2 612 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Vad göra med boende i BRF som inte betalar avgiften?
Sida 1 av 2
Har personen någon anhörig ni kan nå?C Civilpolisen skrev:
I vår lilla stad finns fyra andra med samma efternamn. Det kan vara värt att se om någon av dom går att kontakta...
En person kan vara broder, det skiljer bara något år.
* * * *
Det har talats om att göra en orosanmälan... men i våran stad går det att göra mot barn som har vårdnadshavare, inte mot vuxna. Hur gör man med vuxna? Personen i fråga är drygt 60 år.
En person kan vara broder, det skiljer bara något år.
* * * *
Det har talats om att göra en orosanmälan... men i våran stad går det att göra mot barn som har vårdnadshavare, inte mot vuxna. Hur gör man med vuxna? Personen i fråga är drygt 60 år.
Föreningens styrelse måste göra som stadgarna föreskriver. Styrelsen ska inte och får inte ta hänsyn till bostadsrättshavarens ekonomiska eller sociala problem så det i slutändan drabbar övriga i brf-kollektivet.
Styrelsen måste om personen inte betalar avgift eller följer stadgade ordningsregler säga upp denne till avflyttning om inte snar rättelse sker.
Att leta upp och ta kontakt med anhöriga är beundransvärt, men styrelsen måste agera enligt föreningens stadgar för att hålla ryggen fri
Styrelsen måste om personen inte betalar avgift eller följer stadgade ordningsregler säga upp denne till avflyttning om inte snar rättelse sker.
Att leta upp och ta kontakt med anhöriga är beundransvärt, men styrelsen måste agera enligt föreningens stadgar för att hålla ryggen fri
Risken för föreningen är låg så länge det finns ett värde i lägenheten. Man ska inte vara rädd för att försöka hjälpa någon som har problem. Därmed ska man ju inte låta bli att ställa krav. Men G.L.s syn är väl strikt.
Fungerar det inte så ska soc informeras och skulden drivas in via kronofogden kronofogden. Men först måste man ju påminna enligt normal rutin, minst.
Fungerar det inte så ska soc informeras och skulden drivas in via kronofogden kronofogden. Men först måste man ju påminna enligt normal rutin, minst.
Att som god granne och privatperson höra av sig till annhörig med sin oro är mest rimligt. Det kan vara problematiskt att göra det som brf. Då måste man säkra att det finns en legal grund för det osv.
En person som mår mycket dåligt har normalt rätt till boendestöd osv. Dock är det ju inget som de vanligen orkar söka själva, varför det hamnar på en annhörig eller vän. Du kan ju även ringa socialen i egenskap av orolig granne, de kan ju inte ge dig någon information om hur det går eller historik, men kanske kan de sätta in åtgärder/ta kontakt.
En person som mår mycket dåligt har normalt rätt till boendestöd osv. Dock är det ju inget som de vanligen orkar söka själva, varför det hamnar på en annhörig eller vän. Du kan ju även ringa socialen i egenskap av orolig granne, de kan ju inte ge dig någon information om hur det går eller historik, men kanske kan de sätta in åtgärder/ta kontakt.
Tack för fina och tänkvärda svar i tråden.
Jag och kollegan knackade på för en stund sedan... det känns lite stalker-varning....
Men vi ska gå tillbaka i morgon.
Det är viktigt inte bara för hyran men även att entreprenörer kan komma in i lägenheten. Det ska underhållas i huset och för det behövs tillgång till alla lägenheterna.
Jag och kollegan knackade på för en stund sedan... det känns lite stalker-varning....
Men vi ska gå tillbaka i morgon.
Det är viktigt inte bara för hyran men även att entreprenörer kan komma in i lägenheten. Det ska underhållas i huset och för det behövs tillgång till alla lägenheterna.
Var det inte en bostadsrätt?
Sköter ni den ekonomiska förvaltningen själva? Eller lejer ni bort det till någon förvaltare?C Civilpolisen skrev:Tack för fina och tänkvärda svar i tråden.
Jag och kollegan knackade på för en stund sedan... det känns lite stalker-varning....
Men vi ska gå tillbaka i morgon.
Det är viktigt inte bara för hyran men även att entreprenörer kan komma in i lägenheten. Det ska underhållas i huset och för det behövs tillgång till alla lägenheterna.
Det korrekta förfarandet brukar vara att först skickar man ut en påminnelse, sen ytterligare en påminnelse med en påförd extra avgift. Betalas inte dessa så är det fritt fram för styrelsen/förvaltare att skicka ärendet till inkassobolag. Lyckas inte inkassobolaget driva in skulden så utesluts efter en viss tid lägenhetsinnehavaren som medlem i föreningen och h*n har förverkat sitt medlemskap och därmed rätt att nyttja lägenheten.
Därefter kontaktar styrelsen eller förvaltaren kronofogden och ber dem utföra tvångsförsäljning av lägenheten.
https://kronofogden.se/du-har-ett-k...rt-verkstallighet/salja-bostadsratt-med-tvang
Jag sitter själv i styrelsen för en större BRF, vi har en förvaltare som sköter det administrativa åt oss.
Vi hade under en lång period problem med 1 medlem som kroniskt låg 6-8mån efter med månadsavgiften under en period av 2-3år. Till slut ruttnade vi på det hela.
Det gick så långt att kronofogden använde sig av delgivningsman för att få kontakt med medlemmen, men när han väl blev delgiven så rasslade det till på föreningens konto dagen efter och h*n betalade samtliga förfallna fakturor på ett bräde och har sen dess (kanske 1,5-2år sen) alltid betalat i tid.
Det känns som att vissa inte riktigt inser allvaret i situationen och vilka konsekvenser detta kan få, eller så trodde h*n bara att vi bluffade när vi informerade att nästa steg var att h*n kommer bli utsparkad, lägenheten såld och pengarna från försäljningen går till föreningen.