I vår lägenhet från sekelskiftet finns en tilläggsvägg av något slag i sovrummet. Vi vill skapa mer yta och vill därför ta bort den, går det?
Vad gör den där? Tilläggsisolering? Syns inte på konstruktionsritningarna.
Verkar dock funnits där länge eftersom det är samma lister. Angränsat till kakelugn tidigare.
Vad gör den där? Tilläggsisolering? Syns inte på konstruktionsritningarna.
Verkar dock funnits där länge eftersom det är samma lister. Angränsat till kakelugn tidigare.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 978 inlägg
Även om dina bilder är svåra att förstå, så skulle man väl kunna gissa att man byggt synliga stammar, typ värmerör. Det är inte säkert att det är original. Passningen på listen är rätt dålig.
Vad kan det annars vara? Tror inte det är stammar då fasaden inte mynnar ut mot något och inte hört några ljud om det.Johan Gunverth skrev:
Är det inte snarare så att det är en nisch där kakelugnen stått och det du kallar extra vägg är den gamla väggen? Antagligen är det ett lager med puts och vass som man naturligtvis inte kunde ha bakom kakelugnen, utan den har varit murad direkt mot tegelväggen. Jag hade inte tagit bort den. Dels lär det vara ett rätt smutsigt jobb, dels vet du inte hur det påverkar ljud- och värmeisolering.
Bör den inte ha ritats ut i handlingarna då mtp att kakelugnen är det?Henningelvis skrev:
Är det inte snarare så att det är en nisch där kakelugnen stått och det du kallar extra vägg är den gamla väggen? Antagligen är det ett lager med puts och vass som man naturligtvis inte kunde ha bakom kakelugnen, utan den har varit murad direkt mot tegelväggen. Jag hade inte tagit bort den. Dels lär det vara ett rätt smutsigt jobb, dels vet du inte hur det påverkar ljud- och värmeisolering.
Kollade nu i andra rummet som ligger mot samma vägg och som också har kakelugn men den hade inte samma nisch eller tillbyggnad. Utan den väggen och kakelugnen är direkt mot tegelväggenHenningelvis skrev:
Jag förstår. Då verkar det ju vara en senare tillbyggnad. Tittade närmare på en av bilderna också och där ser det ju faktiskt ut som om den gamla tapeten går in bakom den nya väggen. Jag hade börjat med att ta bort en liten del där i kanten för att se vad den nya väggen består av. Är det puts och vass? Någon sorts skivor direkt mot väggen? Reglar och spånskiva?K Klockanpå skrev:
Klicka här för att svara