Hej!
Isoleringen på rören som kommer upp ur berget till bergvärmepumpen har gjort sitt.
Jag antar att de behöver bytas ut till något färskare, kanske förklarar det också varför bergvärmepumpen behöver gå så mycket mer än tidigare.
Vad är det för isolering jag behöver köpa och vilken tejp är det som gäller?

Isoleringsrör utomhus skadade, synliga sprickor, mot gul väggbeklädnad, snöaktig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Johan
 
O
Armaflex tror jag funkar bra men isoleringen påverkar inte driften av pumpen, motverkar mest kondens på rören. Sen skulle nog jag bygga in dem för lite fysiskt skydd och estetik.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sätt en kåpa över så att fåglar och liknande slutar äta isoleringen för dig.
Annars beöver du inte göra något. Har inte en mätbar effekt på prestandan hos din pump.
Vätskan i rören håller +10 till -6 grader.

Isoleringen är för att skydda marken närmast huset från att frysa.
 
R
C Cerb skrev:
Sätt en kåpa över så att fåglar och liknande slutar äta isoleringen för dig.
Annars beöver du inte göra något. Har inte en mätbar effekt på prestandan hos din pump.
Vätskan i rören håller +10 till -6 grader.

Isoleringen är för att skydda marken närmast huset från att frysa.
Håller med om en låda som skyddar isoleringen…
Isolera med armacells produkter dom är bra..
Jag skulle vilja isolera för att inte kyla ned köldbärarvätskan i onödan…
Marken fryser i vilket fall då yttertemperaturen är minus…
 
Tack för alla svar!
 
R Rejäl skrev:
Håller med om en låda som skyddar isoleringen…
Isolera med armacells produkter dom är bra..
Jag skulle vilja isolera för att inte kyla ned köldbärarvätskan i onödan…
Marken fryser i vilket fall då yttertemperaturen är minus…
Det är för att undvika tjäle djupare ner i marken nära grunden som man isolerar.
Att inkommande KB på ~5grader skulle kylas av nämnvärt på den tid det tar för vätskan att färdas dessa 50cm att det märks, nä, det kan vi sluta fundera på. Flödet i slangen är runt 20-40l/m.
 
R
C Cerb skrev:
Det är för att undvika tjäle djupare ner i marken nära grunden som man isolerar.
Att inkommande KB på ~5grader skulle kylas av nämnvärt på den tid det tar för vätskan att färdas dessa 50cm att det märks, nä, det kan vi sluta fundera på. Flödet i slangen är runt 20-40l/m.
Ja det är klart i norra delen utav Sveriges så kyls det ned även under mark om man inte har isolerat. Så visst påverkar det…
Är flödet konstant 20-40l/m?
 
Dom fyra meter utifrån huset till borran är det väl frysrisk på?
Utgår ifrån att dom är isolerade men kyls väl ned?
 
R Rejäl skrev:
Ja det är klart i norra delen utav Sveriges så kyls det ned även under mark om man inte har isolerat. Så visst påverkar det…
Är flödet konstant 20-40l/m?
Beror på pump, min är variabel efter pumpeffekt, men just nu 25,3l/m vid 44% hastighet på cirkulationspumpen.

Tjärle i marken vid slangarna får du även i södra sverige utan isolering på dem, just för att utgående KB ofta är under 0 grader. Så det är för att skydda huset man isolerar.
 
R
U Ulf Peter skrev:
Dom fyra meter utifrån huset till borran är det väl frysrisk på?
Utgår ifrån att dom är isolerade men kyls väl ned?
Frysdisken finns inte då det ska vara köldbärarsprit i😉
Men kylan ska man inte förakta…
 
R Rejäl skrev:
Frysdisken finns inte då det ska vara köldbärarsprit i😉
Men kylan ska man inte förakta…
Nej det är ju klart, fryser inte men kyler ned tänkte jag. :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
U Ulf Peter skrev:
Utgår ifrån att dom är isolerade men kyls väl ned?
Vad menar du?

Att de kyls ner på delen ovan mark?

Beror på yttertemp.

Är KB in 5 grader och utetemperaturen -10, så ja, någon promille på tiden det tar vätska att hinna igenom denna del av slangen.

Är KB ut -6 grader och utetemperatur +5 så värms vätskan istället någon promille.

Ja, ni fattar, poängen är iaf, med de temperaturer vi pratar och flödet man har i slangarna så är det inte ens mätbart utan extremt precisa verktyg.


Ofta så grävs inte ens slang ned som ligger under altaner/trädäck etc. utan ligger fritt under.
 
R
C Cerb skrev:
Beror på pump, min är variabel efter pumpeffekt, men just nu 25,3l/m vid 44% hastighet på cirkulationspumpen.

Tjärle i marken vid slangarna får du även i södra sverige utan isolering på dem, just för att utgående KB ofta är under 0 grader. Så det är för att skydda huset man isolerar.
Är det flöde om inte pannan jobbar, alltså min CTC gsi jobbar ju upp värmen men sedan stannar den av är det då fortfarande cirkulation i köldbärarrören?
 
R Rejäl skrev:
Är det flöde om inte pannan jobbar, alltså min CTC gsi jobbar ju upp värmen men sedan stannar den av är det då fortfarande cirkulation i köldbärarrören?
Valbart på de flesta pumpar, men om det är en inverter så stannar aldrig pumpen under vinterhalvåret.
oavsett så skulle jag säga att det är försumbart för den lilla del vätska som påverkas precis när pumpen skulle starta igen.


Men absolut så skadar det inte TS att isolera dessa fint igen.. men hen lär aldrig spara in pengarna som isoleringen kommer kosta i form av bättre effektivitet hos pumpen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Någon som vet om det finns några färdiga skåp / lådor eller om man istället bör bygga en i plåt / trä?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.