Efter att fått helt värdelöst halv och helljus som lös sämre än två Liljeholmens, började jag felsökningen.

Mätte upp spänningsfall mellan lampans (H4) jord och bilbatteriets plus.

Drog en separat jordkabel direkt från batteriet och ”duttade till” lampan med halvljuset igång, som då genast sken upp så att man blev bländad.

Bra där tänkte jag och ersatte helt sonika bilens originaljord till lampan, med den separata jordkabeln.

Då fungerade halvljuset, men helljuset vägrade tändas. Om man då lägger på både originaljorden och extrajorden, så smäller säkringen.

Alltså:

Originalkablage på lampans tre stift = uruselt halvljus + värdelöst helljus

Originalkablage på lampans två plusstift och separat jordkabel på lampans minusstift = bra halvljus och inget helljus (lampan slocknar när man tänder helljuset).

Originalkablage på lampans tre stift tillsammans med separat jordkabel på lampans minusstift = bra halvljus och helljus som omedelbart smäller säkringen.

Någon som vet vad jag gör för fel..?

Om jag förväxlat stiften på lampan, borde väl säkringen smälla även med bara halvljuset på, så snart man nuddade minusstiftet med den separata jordkabeln (om det nu skulle vara ett plusstift), istället för att faktiskt få lampan att lysa bra..?
 
vad är det för bil? Asiater slår av och på ljus genom att styra med jorden och konstantplus på ett stift. Nu låter det som att du aktiverat helljuset bara.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.