Hej, nu vet jag först och främst inte om jag lagt denna fråga rätt. Men provar att beskriva min fråga ändå.

Jag önskar bygga ett hus som har ett bra läge, och tänker mig en 1 1/2 plans hus med glasfasad. Både nere och uppe. Men jag tänker även ett inglasat uterum. Då byggreglerna är 100kvm nya, och jag önskar ett lite större uterum än de 15kvm man får bygga så måste jag minska bya och utnyttja delar av den till uterum.

Jag kom då på om man istället bygger huset likt modellen på bilden, så kan man ju börja med uterummet nedtill medans ovanvåningen blir lite större, då jag antar att man räknar bya från ytterväggshörnen(?). Men då till frågan.

Hur stor överskjut får man göra på övervåningen? Jag antar att det finns några begränsningar.

Hoppas ni förstår mina tankar. Bättre lösningar tas emot tacksamt med hur man kan maximera det.

En modell av ett trästuga med ett indraget, takbeklädd veranda och stora fönster. Huset har en enkel planlösning med sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Övervåningen ingår då i Bya.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Du kan ha en halvmeter takutsprång utan att det påverkar BYA. I det här fallet blir det alltså som @hempularen skriver ingen vinst.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan ha en halvmeter takutsprång utan att det påverkar BYA. I det här fallet blir det alltså som @hempularen skriver ingen vinst.
Fast jag tänker mig nog ett större utsprång så man maximerar golvytan på övervåningen. Jag hade ju helst velat bygga 100kvm hus + 25 kvm uterum, men det går ju ej. Så då tänker jag att jag måste minska golvytan på huset för att få till uterummet (då detta kommer bli en viktig detalj i huset), men minskar man golvytan nere, vill man ju inte tappa för mycket yta, därför tänkte jag om man har övervånignen på 100kvm (golvyta), men under kanske 1,5 m (eller liknande) kortare, så kan "uterummets" fasad börja under utbyggnaden och på så sätt maximera uterummet mer, men ändå maxa på övervåninig åtminstone
 
Ja, du kan ju ha 100 kvm uterum och bara en inredd vind om du vill det (nej, det kan du nog inte, för det kommer falla på exempelvis tillgänglighetskrav), men poängen jag ville göra är att du inte kan ha ett stort överskjutande tak utan att det räknas som BYA.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du kan ju ha 100 kvm uterum och bara en inredd vind om du vill det (nej, det kan du nog inte, för det kommer falla på exempelvis tillgänglighetskrav), men poängen jag ville göra är att du inte kan ha ett stort överskjutande tak utan att det räknas som BYA.
Nej det förstår jag. Man räknar väl nya från ytterhörnens mest utskjutande delar och rakt ner, oavsett om det är övervåning eller undervåning.

Men min fundering var ”hur” mycket det får sticka ut, om det finns någon regel som reglerar det
 
O
Om du bygger så att du har minst 3 m mellan mark och utskjutande delar (höjdled) är det ju möjligt med delar som skjuter ut 1,5 m istället för 0,5 m.
 
Okej, så du är med på att BYA räknas på den överskjutande delen och egentligen bara är ute efter att veta hur stor våning 2 får vara i förhållande till våning 1?

Du får kolla på om det finns några begränsningar i detaljplanen kring det hela, men så länge du håller dig inom den så kan väl "våning 1" enbart vara ett trapphus och sedan ha 100m2 våning 2 så länge du uppfyller alla övriga krav.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Okej, så du är med på att BYA räknas på den överskjutande delen och egentligen bara är ute efter att veta hur stor våning 2 får vara i förhållande till våning 1?

Du får kolla på om det finns några begränsningar i detaljplanen kring det hela, men så länge du håller dig inom den så kan väl "våning 1" enbart vara ett trapphus och sedan ha 100m2 våning 2 så länge du uppfyller alla övriga krav.
Precis så. Enda som står i områdesbestämmelserna är att det är en BOA på 100kvm
 
N Nygge72 skrev:
Precis så. Enda som står i områdesbestämmelserna är att det är en BOA på 100kvm
Det är inte ovanligt att det finns skrivningar kring höjd på våningsplan, nock-höjd, takvinklar och liknande som du kan behöva beakta, men det är ju något som du i kombination med arkitekt/konstruktör får hantera.
Ditt önskemål låter absolut inte "omöjligt" på något vis.

Däremot är den "vanliga" frågan inom området hur man "kommer undan" begränsningar i BOA genom diverse intressanta konstruktioner, så därav tror jag att svaren hamnade lite fel från början av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.