Jag har en utebelysning som styrs av en Plejd (Plejd DIM-01).

Nu önskar jag komplettera med rörelsedetektor ute i trädgården men har lite svårt att dra fram nya kablar. Plejden sitter illa till och det är tjocka stenväggar och det går inte att få till det på ett snyggt vis.

Därför undrar jag om man kan lägga i fler ledare i befintligt VP-rör och byta befintlig utomhuskabel med 3 ledare till en med 5 ledare. För att kunna komplettera med en rörelsedetektor ute i trädgården. Får man koppla elen på detta vis fram och tillbaka i samma rör/kabel?

Jag kommer låta en elektriker koppla in det hela om det är en möjlig/lämplig lösning.
 
  • Schema för koppling av Plejd enhet och rörelsedetektor med VP-rör och kabel med 5 ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går utmärkt att göra så då allting tillhör samma krets. Man får dra tändtrådar och liknande fram och tillbaka hur mycket man vill. Det har ingen påverkan på belastningsförmågan då allting skyddas av en o samma säkring. Alla magnetfält kommer att ta ut varandra så länge man använder en trädstruktur som i detta fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stort tack för hjälp, det underlättar enormt, då kan vi renovera vidare här utan ytterligare åverkan och sedan kalla in elektrikern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.