Hej allesammans,

Nu är det så att jag har köpt ett radhus med fristående tomt.
ute på tomten finns en friggebod på 10,4 kvadratmeter redan som
är behov av yttrerenovering (Även byta en sida mot skjutdörr glasparti. Tyvärr ligger den mindre än 4,5 m från både mina grannar. Vad gäller egentligen här?
Måste jag be om lov från grannan som kanske sätter sig på tvären? (Vet inte varför dom skulle det men)
eller/och är det bygglovspliktigt i detta fallet även om jag inte rubbar på total arean eller höjden till nock

Tack för alla svar!

• En ritning av ett bostadsområde med ett markerat radhus och dess tomt inklusive en friggebod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag förutsätter att det är en sammfällighet eller bostadsrättsförening i detta fallet och då lär det stå med i stadgarna att man har rätt att göra underhåll även från grannens tomt om det nu är placerat så.

Dock gäller ju fortfarande att man givetvis ska prata med berörda grannar om det innan och försöka komma överrens.

• Gilla
B monroe
  • Laddar…
Hej!

Japp, ligger boden 4,5m nära grannens tomt måste du få grannens godkännande. Glöm inte ha det på papper. Du bör beskriva hur det ser ut nu och hur det kommer se ut med mått och placeringen och höjden och signera på alla bilagor.

• Gilla
B monroe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.