en inverter och ett bilbatteri så du får 220 från batteriet, gossigt med värme överalt vid längre strömavbrott :)

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.