Det slår mig ofta att användare på BH verkar ha så fullständigt olika tankar om vilka poster som är värda ett "gillande". Vi har en del och ofta nya användare som gillar allt, särskilt i sina egna trådar (det är väl en facebook-rutin kanske). Andra användare, ofta flitiga, verkar aldrig tycka om något. Sedan ett stort och olikartat spann där mellan. Poster gillas inte heller alltid på ett konsekvent vis, utan likartade poster kan bli uppskattade rätt olika.

Själv har jag kommit på mig själv med att nästan ha en checklista jag utgår från. Jag visar ofta uppskattning till poster som uppfyller något av:

1) Har bra och nytillkommen information till tråden. Till exempel ett bra svar på en hjälp mig-tråd, eller nytillkommen juridisk information i en försäkringstråd.
2) Visar på stor ansträngning av postaren, om den är önskvärd. Jag gillar poster där någon uppenbart tagit sig tid för att hjälpa någon annan, inte nödvändigtvis mig själv. Till exempel genom att åka en extra sväng efter jobbet, fota av hela sin manual, eller skriva en noggrann 30-minuterspost.
3) Man har genomfört ett fint projekt och dessutom dokumenterat det på ett trevligt sätt för oss andra.
4) När postaren visar på ödmjukhet och agerar mot förväntan. Till exempel genom att be om ursäkt för sitt agerande, erkänner sig överbevisad och på annat sätt agerar prestigelöst.
5) Visar på gott sinne för humor och får till det ..

Jag tycker att faktumet att vi så uppenbart tycker så olika är lite fascinerande. Vad får dig att "gilla" en post? Har du alls normer som jag, eller är det mer av en känsla?

• Gilla
anders07 och 3 till
  • Laddar…
C
Jag använder mest 'gilla' som ett substitut för +1/mod up/upvote, dvs. att jag instämmer och tycker att det är ett bra svar på frågan. Ofta vill man ju markera att ett svar är särskilt bra utan att man i övrigt har något att tillägga och då trycker jag hellre på gilla än att kladda ner tråden med ytterligare ett inlägg. Gäller särskilt om det finns andra mindre bra svar i tråden. Annars är det på ren känsla.

• Gilla
xdigger och 8 till
  • Laddar…
Om jag har en diskussion med någon, och jag får oväntat medhåll av någon annan gillar jag den personens inlägg. Jag använder det som psykologisk kampmetod. Alla som är på min sida i ämnet blir gillade. Det fungerar bäst då det tydligt framgår att jag gillar inlägg för att reta min motståndare.

Gillande är ett av mina vapen för att gå segrande ur diskussionen.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
stake skrev:
Om jag har en diskussion med någon, och jag får oväntat medhåll av någon annan gillar jag den personens inlägg. Jag använder det som psykologisk kampmetod. Alla som är på min sida i ämnet blir gillade. Det fungerar bäst då det tydligt framgår att jag gillar inlägg för att reta min motståndare.

Detta är ju så dumt att det faktiskt är roligt, jag borde trycka på gilla knappen. Men tyvärr finns det ju folk som faktiskt gör på detta sätt. En av få möjligheter att missbruka funktionen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
M
Ja för vissa personer verkar allt i livet handla om att manipulera sig framåt i nån sorts tävling där psykologisk krigsföring (läs härskarmetoder) är en självklarhet...

MaxPax skrev:
Ja för vissa personer verkar allt i livet handla om att manipulera sig framåt i nån sorts tävling där psykologisk krigsföring (läs härskarmetoder) är en självklarhet...
Jag tolkar stakes post som ironisk? Men precis som du säger så har ju essensen av ett visst trist beteende väl fångats ..

Ullberg - jag ser inte riktigt att ämnet skulle vara likartat, mer än att det handlar om gilla-funktionen. Ninjaweb pratar om funktionalitet, jag om värderingar.

ullberg
elpaco skrev:
Ullberg - jag ser inte riktigt att ämnet skulle vara likartat, mer än att det handlar om gilla-funktionen. Ninjaweb pratar om funktionalitet, jag om värderingar.
Tja tråden startades av den anledningen, men (föga otippat) så gled den delvis iväg till att handla om varför man gillar, jag tänker primärt på inlägg:

Där det finns uppslag till anledningar att "gilla" (vilket väl är vad denna tråd handlar om)

Men det är helt ok, du måste inte hålla med om mitt inlägg, än mindre "gilla" det ;) - av dina kategorier är det väl på sin höjd 1) jag kvalar in i, och så "bra och nytillkommen information till tråden" var det kanske inte, dessutom var det alldeles uppenbart inte tillräckligt noggrant länkat, ber om ursäkt för det.

Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco skrev:
Jag tolkar stakes post som ironisk?
Ja, det gör jag med, men som likaväl är det ett förekommande beteende och det stinker.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
stake skrev:

...denna inställning till allt och alla måste vara jobbig att leva efter...

stake skrev:

Hilarious (y)

Redigerat:
Jag gillar en post när jag tycker att någon skriver något bra, om jag är på det humöret. Man läser ju mycket bra som man inte väljer att markera gilla för, av olika anledningar.

Jag gillar när någon kommer med återkoppling av typ "så gick det" eller "tack vare hjälp från forumet gjorde jag så här, och så här blev det".

• Gilla
carra och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker Gilla-funktion är för diffus. Den tolkas tydligen väldigt olika. Tycker Stake slår huvudet på spiken; ofta så används den bara för att signalera medhåll i en pågående debatt.

En annan underlighet jag ofta sett är när någon skrivit ett långt och kanske lovvärt inlägg, dock utan att bli Gillad. men sedan har någon citerat det långa inlägget och bara satt en smiley efter. Och då blir DET inlägget gillat.

ullberg
andersmc skrev:
En annan underlighet jag ofta sett är när någon skrivit ett långt och kanske lovvärt inlägg, dock utan att bli Gillad. men sedan har någon citerat det långa inlägget och bara satt en smiley efter. Och då blir DET inlägget gillat.
Så länge man inte är like-jägare (vilket jag inte tror vi har så många här på BH, eller?) så är väl det inte ett problem. Om det skulle hända mig (vara den som skrivit det långa inlägget) skulle jag ändå "ta åt mig" av gillandet och inte sörja att den inte bidrog till mitt totala antal gillanden.

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.