Hej!
VI ska bygga en trall till vårt nybyggda hus i vår/sommar.
Jag har lite funderingar kring vilket material man ska välja och och vad man ska tänka på gällande det valet samt lite andra allmäna tips kring altanbygge då det är min första gång.
Jag ska visa en bild nedan kring hur det är tänkt att se ut men ger lite info:
Vi har ett L-Formathus som "ramar in" en bergsknalle. Bör man bygga trallen så kortsidan slutar mot berget då?
Hur ska jag stödja upp altanen? Jag har gjort en hårdgjord yta precis vid huset, sen någon meter närmare samt precis längs bergsknallen. Är det något stenplatta eller trä eller något annat jag kan använda på smidigt sett för att hålla allt i nivå?
Tar emot alla tips
OBS: Bilden ser ut att visa olika höjdmått på marken men det är en gammal bild som används nu. Marknivån är samma överallt
Bilden nedan visar i rött altanens utformning. De blåa visar vad marken är hårdgjord för att att förbereda för altanen
VI ska bygga en trall till vårt nybyggda hus i vår/sommar.
Jag har lite funderingar kring vilket material man ska välja och och vad man ska tänka på gällande det valet samt lite andra allmäna tips kring altanbygge då det är min första gång.
Jag ska visa en bild nedan kring hur det är tänkt att se ut men ger lite info:
Vi har ett L-Formathus som "ramar in" en bergsknalle. Bör man bygga trallen så kortsidan slutar mot berget då?
Hur ska jag stödja upp altanen? Jag har gjort en hårdgjord yta precis vid huset, sen någon meter närmare samt precis längs bergsknallen. Är det något stenplatta eller trä eller något annat jag kan använda på smidigt sett för att hålla allt i nivå?
Tar emot alla tips
OBS: Bilden ser ut att visa olika höjdmått på marken men det är en gammal bild som används nu. Marknivån är samma överallt
Bilden nedan visar i rött altanens utformning. De blåa visar vad marken är hårdgjord för att att förbereda för altanen

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det är rätt snyggt om man kan formsy trall mot en ojämn bergskant, det ser välarbetat ut och man slipper ha en springa där det trillar ner saker som blir svåra att plocka upp. Ska man ha det så vill man att kortändan på trallen går in mot berget och inte långsidan. Om det är en ganska brant och rak bergskant så skulle man kanske kunna ha en långsida mot, men då får ju inte ojämnheten vara för stor (mindre än halva trallens bredd) och det måste gå att sätta regel under så det är ju mest om man har en sprängd kant.
Beroende på hur ert berg sticker upp så kan man ju välja att ha det på en sida och inte på andra - det är svårt att säga med bara den inlagda bilden om det skulle funka.
Ett alternativ för er som har huset i vinkel runt ett berg kan ju vara att lägga hela trallen diagonalt så det går att få kortändorna mot berget.
I övrigt är det väl bara att bygga upp regelverket med tryckimpregnerat och sen välja vad ni vill ha för trall på det.
Beroende på hur ert berg sticker upp så kan man ju välja att ha det på en sida och inte på andra - det är svårt att säga med bara den inlagda bilden om det skulle funka.
Ett alternativ för er som har huset i vinkel runt ett berg kan ju vara att lägga hela trallen diagonalt så det går att få kortändorna mot berget.
I övrigt är det väl bara att bygga upp regelverket med tryckimpregnerat och sen välja vad ni vill ha för trall på det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för material under plastmattan? Är det farligt?
Miljö & Hälsa -
Takbyte - betalar man för materialet i förväg?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Innertak - vad är det för material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Förvara material på takstolar
Tak & Vind -
Materialförslag renovering
Byggnadsfysik