Hej,

Vi går i tankarna att bygga en gäststuga på tomten på sommarstället som ligger på en ö i Värmdö Kommun. Alla Attefallsregler skulle uppfyllas och strandskyddsdispens har vi redan fått. Detta gäller alltså en fristående komplementbyggnad. Ön ingår i ett kulturhistoriskt värdefullt område.

Nu läste vi följande på Värmdö kommuns hemsida:
Om byggnaden är särskilt värdefull ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ligger inom kulturhistoriskt värdefullt område får du inte utföra attefallsåtgärder.
Källa: https://www.varmdo.se/byggabomiljo/...fallsatgarder.4.776a52c716e94d3e3b3954d8.html

Hur ska vi tolka detta? I och med att ordet "byggnaden" används i meningen och någon byggnad inte finns ännu är ju inte den värdefull ur något perspektiv. Eller ska man tolka det som tomten/fastigheten ligger inom området och att vi därför måste söka vanligt bygglov?

Vi ska såklart prata med kommunen, men de har telefontider måndagar och stängt imorgon 6 januari.

Någon som har erfarenhet av att bygga en Attefallare i Stockholms skärgård? I det kulturhistoriska området ingår många öar så det vore intressant att höra om någon fått bygga eller har andra värdefulla insikter i ärendet. Tack för hjälpen!

Liow Liow skrev:
Hur ska vi tolka detta? I och med att ordet "byggnaden" används i meningen och någon byggnad inte finns ännu är ju inte den värdefull ur något perspektiv.
Hur hade du tänkt att du skulle få uppföra en byggnad enligt attefallsreglerna om det inte redan finns en bostadsbyggnad på tomten?

useless useless skrev:
Hur hade du tänkt att du skulle få uppföra en byggnad enligt attefallsreglerna om det inte redan finns en bostadsbyggnad på tomten?
Sorry, jag var otydlig. Det finns flera byggnader. Två större hus samt några bodar. Allt gammalt, de kan ses på gamla flygfoton och har byggts innan byggregler fanns, typ. :)

Vad jag menar är ordvalet ”byggnad” kopplat till den här tilltänkta attefallaren.

Ok. Jag tycker texten är ganska tydlig...

"Du som äger ett en- och tvåbostadshus får genomföra vissa byggnadsåtgärder utan bygglov.
...
...
Om byggnaden är särskilt värdefull ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ligger inom kulturhistoriskt värdefullt område får du inte utföra attefallsåtgärder."

Dvs det är befintlig byggnad som avses. Det är inga unika regler för Värmdö kommun, utan det är så lagen är utformad.

useless useless skrev:
Ok. Jag tycker texten är ganska tydlig...

"Du som äger ett en- och tvåbostadshus får genomföra vissa byggnadsåtgärder utan bygglov.
...
...
Om byggnaden är särskilt värdefull ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ligger inom kulturhistoriskt värdefullt område får du inte utföra attefallsåtgärder."

Dvs det är befintlig byggnad som avses. Det är inga unika regler för Värmdö kommun, utan det är så lagen är utformad.
Jag förstår inte ditt svar riktigt. Får jag eller får jag inte bygga ytterligare en byggnad i form av en attefall i detta fall? Enligt din tolkning alltså.

Troligen inte om det är som du säger att området är kulturhistoriskt värdefullt.

Liow Liow skrev:
eller ligger inom kulturhistoriskt värdefullt område får du inte utföra attefallsåtgärder.
Det tolkar jag som att du inte får bygga attefallshus iniom värdefullt område. En attefallsåygärd är både att bygga en ny attefallsbyggnad, och attefallsutbyggnad, kupor osv på bef. byggnad.

Men detta är troligen en populärtolkning av den faktiska regeln. För jag gissar att det gäller alla former av bygglovfria åtgärder, att man inte heller får bygga friggebod.

Det är samma sak hos mig då hela byn är ett riksintresse - Inte ens friggebodar får byggas.
Söker man bygglov kan man eventuellt få bygga något som passar utan att "förvanska gårdarnas karaktär", men många åker då samtidigt på att återställa felaktiga renoveringar/förvanskningar på huvudbyggnaden gjorda för länge sedan.

Claes Sörmland
Här kan du läsa lagtexten som sätter stopp för attefallsåtgärder som vidtas på ett byggnadsverk, en tomt eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt, det vill säga på en 8:13-byggnad eller inom ett 8:13-område:

Bild av utdrag ur svensk lagtext enligt plan- och bygglagen om bygglov och värdefulla bebyggelseområden, specifikt 8 kap. 13 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs mer här hos Boverket:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ammelser/egenskapsbestammelser_/kulturvarden/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.