Hej!

Jag har ett par strömbrytare hemma som har dimfunktion. Jag vill gärna få bort det eftersom dimfunktionen gör att mina smartlampor strular.

Jag är inte alls kunnig när det kommer till hantverk. Men innan jag vet mer, känns det onödigt att ringa hit en elektriker för något som eventuellt tar 5 minuter att göra. Då kan jag lika gärna "spara" ihop fler saker jag vill göra och betala få betalt för hela timmen.

Jag misstänker att det är en fjäder eftersom knapparna "åker tillbaka" när man trycker på dem.

Är det möjligt att se vad för typ av dimmer det är genom dessa bilderna?

• Två strömbrytare, vänster med dimfunktion och höger utan, visas med fokus på mekanismen bakom plastskalet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bad09
  • Laddar…
Troligtvis sitter det en dimmerpuck el. liknande någonstans, den kan sitta bakom strömställaren om du har tur.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske nån kan identifiera modellen på det du skickat men det intressant sitter ju på baksidan av det du fotograferat.

Om du är osäker på hur du bryter spänningen och hur du kontrollerar att den är bruten så hade jag satt mig och läst på först.

Kjell&Co har en helt ok intro till sånt här
[länk]
snaggletooth snaggletooth skrev:
Troligtvis sitter det en dimmerpuck el. liknande någonstans, den kan sitta bakom strömställaren om du har tur.
Måste sitta något bakom knapparna. Jag har en strömbrytare med 2 knappar där bara 1 av knapparna är dimmer medan den andra är vanlig.

Men låter som jag får kalla hit någon med kunskap. Inget jag vågar mixtra med själv. Tack för er hjälp =)

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.