Jag äger ett trähus med självdrag sedan ett halvår tillbaka och upplever ganska stor variation i ventilationen. Nu skulle jag vilja göra några åtgärder men vill inte behöva hantera tre olika hantverkare för småjobb.

Huset har två murstockar som går tillsammans i en skorsten. Skorstenen har ~6 st kanaler och jag har en förteckning av vilka hål som går vart i huset. Vid senaste sotningen så kom det ned ett fågelbo.

vad jag skulle vilja göra är
1. Undersöka om ventilation idag är tillräcklig och få förslag på förbättringsr
2. Göra plåtjobb på skorstenen som man ser de flesta ha idag, som renoverat
3. Undersöka kanalerna i skorstenen så att de inte är blockerade

Tänker jag fel? Vart vänder jag mig för hjälp? Finns det en firma som kan göra allt till vettigt pris/värde? Bor i Västerort Stockholm.

Tvek om det finns en firma som kan göra allt. Det är ju de facto tre yrken om du vill få in. Plåtjobbet är ganska litet och inga problem att hitta något. Ev. kanske en vintitionsforma kan göra plåtjobbet, men det är inte säkert de har plåtslagare ockå.

Ventilationen kollar en ventilationsfirma på. Antagligen så vill de installera en kanalfläkt, spirorör, frånluft så du får riktig ventilation. Har du frånlufts don idag? tror det behövs för att kunna mäta ventilationen smidigt.

Kolla om det är stopp i skorstenen är primärt ett jobb för sotaren, men egentligen kan vem som helst köra ner en viska och kolla. Om din fråga är relaterad till ventilationen så lär ventilationsforman kolla flödet med rökbomb eller liknande.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Tvek om det finns en firma som kan göra allt. Det är ju de facto tre yrken om du vill få in. Plåtjobbet är ganska litet och inga problem att hitta något. Ev. kanske en vintitionsforma kan göra plåtjobbet, men det är inte säkert de har plåtslagare ockå.

Ventilationen kollar en ventilationsfirma på. Antagligen så vill de installera en kanalfläkt, spirorör, frånluft så du får riktig ventilation. Har du frånlufts don idag? tror det behövs för att kunna mäta ventilationen smidigt.

Kolla om det är stopp i skorstenen är primärt ett jobb för sotaren, men egentligen kan vem som helst köra ner en viska och kolla. Om din fråga är relaterad till ventilationen så lär ventilationsforman kolla flödet med rökbomb eller liknande.
Tack. Ventfirma är det jag får vända mig till k första hand då.

Richard Eriksson2 Richard Eriksson2 skrev:
Tack. Ventfirma är det jag får vända mig till k första hand då.
Ja det känns som det primära. Jag vet att stora ventfirmor även har plåtslagare. Men de är ändå nog inte bättre än en riktig plåtis.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.