Min bild säger väl allt. Någon tidigare ägare har alltså roat sig med att ta bort delar av mexiteglet och ersatt det med 30x30 plattor med ingjutna röd/gråa stenar på 3-4 cm. Det ser otroligt fult ut och förstör intrycket av huset i mitt tycke. Den gamla ytterdörren ska bytas ut inom överskådlig framtid, men då vill jag helst ha gjort nåt åt plattorna först. Kan tyvärr inte sätta bredare dörr eller sidoglas då allt utrymme innanför används i hallen.

Så vad gör man åt eländet? Målar dom ljusare? Sätter en pergola runt så växter får klättra? Kan en murare (eller dylikt) sätta nya plattor så det blir enhetligt igen?

DSC01082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byt ut mot träpanel runt dörren....

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ett alternativ är att ta bort reste av mexiteglet och fylla på med plattor längs hela fasaden.
Ett annat är att passa på att göra en liten utbyggnad vid dörren och bytta teglet i samband med det

MathiasS skrev:
Byt ut mot träpanel runt dörren....
Funderade på denna, men är lite orolig för att det ser konstigt ut för att det rör sig om sisådär 60 cm på vardera sida om dörren.

harry73 skrev:
Ett alternativ är att ta bort reste av mexiteglet och fylla på med plattor längs hela fasaden.
Ett annat är att passa på att göra en liten utbyggnad vid dörren och bytta teglet i samband med det
Menar du att återskapa mexitegelfasaden helt? Eller missförstår jag dig? Jag var inne på att få större hall med en utbyggnad tidigare. Synd att sånt är så himla dyrt att leja bort.

harry73
Jag tycker inte om mexitegel, så därför tyckte jag att det kan vara ett alternativ att bytta ut mexiteglet med dina fula plattor. Det kan pli en fräck fasad ;)

Aha, läste svaret slarvigt. Det må bli hippt och nytänkande med ditt förslag, men min smak är aningens mer konservativ. :)

Skulle man inte kunna knacka bort de (ruggigt fula) plattorna och ersätta med fasadtegel i en annan färg än resten av huset?

Om man inte vill sticka ut med träpanel (tänkte mig något ädelträ kanske) så skulle det väl vara rätt stiligt med vanlig slät puts också?

Att få dit mexitegel som smälter in bra tror jag inte på.

Kan du inte testa och måla plattorna vita?
Då blir det inte så markerat och en silikatfärg bör hålla bra på stenen.

Hm, slät puts var en idé jag inte funderat på. Den ska definitivt beaktas.

thomas33 skrev:
Kan du inte testa och måla plattorna vita?
Då blir det inte så markerat och en silikatfärg bör hålla bra på stenen.
Detta är säkert den billigaste lösningen och något jag funderat på. Kan tänka mig att det ser betydligt vettigare ut på avstånd när brytningen i färg inte är så stor mellan mexiteglet och resten. Frågan är bara om det ser okej ut även när man kommer nära. Men det kostar så klart inte så mycket att testa i alla fall. Kan väl förhoppningsvis inte göra saken värre än hur det ser ut idag.

Passar på och tackar för alla bra tips. Tur att byggahus finns. :) Kom gärna med ännu fler tips.

MathiasS skrev:
Om man inte vill sticka ut med träpanel (tänkte mig något ädelträ kanske) så skulle det väl vara rätt stiligt med vanlig slät puts också?

Att få dit mexitegel som smälter in bra tror jag inte på.
Måste få fråga varför inte mexitegel kan smälta in bra? Beror det på klurigheten att få det utfört, annan färg pga ålder på huset eller annat?

Det var precis så jag tänkte. Färgen kostar inte så mycket och det är lätt att måla den ytan. Fungerar det, så är allt bra och ni behöver inte fundera mer på det. Skulle det ändå kännas fel, får ni tänka ut något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.