Hej, mitt första inlägg här.

Vad borde man ha för material innanför täckplåten (namn?) för skruvarna att fästa till ett spjäll, som håller över tid?

Jag har haft en kilformad bit från meneritskiva, men problemet att få den sitta kvar mer än något år och den har en förmåga att dela på sig där skruven går in.

Hur gjorde man förr? Hur löser man det i dag?

Skickar med en bild hur det ser ut för mig.

/Michael
 
  • Öppning i vägg med skadad meneritskiva och monterad täckplåt för spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fungerar det inte med träbitar lagda åt rätt håll då som klappas in så de sitter fast? Det är väl ingen påverkan på den där plåten eller ? Förr tillbaks hade man nog ingen plåt alls, då var spjället inmurat och stången stack ut genom muren bara.
 
  • Gilla
Michael f8
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
fungerar det inte med träbitar lagda åt rätt håll då som klappas in så de sitter fast? Det är väl ingen påverkan på den där plåten eller ? Förr tillbaks hade man nog ingen plåt alls, då var spjället inmurat och stången stack ut genom muren bara.
Det har vart en skil som jag knackar in försiktigt och kilen ligger dikt mot murbruk, murbruket blir poröst efter en viss tid och sitter inte kvar om man råkar slå upp spjället ett par gånger mot kilarna.
Håller ett år eller två år för mig.
 
M
Låter som att enda vettiga sättet är att gjuta in en plugg som du sedan kan skruva i.
Tidigare satt som sagt spjället löst utan täckplåt, det gör dem på våra som vi har hemma. Men då är glipan kanske bara 1cm hög istället.
 
M
Och anledningen till att gjuta in pluggen är för att det finns en överhängande risk att man borrar sönder det man precis gjutit om man försöker gjuta dit en liten klack att fästa pluggen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.