Om vi ska se till frågan: vad kan vi göra och vad har vi för chanser att ta oss ur dessa 12000:- eller delar av dem?
 
hsd
DIY_freak skrev:
Hur bestämdes det att det skulle flytspacklas? Var det klart redan från början eller såg man detta behovet vid ett senare tillfälle och var det någon diskussion om det då?
är köksofferten också skriftlig
 
luscious skrev:
Om vi ska se till frågan: vad kan vi göra och vad har vi för chanser att ta oss ur dessa 12000:- eller delar av dem?
Om entreprenören varit och tittat på golvet innan han gett en offert och missat att det behövs spacklas så kan jag tycka att det är en smäll som entreprenören får ta. Ger man ett fast pris så får man helt enkelt räkna med att man räknar fel eller att det inträffar saker som gör att ett jobb går minus.

Jag får känslan att entreprenören varken verkar ha kunskap om golvläggning eller om el men trots det lämnar ett fast pris. När det sen visar sig att han missat en hel del så försöker han lägga på det på det fasta priset. Han kanske borde ta med sig sina underentreprenörer i fortsättningen när han ska räkna på jobb där han lämnar fast pris.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
hsd
bestrid fakturan, arbeten som Ni inte har beställt har Ni inget betalningsansvar för
Men samtidigt får Ni räkna med trassel eventuellt i form av tvist / rättegång beroende på hur snickaren som lämnat offerten reagerar , han vet säkert också vad Ni beställt men kan jävlas och dra det till tingsrätt samt försöka belasta Er med betalningsanmärkning
Stå på Er och börjar han konstra -utnyttja media direkt, journalister hugger gärna en dylik munsbit eftersom byggfiffel är vanligt förekommande
 
hsd
mr_bygg skrev:
Om entreprenören varit och tittat på golvet innan han gett en offert och missat att det behövs spacklas så kan jag tycka att det är en smäll som entreprenören får ta. Ger man ett fast pris så får man helt enkelt räkna med att man räknar fel eller att det inträffar saker som gör att ett jobb går minus.

Jag får känslan att entreprenören varken verkar ha kunskap om golvläggning eller om el men trots det lämnar ett fast pris. När det sen visar sig att han missat en hel del så försöker han lägga på det på det fasta priset. Han kanske borde ta med sig sina underentreprenörer i fortsättningen när han ska räkna på jobb där han lämnar fast pris.
entreprenören drar en rövare - säkert har han lyckats förr och så länge ingen drar i bromsen så kör han sitt race, enkelt att lämna låga priser när man saltar på med dyra extrajobb
 
Jag råkade ut för en entreprenör som försökte lägga på kostnader på ett fast pris i efterhand. Och när jag vägrar acceptera det så klämmer han ur sig utan att skämmas det minsta "hade jag sagt från början vad det skulle kostat hade du tyckt det var för dyrt" Och han menade på fullt allvar "man betalar vad det kostar om det blir dyrare än det fasta priset"

Det finns överhuvudtaget ingen poäng att ta ett jobb på fast pris om entreprenören kan lägga på kostnader för allt som medvetet/omedvetet missats i offerten och konsumentjänstlagen är ganska tydlig när en entreprenör har rätt till pristillägg.
 
Redigerat:
Vi valde fastpris just för att slippa den här typen av smäll. Vi visste att VVS-material skulle tillkomma samt en tryckdimmer och mellanskillnad för lite dyrare vägguttag i köket. Det vill säga totalt kanske 1-2000:- Max.

Offerten för köket blev cirka 35' efter ROT och hallgolvet ligger på separat offert på strax under 5000:-. Dessa summor har vi redan betalat.

Vad kan vi trycka på i det här läget? Firman har ju redan fått in pengarna från den ursprungliga offerten.

Den enda som var här innan arbetet drog igång var ägaren av byggfirman som gav oss offerten. Andra firmor som var här för offert hade med sig både elektriker och plattsättare, en hade även målare med sig. Vi antog väl lite blåögt att byggaren hade koll på jobbet...
 
mr_bygg skrev:
Jag råkade ut för en entreprenör som försökte lägga på kostnader på ett fast pris i efterhand. Och när jag vägrar acceptera det så klämmer han ur sig utan att skämmas det minsta "hade jag sagt från början vad det skulle kostat hade du tyckt det var för dyrt" Och han menade på fullt allvar "man betalar vad det kostar om det blir dyrare än det fasta priset"

Det finns överhuvudtaget ingen poäng att ta ett jobb på fast pris om entreprenören kan lägga på kostnader för allt som medvetet/omedvetet missats i offerten och konsumentjänstlagen är ganska tydlig när en entreprenör har rätt till pristillägg.
Hur gick det, fick du betala?
 
Nej, jag betalade inget extra med hänvisning till att de extrakostnader som tillkom var något som entreprenören rimligen borde ha räknat med i sitt fasta pris. Att inte en entreprenör har koll på jobben han räknar på är inget skäl att lägga på extrakostnader.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
luscious skrev:
Vad kan vi trycka på i det här läget? Firman har ju redan fått in pengarna från den ursprungliga offerten.
Att ni har ett fast pris och ni inte kommit överens om några extraarbeten utöver det.
 
Precis, om jag förstår saken rätt är det så här

Ni har ett avtal med fastpris.
Alla arbeten är avklarade.
Ni har inte kommit överens om några tilläggsarbeten eller accepterat några tillkommande kostnader.
Ni har betalat enligt avtalet.

Då är det i princip bara för er att hänvisa till att ni har betalat enligt avtal/överenskommelse.
Ni bör då också bestrida överskjutande belopp.
 
DIY_freak skrev:
Den logiska slutsatsen att dra av detta är att du menar att konsumenttjänstlagen menar att man inte kan avtala något muntligt.
Nej, jag menar att en seriös företagare undviker att gå på muntliga avtal.

Det finns en annan tråd i forumet här där nån frågar hur man som företagare ska inge förtroende. Har du kollat i den tråden?

Har du kollat vad företagarnas egna organisationer säger om det här med avtal? Säger de verkligen att det går utmärkt med muntliga avtal? Eller säger de kanske, precis som jag, att man som företagare bör se till att få skriftligt på allt?
 
D
Nerre skrev:
Precis som thomasx påpekar så menar konsumenttjänst- och köplagarna att den som är näringsidkare skall agera professionellt.
Det är INTE professionellt att inte tydligt informera om vad som blir tilläggsarbete och inte.
Det är INTE professionellt att avtala allt muntligt.
Så först skriver du att konsumenttjänstlagen menar att näringsidkaren skall agera professionellt, sedan betonar du att det INTE är professionellt att ha muntliga avtal, men ändå skall man inte dra slutsatsen att konsumenttjänstlagen menar att man inte skall gå på muntliga avtal? Ursäkta mig, men gå tillbaka till ditt inlägg, så är det svårt att se att det var något annat än det du ville ha sagt. Men om du vill ta tillbaka detta, så desto bättre.

Att/om företagarnas organisationer rekommenderar skriftliga avtal, så är det föga förvånande. Det skyddar ju företagarnas intressen precis lika mycket som konsumenternas. Det beror inte på att lagen säger att det är en nödvändighet. Skriftligt eller muntligt är i slutändan en fråga om bevisföring.

Den här tråden handlar inte om hur en företagare skall göra för att inge förtroende. Jag bryr mig inte om den andra tråden du talar om då den inte verkar beröra detta ämnet. Här handlar det om en konsument och näringsidkare som redan har hamnat i en oönskad situation. Det är redan för sent att komma med de där råden både till TS och näringsidkaren om vad man skall tänka på för att inge förtroende. Nu är det frågan om vad som har gjorts och sagts och vad lagen säger om den situationen och vad man kan tänka sig göra i den uppkomna situationen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Dena tråd är ytterligare ett bevis på att man som kund bör vara ytterst observant på vilken firma man tar in för att utföra ett jobb. Likaså bör en firma vara på tårna och vänligen tacka nej om kemin inte stämmer.

Muntligt eller skriftligt, hur som helst blir det ju bara skit i situationer som denna och det blir en lång och sur proccess utan vinnare.

Tänk hur ett skriftlig avtal skulle kunna se ut om t ex firman är smått paranoid. Vi minsta avsteg äger man rätten att dra sig ur uppdraget mot en kostnad av t ex 15-20% på, från början avtalat fast pris. Nu ralierar jag, men ni förstår vad jag menar. Relationen mellan kund och firma kan aldrig lösas med stenhårda avtal, man måste kunna föra dialog och kompromissa.
 
Sant, men samtidigt är det inte ok att ett företag ingår avtal med en konsument om fastpris för ett jobb, och sedan när jobbet påbörjats kräver att kunden ska betala extra kostnader för arbeten som de inser behöver göras under arbetets gång, eller tvingas kompromissa om detta, särskilt inte när företaget kunde och borde ha insett detta tidigare.
Kunden har då redan hamnat i ett beroendeläge, och detta kan utnyttjas av företaget, vilket ju tyvärr också händer allt som oftast. Jag hade för en tid sedan en hantverkare här som mitt under pågående arbete höjde sitt arvode 25%, plötsligt var timdebiteringen 25% högre på en faktura.

Vi hamnade i domstol för han vägrade acceptera vårat skriftliga avtal där hans timarvode stod noterat. Vi "förlikades" med att jag betalade det vi kommit överens om från början, vilket jag också erbjudit redan när konflikten uppstod.

Han tyckte det var helt ok att öka arvodet 25% mitt i arbetet, och när jag sade att det är inte ok, då sa han att då tar han sitt pick och pack och drar. Sådana hantverkare är inte i min smak, så jag sa - Varsågod. Det har visst inte gått så bra för hans företag har jag hört.

Kruxet är att man som konsument kan hamna i en väldigt tråkig sits när en hantverkare lämnar mitt i ett arbete, och det är ju det hantverkarna vet, de har en på kroken, och då utnyttjar de det.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.