Hej,

Ska förlänga innertaket som är på bifogad bild. Jag funderar dock på hur jag ska hitta virke som ser ut så där. Det är ju spåntat men med mellanrum och sen känns dimensionen konstig. Tror att själva ytan är ca 6-7 cm bred (har inte mätt än) och "glipan" är väl ca 1cm.

Hjäälp! :surprised:

• spantattak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som vanlig fasad panel, 95mm bred. Ser likadant ut i taket här.

Hittar du inte rätt dimension kan ju ett välsorterad såg/bygghandlare hyvla till rätt profil åt dig.

Hmm obeservera att jag inte vill förlänga det obehandlade utan det vita! :-/

fast det kanske var det som du menade?

Det obehandlade är ca 9-10 cm från skarv till skarv och sitter både på innertak och innervägar i huset (nu bakom gipskivor dock)

Totalt tror jag det är ca 50 "ribbor" i taket och jag behöver typ 2.5 meter långt vilket ger ca 100 löpmeter. Har ingen lust att betala 100 spänn per meter för ett litet tak. Fullösningen vore ju att sätta upp 5 gipsskivor för totalt 300 spänn men det känns som att ge upp. :D

nu har jag mätt virket.

Totalt är varje planka 23-24mm tjock. Bredden är totalt 70mm ink spånt (hona + hane) ex det så är det 56mm. Avståndet mellan varje planka (glipan) är 7-9 mm.

Nån som vet om detta virke finns?

EDIT: Kanske man skulle fuska genom att sätta upp foder i taket. Finns ju 13x56 mm som borde passa. Sätter man det med lite avstånd mellan ribborna ser det ju ut som spontat?

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27160

tack på förhand,

Du kommer få
en general skarv där.
Varför inte lägga i en bräda och sen
fortsätta med nya panelen på andra sidan.
Du får en markerad över gång och när
Du väljer panel till andra sidan tar Du den som stämmer
bäst med den gamla.

Mvh Putte

Annars kan Du ju bryta av och
köra fortsättningen åt andra hållet.

Mvh Putte

Sätt ny panel över, eller menar jag under :surprised:.
/CC

Du kan ju kika här..
http://www.panelochlist.se/lib/panelochlist_lagerlista.pdf#search="panel enkelfas"
och se ifall du hittar någon du tycker stämmer..

Låter lite mycket med 23-24mm. för att vara innepanel - men det kanske är något som den som satte upp det hade liggande..?

I vilket fall kan du ju justera det genom att lägga en skiva i passande tjocklek bakom den "nya" panelen om den är tunnare..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.