Ska sätta downlights i takfoten på maskinhallen och använder EKLK uppe på vindan men undrar om jag kan använda någon annan kabel från dosa ner till lamporna som är smidigare? Och är det godkänt ha kabeln lös nedstucken så här sista biten ner till lamporna för svår klamra den i det här läget!?Lamporna har ju inte vidarekoppling heller så funderar om det är bäst sätta en dosa o 6st kablar från den eller typ en dosa vid varje ställe jag sticker ned kabeln o så en kabel vidare till nästa dosa osv? Egentligen ska väl kontaktstycket sättas fast men jag tänker att det kan ligga löst ovanpå takfoten så går det bättre dom gånger jag behöver byta ljuskälla.
Anledningen till val av downlights är att jag vill ha utbytbar lampa o så passar diametern bra på takfots panelen.
Anledningen till val av downlights är att jag vill ha utbytbar lampa o så passar diametern bra på takfots panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Det finns mig veterligen ingen kabel som är godkänd för detta och som denna anslutningsplint stöder.
Om man använder dem inomhus så ska detta "kontaktstycke" sättas fast enligt instruktionen så att de enkelisolerade ledarna mellan plint och sockel inte kan komma i kontakt med byggnadsdelar. Jag hoppas att det heller inte är berörbara vid byte av lampa.P ptlf skrev:
Men om man skulle ta en ikke godkänd kabel typ EKK och tejpa med eltejp ordentligt runt både locket på plinten och även runt klämman som ska hålla kabel så skulle du avråda även den om än jag lyckats tejpa så ingen ledare är synlig?Bo.Siltberg skrev:Det finns mig veterligen ingen kabel som är godkänd för detta och som denna anslutningsplint stöder.
Om man använder dem inomhus så ska detta "kontaktstycke" sättas fast enligt instruktionen så att de enkelisolerade ledarna mellan plint och sockel inte kan komma i kontakt med byggnadsdelar. Jag hoppas att det heller inte är berörbara vid byte av lampa.
Jag kanske är dålig på söka men tycker det är litet utbud på downlights med GU10!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag håller med om att det är trevligt med utbytbara ljuskällor. Det finns dock ett utbytbart alternativ till GU10, nämligen GU5,3 (heter också MR16). Skillnaden att det är 12V och det då behövs ett drivdon men det blir klenare spänning i trådarna du vill ha liggande. Vet inte om utbudet på armaturer blir större då, men i princip går ju gamla halogenarmaturer bra då.P ptlf skrev:Men om man skulle ta en ikke godkänd kabel typ EKK och tejpa med eltejp ordentligt runt både locket på plinten och även runt klämman som ska hålla kabel så skulle du avråda även den om än jag lyckats tejpa så ingen ledare är synlig?
Jag kanske är dålig på söka men tycker det är litet utbud på downlights med GU10!
[bild][bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Den här verkar bra
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-quick-outdoor-gu10
Då kan du använda t.ex EXQ eller FK i slang.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-quick-outdoor-gu10
Då kan du använda t.ex EXQ eller FK i slang.
Tack för tips! Den har lite större diameter men kan gå, ska mäta brädan.Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr blir det ju ganska mycket dyrare. (6 downlights på framsidan o 6st bak)
Skulle det kunna vara elsäkert använda godkända skarvar om man tar bort plinten o skarvar ihop EKK mot kablarna i sockeln och sen sätta på flexslang o tejpa ordentligt utanpå även om det inte blir en godkänd lösning eller avrådes det helt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Du får hitta egna lösningar, men det är ingenting jag rekommenderar. Det är du som ansvarar för detta. Och om det mot förmodan skulle ske en brand så är risken stor att du får skulden även om du gjort en helt invändningsfri skarv. Du kommer att få svårt att prata dig ut det. Men samtidigt är det ju så att du ska inte göra några eljobb om du är orolig för försäkringsärenden, dvs gör ett bra jobb!
Du kan ersätta den där svarta lådan som inte tar emot grövre saker än lampsladd med en lämplig skarv. Anslutningsplinten är ok så den kan användas. Men du behöver en lite större kapsling så att runda kablar med en diameter på 8-9 mm kan dragavlastas. Kapslade kopplingsdosor brukar mäta ca 85x85 mm och det blir kanske lite stort.
Dessutom måste som sagt de enkelisolerade sladdstumparna fram till sockeln isoleras. Då de troligen inte kan lossas från anslutningsplinten finns inte så mycket val än tejp, men det är synd. Det är svårt att tejpa så att det håller i kyla.
Så du tjänar nog inte så mycket på att mecka ihop nåt här.
Du kan ersätta den där svarta lådan som inte tar emot grövre saker än lampsladd med en lämplig skarv. Anslutningsplinten är ok så den kan användas. Men du behöver en lite större kapsling så att runda kablar med en diameter på 8-9 mm kan dragavlastas. Kapslade kopplingsdosor brukar mäta ca 85x85 mm och det blir kanske lite stort.
Dessutom måste som sagt de enkelisolerade sladdstumparna fram till sockeln isoleras. Då de troligen inte kan lossas från anslutningsplinten finns inte så mycket val än tejp, men det är synd. Det är svårt att tejpa så att det håller i kyla.
Så du tjänar nog inte så mycket på att mecka ihop nåt här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Du har rätt i att det kanske inte är så viktigt. Det beror på hur man byter lampa. Om sockeln kan sitta kvar i armaturen då är den permanent fixerad. Men om den rörliga delen lossas så följer sockel med sladd med ut och då behövs dragavlastning. Detta framgår inte av skitinstruktionern till MD-61.
Detta blir lite onödigt komplicerat.
- sätt en dosa vid varje armatur.
- förbind dosorna med typ EKLK 3G1,5 om det var det du hade
- lägg RXKX 2x1,5 löst från dosa till armatur. Dragavlasta kabeln i dosan (och i armaturen)
https://www.elbutik.se/product.html...&utm_campaign=Delupe+Google+Shopping+CSS+(SE)
- sätt en dosa vid varje armatur.
- förbind dosorna med typ EKLK 3G1,5 om det var det du hade
- lägg RXKX 2x1,5 löst från dosa till armatur. Dragavlasta kabeln i dosan (och i armaturen)
https://www.elbutik.se/product.html...&utm_campaign=Delupe+Google+Shopping+CSS+(SE)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Det är ett exempel på anslutningskabel som jag anser inte är godkänd för detta användningsområde. Det är dels en anslutningskabel och dels en värmetålig kabel som man inte vet hur den uppför sig i kyla. Nexans anger min 0 grader för RKX 90. Men ligger den still så kanske den fungerar så det beror på hur man byter lampa. Jag skulle hellre försöka med en gummikabel om den behöver vara flexibel.
Jo lite mer jobb o blir kanske inte bättre heller egentligen 🙄J Johan456 skrev:
En tanke slog mig att man kanske skulle skruva lös kablarna i lampsockeln o gå med EKK från dosa för den är ju lite mjukare än EKLK iaf...eller så blir det kanske köpa dom Bo länkade till tidigare.