Detta skedde inte nu utan för över ett år sedan men tänkte att det änna va dags att ta tag i det nu.

Jag var inte hemma när denna kabel grävdes av. Som bilden visar låg den inte djupt, utan skyddsrör och märkbandet mer eller mindre kloss an kabeln och inte i närheten på ett avstånd för att kunna varna för att en kabel låg under.

Kort efter att den grävdes av kom det en herre farandes för att laga den som tyckte att det inte var något att prata om, dvs vi behövde inte betala för det. Som sagt, jag var inte hemma och har inte förstahands info och hade frågat mer.

Efter detta begärde jag utsättning från Ledningskollen. Markering för denna kabel sattes inte ut men andra streck i backen fick vi på vår sida som enligt utsättaren skulle gå på andra sidan vägen enligt kartorna. Har varit i kontakt med Lantmäteriet som efter några månader gett svaret att det inte finns ett enda servitut kopplat till fastigheten.

Nu till frågan: vad är det egentligen för kabel?

Grävd mark med exponerade kablar nära en stolpe. Kablarna ligger ytligt utan skyddsrör och märkband syns i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandet ser oranget ut så då bör det ha varit en telekabel om inte någon förvirrad typ la fel band vid förläggning. Om den inte märktes ut sen var den mest troligt inte i drift.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Bandet ser oranget ut så då bör det ha varit en telekabel om inte någon förvirrad typ la fel band vid förläggning. Om den inte märktes ut sen var den mest troligt inte i drift.
Man ser ju dessutom att det står "TELEKABEL" på markbandet, så jag fattar inte riktigt hur TS kan vara frågande.

Att TS slapp betala för reparation kan eventuellt bero på att telenätet är nedsläckt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Kan vara militärt om den inte sätts ut och dom lagar utan knorr.

P Prodigys skrev:
Tack.

I mitt stilla sinne undrar jag dock varför man bemödar sig att laga en kabel som inte är i drift? Och hur man ens då så snabbt märkte att den grävts av? Jag kan inget om det här, finns säkert bra och enkla förklaringar för den insatta.

B Bonzo2000 skrev:
Man ser ju dessutom att det står "TELEKABEL" på markbandet, så jag fattar inte riktigt hur TS kan vara frågande.

Att TS slapp betala för reparation kan eventuellt bero på att telenätet är nedsläckt.
Du tillhör schyssta klubben märker jag. Övervägt att jag inte kunnat se det? Jag ställer fortsatta frågor till mer vänligt inställda forummedlemmar.

F Farfalle skrev:
Och hur man ens då så snabbt märkte att den grävts av?
Den som gräver av så tydligt brukar ringa direkt till kabelägare och de såg ju att det var en telekabel.
Och det har grävts till skåpet i bild, är det tele/fiber eller elskåp?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Telekabel av koppar och beräknat att vara helt borta 2026, så de kan användas fortfarande eller vara fd telekabel. Kablarna kommer att ligga kvar i marken.
Finns två länkar till var man avvecklar 2024 respektive 2025 så kan du se om de fortfarande används.
[länk]
Tack. Det ska jag titta vidare på!

Men bör det inte finnas servitut på denna om den ligger på min fastighet? Ett servitut som då borde dödas när avveckling skett.

F Farfalle skrev:
Tack. Det ska jag titta vidare på!

Men bör det inte finnas servitut på denna om den ligger på min fastighet? Ett servitut som då borde dödas när avveckling skett.
Nja, det finns otroligt mycket i marken utan servitut speciellt kopparkablar historiskt.

Det står dessutom ett skåp, är det tele/fiber eller el?
Vad var orsak till grävning?

A AndersS skrev:
Den som gräver av så tydligt brukar ringa direkt till kabelägare och de såg ju att det var en telekabel.
Och det har grävts till skåpet i bild, är det tele/fiber eller elskåp?
"Den som gräver av", du menar "vi"? Jo tack, jag kan meddela att stolpskottet som grävde av inte ringde någon utan det var kabelägaren själv som dök upp. Hade stolpskottet varit kvar i bilden hade detta inlägg aldrig skapats.

Denna kabel går inte till skåpet (el) utan raka vägen genom trädgården. Vi grävde vid skåpet för att se vilka andra kablar som gick vart för att inte gräva av mer. Fibern ligger till höger utanför bild.

A AndersS skrev:
Nja, det finns otroligt mycket i marken utan servitut speciellt kopparkablar historiskt.

Det står dessutom ett skåp, är det tele/fiber eller el?
Vad var orsak till grävning?
Ah, på så vis.

Det är el. Det var gräsmatta där som skulle bort för att lägga grus till en extra parkering. Bilden gör inte djupet som grävts riktigt rättvisa. Var mycket rötter också som på sina ställen krävde lite extra djup. Halvt till vänster i bild fanns ett träd som togs ner samt att det gick Gunnebostängsel längs med hela gatan.

Har kollat runt nu när jag vet att det är en telekabel och tänker spontant att det är otroligt att det inte finns regler för hur djupt kablarna ska ligga. När vi skulle gräva ner fiber i förra huset var det väldigt viktigt hur djupt kabeln låg, skyddsrör och avståndet till märkband. 🤔

Men om kabelägaren dök upp, då måste det väl ha klarlagts vad detta var för kabel? Och tydligen en kabel som är i drift?

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
F Farfalle skrev:
Du tillhör schyssta klubben märker jag. Övervägt att jag inte kunnat se det? Jag ställer fortsatta frågor till mer vänligt inställda forummedlemmar.
Jodå, jag uppfattas nog oftast som ganska trevlig och hjälpsam. Inser dock att mitt inlägg kan tolkas annorlunda. My bad. Det är självklart rätt man ska fråga om man är osäker.

H hempularen skrev:
Men om kabelägaren dök upp, då måste det väl ha klarlagts vad detta var för kabel? Och tydligen en kabel som är i drift?
Jag blir lite nyfiken vad kabeln driftsätter om de kom ut på eget bevåg utan att någon ringde in och anmälde skadan.
Att kabeln ser ut att vara en liten 4-ledare och man bara skarvat ett av paren tyder på att det är en enklare abonnentförbindelse, men de har Telia knappast någon övervakning på så det måste vara något viktigare än så. Kanske är något militärt som någon var inne på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.