Hej!
Grannen stör sig på vår hägg som skuggar deras kvällssol på altanen. Det handlar om dom översta 2 metrarna, men vad jag har förstått så blir det väldigt fult (och dåligt) om man kapar stammarna rakt av. Jag misstänker att vad som återstår är att kapa den i markhöjd, men då det är väldigt grova stammar (flera stycken går ihop till en drygt 30 cm tjock stam) så undrar jag vad resultatet då kan tänkas bli? Finns det chans att den växer upp som en buske om man håller efter den?
Grannen stör sig på vår hägg som skuggar deras kvällssol på altanen. Det handlar om dom översta 2 metrarna, men vad jag har förstått så blir det väldigt fult (och dåligt) om man kapar stammarna rakt av. Jag misstänker att vad som återstår är att kapa den i markhöjd, men då det är väldigt grova stammar (flera stycken går ihop till en drygt 30 cm tjock stam) så undrar jag vad resultatet då kan tänkas bli? Finns det chans att den växer upp som en buske om man håller efter den?
Hägg kan också vara flerstammigt och vanligt är att flera stammar utvecklas från basen, inget fel alltså.
Däremot är det svårt att beskära ett vuxet träd så det blir snyggt, häggen svarar med en kaskad av skott där man sågat av stam eller grenar. För att häggen skall hållas i buskhöjd bör detta göras från början och inte låta den växa upp till ett stort träd.
Beskärning av vanlig hägg bör göras sen vinter/tidig vår innan häggen vaknat till liv.
Däremot är det svårt att beskära ett vuxet träd så det blir snyggt, häggen svarar med en kaskad av skott där man sågat av stam eller grenar. För att häggen skall hållas i buskhöjd bör detta göras från början och inte låta den växa upp till ett stort träd.
Beskärning av vanlig hägg bör göras sen vinter/tidig vår innan häggen vaknat till liv.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Häggen är ju ett jättevackert träd som är värdefull just för sin flerstammighet. Vacker överdådig vit blomning också.
Kapa toppen på ett träd blir inte vackert och hägg är synnerligen olämpligt för den behandlingen. Du får nog helt enkelt bara bestämma dig för om grannsämjan är värt ett trädoffer. Hägg är ju ändå rätt snabbväxande så du kan ju alltid hitta nån liten planta att sätta på ett lämpligare ställe.
Vi har en liknande hägg med flera stammar som var rejält vildvuxen och bortåt 8m hög när vi flyttade in.
Jag har både kapat några toppar och tagit bort några stammar.
Men jag har gjort det över rätt många år så den ska få skjuta nya skott och bli till en buske istället.
Kapa topparna blev inte jättebra, det blev rätt omgående skott som var lika höga som det jag kapat.
Ta bort stammar vid roten har funkat bättre där växer det upp nya fina skott som vi tänker hålla efter för att få till en buske snarare än ett träd.
Hade jag varit som du hade jag låtit det ta några år och kapat lite i taget.
Jag har både kapat några toppar och tagit bort några stammar.
Men jag har gjort det över rätt många år så den ska få skjuta nya skott och bli till en buske istället.
Kapa topparna blev inte jättebra, det blev rätt omgående skott som var lika höga som det jag kapat.
Ta bort stammar vid roten har funkat bättre där växer det upp nya fina skott som vi tänker hålla efter för att få till en buske snarare än ett träd.
Hade jag varit som du hade jag låtit det ta några år och kapat lite i taget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp -
Vad och hur göra för att kunna slipa ner detta vattenskadade brädgolv?
Golv -
Vad gör säkerhetsventil på tappvarmvattnet för nytta?
Värme allmänt -
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Hur göra det så bra som möjligt för mig och barnen i hyresrätten?
Planlösningar