11 668 läst · 32 svar
12k läst
32 svar
Vad gör man om man inte är nöjd med värderingen?
Sida 1 av 3
Vi kommer snart flytta in i vårt nybyggda hus. I samband med detta kommer en mäklare värdera huset så att vi sedan kan omvandla bygglånett till ett bolån.
Min fråga är nu detta. Låt säga att mäklaren värderar det lågt och vi tror en annan mäklare kanske skulle värdera det högre. Kan vi då själva be om att en annan mäklare gör en värdering och sedan kan vi välja vilken värdering vi vill skicka in till banken?
Edit: en fråga till. Mäklaren skickar väl inte in något till banken per automatik utan jag antar att jag får ett papper som jag sedan skickar till banken jag vill förhandla med...eller?
Min fråga är nu detta. Låt säga att mäklaren värderar det lågt och vi tror en annan mäklare kanske skulle värdera det högre. Kan vi då själva be om att en annan mäklare gör en värdering och sedan kan vi välja vilken värdering vi vill skicka in till banken?
Edit: en fråga till. Mäklaren skickar väl inte in något till banken per automatik utan jag antar att jag får ett papper som jag sedan skickar till banken jag vill förhandla med...eller?
Redigerat:
Kanske annorlunda vid nybygge. Men det är väl banken som skickar sina mäklare för det är ju dom som blir lidande om värderingen inte matcher verkligheten när det skiter sig.
Att eventuell kund har betalat ett par tusen för att någon extern ska sätta ett värde på huset som inte matchar vad banken räknar med att kunna få för det hjälper ju inte dom.
Att eventuell kund har betalat ett par tusen för att någon extern ska sätta ett värde på huset som inte matchar vad banken räknar med att kunna få för det hjälper ju inte dom.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· NV-Skåne
· 77 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- NV-Skåne
- 77 inlägg
Bankerna har precis som redan skrivits mäklare som betraktas som godkända. Vill du konkurrensutsätta 2 olika banker så fråga dem vilka firmor som är godkända och förhoppningsvis är en mäklare godkänd av bägge bankerna. Angående auktoriserad värderingsman av Samhällsbyggarna så gäller det kommersiella fastigheter. För småhus brukar det hänvisas till de klassiska mäklarna.
Vi har värderat ganska många gånger över åren och ganska nyligen med en mäklare vi känner väl vid det här laget. Banken skickar ingen mäklare. Mäklaren ger dig en värdering i handen så ta den mäklare, eller flera, du tror ger dig högst värdering och skicka in. Vi har aldrig fått några frågor eller synpunkter på mäklarens värdering av banken.
Vår bank sa att det fanns två mäklarfirmor i närheten som vi fick kolla med, båda dessa var alltså ok för banken. Vi tog dit båda och fick muntliga värderingar, det med högst värdering fick skicka sitt skriftligt och då mot betalning. Den värderingen skickade vi till banken.
Det var väl ungefär så här vi trodde det skulle funka. Tack för svar!Kristian Ask skrev:Vi har värderat ganska många gånger över åren och ganska nyligen med en mäklare vi känner väl vid det här laget. Banken skickar ingen mäklare. Mäklaren ger dig en värdering i handen så ta den mäklare, eller flera, du tror ger dig högst värdering och skicka in. Vi har aldrig fått några frågor eller synpunkter på mäklarens värdering av banken.
Men pratade ni alltså bara med en bank då? Diskuterade ni om räntan innan eller efter värderingen då?J JohannesAxel skrev:
just för vår del så pratade vi bara med en bank då vi har en väldigt bra relation med den banken.P Prophet85 skrev:
jag skulle helt klart välja bank först och utgå från deras förslag på mäklare.
Jag har köpt och sålt hus och lägenheter vid 8 tillfällen och alltid tagit in ett par olika mäklare. Det skiljer ofta i pris men inga extrema skillnader.
Renoverare
· Kalmar
· 2 820 inlägg
du har köpt en hög värdering att visa banken som är passande för dejJ JohannesAxel skrev:
Min bank lät mej boka värdering med en fristående mäklare som dom har valt att använda sen skickade dom värdering till banken direkt såklart
Nordea satte värdet på vårt nybygge också (8milj. Kr), vi var inte helt nöjda och tog dit 3 olika mäklare vilka alla istället värderade huset till drygt 10milj.kr. Vi valde den som värderade högst och skickade in värderingsintyget från hen.N N_Barsk skrev:
Blir ju rejäla skillnader i räntor om slutvärderingen är högre än kostnaderna!
Dkiljer nog från bank till bank.P Prophet85 skrev:Vi kommer snart flytta in i vårt nybyggda hus. I samband med detta kommer en mäklare värdera huset så att vi sedan kan omvandla bygglånett till ett bolån.
Vissa vill skicka egen värderingsman.
Men vi tog in en egen, och skickade in. Vi har SEB. Inget krångel.
För oss rörde det sig bara om ett lån på 2.5 miljoner och en belåningsgrad på dryga 70% så vi hade inget att vinna på en lägre belåningsgrad.L Lindusfindus skrev:Nordea satte värdet på vårt nybygge också (8milj. Kr), vi var inte helt nöjda och tog dit 3 olika mäklare vilka alla istället värderade huset till drygt 10milj.kr. Vi valde den som värderade högst och skickade in värderingsintyget från hen.
Blir ju rejäla skillnader i räntor om slutvärderingen är högre än kostnaderna!