4 369 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Vad gäller för armering av plintgrund ?
Vi ska bygga till vårt fritidshus som står på krypgrund som i sin tur står på berghäll. Jag har bestämt mig för plintgrund för tillbyggnaden på 30 kvm.
Vad gäller armeringen av plintarna finns lite olika bud, vissa sticker bara ner armeringsjärnet i plinten andra förordar att man najar ihop fyra järn med en fyrkantig bygel av armeringsjärn.
Jag har tänkt borra ner armeringsjärnet i berget men hoppas att man ska slippa ordna med byglar och najtråd. Kanske räcker det att bara dubbla armeringsjärnet ?
Plintarna kommer vara cirka 60-150 cm höga. Vad tror ni ?
Vad gäller armeringen av plintarna finns lite olika bud, vissa sticker bara ner armeringsjärnet i plinten andra förordar att man najar ihop fyra järn med en fyrkantig bygel av armeringsjärn.
Jag har tänkt borra ner armeringsjärnet i berget men hoppas att man ska slippa ordna med byglar och najtråd. Kanske räcker det att bara dubbla armeringsjärnet ?
Plintarna kommer vara cirka 60-150 cm höga. Vad tror ni ?
60 cm plint skulle jag möjligen kunna tänka mig utan byglar, lite på gränsen. Beror naturligtvis även på hur grova plintar du tänker på.
Det ortodoxa svaret är: Byglar c/c 300 mm.
Förstår inte riktigt problemet? Varför tveka om man ska ha byglar?
Inte speciellt mkt mer jobb eller kostnad för dessa.
De har både en kunstruktiv (hållfasthetsmässig) uppgift och en produktionsteknisk (håller huvudarmeringen i rätt läge under gjutningen).
Det ortodoxa svaret är: Byglar c/c 300 mm.
Förstår inte riktigt problemet? Varför tveka om man ska ha byglar?
Inte speciellt mkt mer jobb eller kostnad för dessa.
De har både en kunstruktiv (hållfasthetsmässig) uppgift och en produktionsteknisk (håller huvudarmeringen i rätt läge under gjutningen).
Liknande trådar
-
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Armeringsjärn ovanför en dörrpost kapade
Byggmaterial & Byggteknik -
Byggherre ska stycka upp granntomten, vad gäller för vägservitut?
Juridik -
Råd vad gäller synlig regel nedanför panel.
Fasad -
Vad gäller kring försäljning av dödsbo?
Köpa & Sälja hus