Jag har ett siporexhus och skulle vara tacksam för lite info om hur man skall hantera siporex så att jag vet vad för bruk och puts jag skall laga hål, mura och putsa siporexen med.
Har hört att det måste vara ett lågalkaliskt bruk och vad innbär det egentligen?

Vilka krav ställer siporex på murbruk och puts? Och varför? Vad kan hända om man använder olämpligt bruk eller puts?

Idag murade några hantverkare en liten innervägg av siporexblock i vårt kök och då använde de en blandning av standard Mur och Putsbruk C och överblivet "siporexklister". Var det OK?

Jag har hitintills använt Maxit Maxfix LAgningsmassa men det är rätt dyrt, ca 100 kr för 2,5 kg, för att laga spår efter ledningsdragning inomhus mm.
Finns det billigare alternativ?

Jag köpte en säck standard Mur och Putsbruk C häromdan. På den står det att man skall kontakta tillverkaren för instruktion om man skall använda det på Siporex. Har inte gjort det men får väl göra det.

Hittade på http://www.polskabyggvaror.se/pliki_pdf/inst_s69-74.pdf följande:
Spår efter el- och rörmontage lagas vid Ytongprodukter med bruk KC 50/50/650 och vid Siporexprodukter med Siporex Lagningbruk alt Siporex Mur- och Putsbruk C.

Har tex Siporex Mur- och Putsbruk C några egenskaper som skiljer sig från standard Mur och Putsbruk C?
Är det kanske så att standard Mur och Putsbruk C är mer alkaliska än Siporex Lagningbruk alt Siporex Mur- och Putsbruk C?

Vad händer med Siporexen om man använder hög-alkaliska bruk?

Hittade ett annat inlägg om detta:
Fasting65 skrev:
AndersS: Jag skulle aldrig springa och köpa eldfast cement. Troligen är den hög-alkalisk. När jag konsulterade Maxit i frågan om puts på Ytong/Siporex så får man absolut inte använda hög-alkaliska bruk. Man måste använda låg-alkaliska bruk.

ohlgren skrev:
Vad händer med Siporexen om man använder hög-alkaliska bruk?

:
Risken är att putsbruket och lättbetongen reagerar med varandra kemiskt.
Då kan ett svällande ämne bildas.
Följden blir att putsen lossnar!

Ringde Combimix idag och frågade om deras Mur och Putsbruk C ihop med Siporex. De sa att inomhus är det inga problem men utomhus är det problem eftersom fukten utomhus kan få putsbruket att reagera kemisk med Siporexen och därmed uppstår skada.
Lösningen enligt Combimix är att ha på en speciell puts på Siporexen (utomhus) och sen är det OK att lägga på vanligt Mur och Putsbruk C eller annat bruk.. JAg kommer just nu inte ihåg vad denna speciella puts heter.

Så om jag förstår det rätt så kan man använda vanliga Mur och putsbruk mm på Siporex inomhus (så länge de är lika starka).
Starkare bruk med cement kan vara för starka för Siporex - när de torkar så krymper de ihop lite och drar då i Siporexen som riskerar att spricka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.