Hej!
Köpte en trämöbel idag där jag fick med lite olja som skulle användas på den. Ni ser den på bilden.
Nästan helt genomskinlig och inte alls trögflytande. Trodde först det var linolja men är osäker.
Har dragit på ett lager nu och låter det torka över natten. Är bara lite nyfiken
Tack på förhand
Köpte en trämöbel idag där jag fick med lite olja som skulle användas på den. Ni ser den på bilden.
Nästan helt genomskinlig och inte alls trögflytande. Trodde först det var linolja men är osäker.
Har dragit på ett lager nu och låter det torka över natten. Är bara lite nyfiken
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ek är hårt och är det då möbeltorrt så är det ännu hårdare , olja vill lägga sig på ytan ,suger inte riktigt in , det med att det inte blir något på en trasa är normalt , finns nog där men syns inte , dra några gånger med trasan , så kommer det som finns på ytan att gå bort .i små steg .
Men ytan kommer nog att kännas fet rätt länge , det är det som är meningen med oljan att skydda ytan , men torkar du så kan det gå det fortare
Men ytan kommer nog att kännas fet rätt länge , det är det som är meningen med oljan att skydda ytan , men torkar du så kan det gå det fortare
Om det är paraffin, som ju nämns ovan, är det tyvärr knappast den idealiska möbeloljan, just eftersom den ändå är förhållandevis trögflytande trots allt - och ek är hårt och tätt. Så kallad Danish oil vore ett mycket bättre val av din möbelsäljare eftersom den tränger in på ett helt annat sätt. https://www.byggfabriken.com/farg-o...och-fernissa/info/product/410-202-danish-oil/
Den här var just motsatsen, inte tjock eller trögflytande! Jag har använt linolja förut och den var betydligt tjockare.L Lärospånet skrev:
Helt rätt - ändrade min formulering men hann inte i tid - jämfört med Danish är den trög och tjock på makronivå. Googla på det. Men är vi ens säkra på att det är paraffin?L Lindrian skrev:
Testa fråga på måndag - kunde vara kul höra vad det är dom skickar med! Paraffin är enligt min erfarenhet bara att rekommendera för näverarbeten - i alla andra fall finns det bättre oljor (när det gäller trä). Men den är ju billig och ofarlig åtminstone.
Ska jag göra!L Lärospånet skrev:
I pappret jag fick med stod det man skulle förvara trasor i en burk för de kunde självantända. Jag har hört detta om linolja förut, gäller det samma för paraffin?
Paraffin är så vitt jag vet helt ofarligt. Kan ju dock vara dom alltid skickar med en sådan lapp för att vara på säkra sidan.L Lindrian skrev: