Hej!
Ärvde för en lång tid sedan min morfars snickarbod. Med den följde med ett helt gäng konstiga saker, men nu återstår nog bara detta. Någon som ser vad det är eller ska användas till? Alla saker låg i samma låda, jag misstänker ett gäng av sakerna hör samman med svarven, men vet inte hur det ska kopplas ihop, särskilt bild 1 och 3.

Bild 1:
Diverse maskindelar på arbetsbänk, inklusive kullager och möjliga fästelement för svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kullager med ett hus till?
Saken nere till vänster står det escoflex 2. I den smala delen är det en invändig gänga.
Den nere i mitten verkar vara för att klämma fast något? Se bild nedan.
Metallobjekt med kullager och invändig gänga som misstänks vara en del till svarvrad.
Skapa konto

Bild 2:
Delar av okänt verktyg på ett arbetsbord inkluderar kullagerhus och svarvtillbehör.
Skapa konto

För att ha till svarven? Är väl fästplattor för att typ kunna svarva skålar och dylikt?

Bild 3:
Gammal maskindel med kullager och hus, invändig gänga, och tillbehör för svarv, oidentifierad användning.
Skapa konto
Gammalt verktygsdel, troligen till svarv, med metallaxel och kullager i ett rostigt hus.
Skapa konto

Ingen aning om vad detta kan vara?

Om det hjälper som kommer här en bild på svarven.
En träbearbetningssvarv i en verkstad, komplett med verktygsstöd och spännanordningar.
Skapa konto

Första bilden, lagerhus med lager sen är det en kona med tillhörande mutter och bricka för att kunna montera lagret på en axel och driva det till rätt spel.
Det sista på bilen blr vara en koppling mellan motor och det som drivs.

Andra bilden två 'faceplate' och en drivdubb.

På första bilden är det den där gaffel kopplingen för att kunna koppla till separat motor.

Sågen/slipen är märket Metabo

På den tredje bilden (märkt bild 2) är det sannolikt planskivor som används när man svarvar tex skålar precis som du var inne på. Det ner till vänster är en drivdubb som används vid längdsvarvning. Det sista på den bilden tycker jag ser ut som en liten chuck.

Tack för svar.
Tolkar med andra ord sakerna på bild 1 att egentligen höra till någon annan typ av motor än svarven? Och då helt oklart vad.

Bild 2:
Två olika faceplates som på något magiskt sätt ska monteras på svarven. De passar inte på den gängstång som är den Chuck som är monterad nu.
Ja, den sista är en liten chuck. En mindre variant än den som är monterad på svarven.

Bild 3:
Forfarande oklart vad det är då?

Svarven och sågen/slipen hörde troligen inte ihop med svarven i originalutförande.

Den där extra kopplingen är användbar. Googla Lovejoy coupling så ser du hur den används.

Bild 3
Med största sannolikhet är det en splitterny kylvattenpump till en båtmotor. Litet äldre modell. Väldigt användbar om man till exempel vill bygga om en sjövattenkyld motor till sötvattenkyld för att förlänga livslängden på den.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Jag har själv en lätt begagnad Bukh DV10 som står och väntar på en sådan ombyggnad till sötvattenkylning så det är inte så exotiskt som det kanske låter.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Oj, det lät, för mig som inte kan något om motorer, helt främmande och svårt. Undrar vilken bra att ha låda jag ska stoppa den i? Har varken båt eller sådan motor, än iaf... :D:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.