3 117 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Vad göra med en massa träd - Solosåg ?
Jag har en tomt ute på en Ö. Allt som man inte klarar av att ta med i egna båten, måste man hyra transportbåt för, t.ex om jag i framtiden vill bygga fritidshus.
För att kunna bygga stuga behövs en ordentlig gallring och ca 20-30 stora tallar och granar måste ned (par ekar också).
Nu börjar jag få ångest- vad ska jag göra med så mycket träd? En del orkar jag göra ved av, men inte allt. Att transportera bort träden blir kostsamt. Har funderat på Solosågen för att göra eget virke av det, men Solosågen kostar en del, och många säger att det inte är värt allt jobb, dessutom problem med kvalitet eftersom det behövs kontrollerad torkning, hyvling etc.
Kan ni ge lite tips eller uppslag vad man kan göra med stockar?, till trädgårdsprojekt, eller till enklare konstruktioner eller nå´t:
jokomoko
För att kunna bygga stuga behövs en ordentlig gallring och ca 20-30 stora tallar och granar måste ned (par ekar också).
Nu börjar jag få ångest- vad ska jag göra med så mycket träd? En del orkar jag göra ved av, men inte allt. Att transportera bort träden blir kostsamt. Har funderat på Solosågen för att göra eget virke av det, men Solosågen kostar en del, och många säger att det inte är värt allt jobb, dessutom problem med kvalitet eftersom det behövs kontrollerad torkning, hyvling etc.
Kan ni ge lite tips eller uppslag vad man kan göra med stockar?, till trädgårdsprojekt, eller till enklare konstruktioner eller nå´t:
jokomoko
Bygg en fin brygga av dom.
Annonsera gratis ved mot bortforsling t.ex.
Det du inte kan ta i båten kan du ta på "släp" och dra över till fastlandet så slipper du fylla båten.
Trästockar kan du ju dra flytandes i vattnet efter båten..
Annonsera gratis ved mot bortforsling t.ex.
Det du inte kan ta i båten kan du ta på "släp" och dra över till fastlandet så slipper du fylla båten.
Trästockar kan du ju dra flytandes i vattnet efter båten..
Först och främst, hur värderar du din tid?
Blir du tillfredsställd av att veta/kunna säga att bryggan, uthuset, dasset, altanen etc är byggd av ditt eget virke som stod på tomten så är solosågen den rätta vägen.
Solosågning tar en del tid, och kraft, så vill du hellre ligga i hängmattan får du hitta på nåt annat med träden, allt beror på din egen ambition och inställning till hur din tid skall spenderas.
Det finns ju begagnade solosågar på Blocket att köpa, sen kan du sälja den igen efter du är klar.
Torkning och hyvling, tja, det beror ju på vad du tänker använda virket till.
Kontrollerad torkning behövs bara om du skall snickra möbler.
Hyvling behövs bara om du skall ha måttkorrekt virke.
Det går ju att slå ihop något av ovannämnda utan att virket håller korrekta standarddimensioner.
Annars är väl alternativet att annonsera bort det gratis mot bortforsling.
Blir du tillfredsställd av att veta/kunna säga att bryggan, uthuset, dasset, altanen etc är byggd av ditt eget virke som stod på tomten så är solosågen den rätta vägen.
Solosågning tar en del tid, och kraft, så vill du hellre ligga i hängmattan får du hitta på nåt annat med träden, allt beror på din egen ambition och inställning till hur din tid skall spenderas.
Det finns ju begagnade solosågar på Blocket att köpa, sen kan du sälja den igen efter du är klar.
Torkning och hyvling, tja, det beror ju på vad du tänker använda virket till.
Kontrollerad torkning behövs bara om du skall snickra möbler.
Hyvling behövs bara om du skall ha måttkorrekt virke.
Det går ju att slå ihop något av ovannämnda utan att virket håller korrekta standarddimensioner.
Annars är väl alternativet att annonsera bort det gratis mot bortforsling.
Jo, alltså, det hade varit toppen om jag kunde använda träden till att göra något värdefullt och konstruktivt på plats. Jag har också funderat på om det skulle kunna gå att använda stockarna till ett Bryggbygge, ev bearbetade till grova balkar ( m.h.a Solosåg ?).
Någon som vet hur obehandlad furu trivs i Vattenmiljö? Måste grova balkar torka länge innan man använder dom ?
jokomoko
Någon som vet hur obehandlad furu trivs i Vattenmiljö? Måste grova balkar torka länge innan man använder dom ?
jokomoko
En Solosåg med motorsåg är perfekt för dig. Sågbänken väger bara 70 kg så den flyttar man lätt.
Försök hyra en. Det finns många som har en Solosåg men som inte kör den så mycket.
Gå in på Logosols hemsida. Där kan du få en massa tips.
Försök hyra en. Det finns många som har en Solosåg men som inte kör den så mycket.
Gå in på Logosols hemsida. Där kan du få en massa tips.
20-30 stora träd blir en del virke, hade nog hyrt/köpt en solosåg och gjort ett hus modell mindre, men som sagts tidigare man ska ha tid och inspiration att göra det. Min granne köpte en timmerbandsåg som tar upp till 60 cm träd 6m, han ska bygga stall av träd på hans mark, va med och provkörde den HÄFTIGT.
Finns en hel del olika tekniker att bygga i han ska bygga någon slags stolpkonstruktion grovt virke och sammanfoga med dymlingar o sånt. Kul projekt men tidskrävande.
Finns en hel del olika tekniker att bygga i han ska bygga någon slags stolpkonstruktion grovt virke och sammanfoga med dymlingar o sånt. Kul projekt men tidskrävande.
Röta trivs utmärkt i obehandlad furu i vattenmiljö. Var mycket medveten om det. Utsatta och svårbytta delar av konstruktionen skulle jag göra av furukärnvirke. Detta är "naturligt impregnerat" och har därför mycket svårare att angripas av röta. Alternativt av ek, men där är jag mer osäker på vad som gör att eken skulle vara mer motståndskraftig mot röta.jokomoko skrev:
Liknande trådar
-
Äppelträd - nästa steg
Häckar, Buskar & Träd -
Beskära äppelträdet - Grov gren
Häckar, Buskar & Träd -
Bygg en argentinsk grill - asado i din egen trädgård
Artikelkommentarer -
Nyplanterat träd - dött efter 2 mån
Häckar, Buskar & Träd -
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer