Har i mitt hus som är byggt 1959 skivor som jag inte lyckas identifiera.
Skivorna är väldigt lika gips men är en aning rosa, tjockleken är ungefär som vanligt gips men de är tyngre.
Upplever att de håller går bättre att skruva i än gips. Ytan har papp likt gips tror jag.

Bifogar bilder, ser mer rosa ut på bild än i verkligheten dock.

Någon aning om vad det är för skivor?

• Vägghörn med avflagad färg och synlig skada på ytskikt och underliggande material. Renoveringsbehov framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kant av träfiberplatta med suddig bakgrund, indikerar industriell eller verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen gips, som är lite rosa?

Fotografen Fotografen skrev:
Troligen gips, som är lite rosa?
Ja kanske är så enkelt, var rosa populärt i slutet av 50 talet? :crysmile:
Men som sagt den skiljer sig på 2 punkter, dels markant tyngre, och dels bättre hugg när man skruvar i den jämfört med gips.

Jag har något svagt minne om att jag hört talas om någon brandsäker gips som kan dra åt röd-rosa?

det är väl antagligen bara nån form av utegips som nån använt inne......

BirgitS
P pjkw skrev:
Ja kanske är så enkelt, var rosa populärt i slutet av 50 talet? :crysmile:
Man brukade inte ha gipsskivor alls på den tiden.

Gissar också på utegips eller brandgips som nån råkade ha över och använde där. Skivorna är inte från 50-talet.

Det är länge sen nu, men har sett nybyggen med en rosa skiva och spikläkt för panel vid flera tillfällen. Så det är säkert en form av utegips. Enligt tillverkare ska den inte bekläs eller monteras inne. Klar det går och säkert inget farligt. Sökte på utegips och där framkom att den tål väta i fleramånader

useless useless skrev:
Gissar också på utegips eller brandgips som nån råkade ha över och använde där. Skivorna är inte från 50-talet.
J jonaserik skrev:
Det är länge sen nu, men har sett nybyggen med en rosa skiva och spikläkt för panel vid flera tillfällen. Så det är säkert en form av utegips. Enligt tillverkare ska den inte bekläs eller monteras inne. Klar det går och säkert inget farligt. Sökte på utegips och där framkom att den tål väta i fleramånader
Tror nog inte på felmonterad utegips, det är väl 30+ radhus byggda samtidigt, vet inte om andra har samma skivor men troligtvis, och att ett så stort projekt skulle använda fel skivor eller ta något "dom hade liggandes" känns osannolikt

Har någon i området öppnat upp någon yttervägg, tagit bort ytskiktet på den. Normalt så satt sådana innanför panelen som vindskydd

P pjkw skrev:
Tror nog inte på felmonterad utegips, det är väl 30+ radhus byggda samtidigt, vet inte om andra har samma skivor men troligtvis, och att ett så stort projekt skulle använda fel skivor eller ta något "dom hade liggandes" känns osannolikt
gips,som gips.....ute är det viktigt vilken typ man tar men inne spelar det ingen roll. Behöver ju inte handla om hela väggen heller. Man kanske behövde en bit gips bara och det fanns en lämplig bit utegips. Kan ledigt föreställa mig att ute användes det hela skivor och så lite spill som möjligt. Sen användes ev avkap inne för att inte bara slänga det........

S Stefan1972 skrev:
Sen användes ev avkap inne för att inte bara slänga det.
när jag jobbade så fick man inte använda utegips inomhus, och utegipsen var normalt 9 mm och gips för invändigt bruk 13mm
om jag minns rätt så kom utegipsen sent 70 tal eller tidigt 80 tal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.