Hej! Jag har då breddat ett befintligt fönster och satt in en dubbeldörr till altanen,
Jag har satt in 2st 45x170 skruvade med Waf skruv samt ihoplimmade och satt under den 100x100 regeln/stolpen som var tvungen att växlas av! (dem gamla reglarna)
(huset är byggt -42)
Nu till problemet den befintliga bärlinan till bjälklagen för övervåningen är in jackade cirka 15-20 i (100x100) stolparna och ca 20 +/- är utanför/fritt hängande med endast någon form av pärlspont under sig.
HUR växlar jag av detta om jag endast kan ha 36x145 tex som lämpligt virke för att få ihop väggen utöver? Då det inte finns 36 tjockt klassat som bärande virke.... Hjälp
Och Ja jag skulle ha gjort avväxlingen bredare så det passade direkt meeen nu gjorde jag bort mig så att...
Jag har satt in 2st 45x170 skruvade med Waf skruv samt ihoplimmade och satt under den 100x100 regeln/stolpen som var tvungen att växlas av! (dem gamla reglarna)
(huset är byggt -42)
Nu till problemet den befintliga bärlinan till bjälklagen för övervåningen är in jackade cirka 15-20 i (100x100) stolparna och ca 20 +/- är utanför/fritt hängande med endast någon form av pärlspont under sig.
HUR växlar jag av detta om jag endast kan ha 36x145 tex som lämpligt virke för att få ihop väggen utöver? Då det inte finns 36 tjockt klassat som bärande virke.... Hjälp
Och Ja jag skulle ha gjort avväxlingen bredare så det passade direkt meeen nu gjorde jag bort mig så att...
Om detta kommer att hålla utan sättningar ställer jag mig frågande till..T Tiggrawastaken skrev:Hej! Jag har då breddat ett befintligt fönster och satt in en dubbeldörr till altanen,
(huset är byggt -42)
Men du kan köpa konstruktions plywood 12mm och klyva upp remsor Om 145mm som du skruvlimmar upp med trälim alltså tre lager..
https://www.byggmax.se/trälim-polyuretan-bostik
Jag tänkte för att den kommer vara stöd för bärlinan ovan då jag tagit bort 1 regel/stolpe (100x100) som den var injackad iF fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur regla bärande vägg för denna gamla par-skjutdörr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tryckimpregnerat virke i förråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Förstå om del är bärande eller ej
Planlösningar -
Tryckt virke som mark-ram till växthusets grund, istället för murad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur gör jag för att ta bort del av bärande vägg i 70 tals hus
Kök