Jag bygger nu ett insiktsskydd till min uteplats men funderar nu på vad jag ska fästa mina ribbor med? De är 21x45 mm. Jag har en sådan där dyckertpistol från jula, tror det klarar dyckert på runt 5cm. Kan jag använda den? Om inte, vad ska jag fästa alla ribbor med? blir ju en hel del :D
 
Skruv.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Alt1
Om Du väljer skruv, använd montageskruvar med stor, platt skalle och glöm inte att förborra
Alt2
Du kan också använda dyckertpickan med längsta spiken men då ska Du nog komplettera med utelim

Går det åt skogen med alt 2 idag ellar i framtiden, gå till alt1!
 
Förborra och skruva
 
en eller två skruvar per stolpe?
 
Kör på vanlig träskruv med försänktskalle tycker ja. Typ en som är 3-4mm grov och beroende på vad du fäster dom i får du bestämma längden. Kan va en fördel att borra med en borr som är 1mm grövre än skruven så drar de bättre om det är korta skruv och mindre risk för att de spricker. De räcker med en skruv per stolpe.
 
S Snickarkirre skrev:
Kör på vanlig träskruv med försänktskalle tycker ja. Typ en som är 3-4mm grov och beroende på vad du fäster dom i får du bestämma längden. Kan va en fördel att borra med en borr som är 1mm grövre än skruven så drar de bättre om det är korta skruv och mindre risk för att de spricker. De räcker med en skruv per stolpe.
Om nu TS ska förborra bör det inte ske med för grov borr
 
Skruv, lim, montageskruv, dyckert, förborra...
Shit...
Vanlig trallskruv i rostfritt kommer funka. Varför krångla till det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om man inte förborrar, åtminstone de skruvar som sitter mindre än 5 cm från läktens ända KOMMER läkten att spricka och läkten ramlar av eller kroknar. I min värld gäller samma sak för försänkta skruvar. Jag har provat, det höll tre månader, sen såg det ut som skit
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Så vanlig trallskruv som jag förborrar en per stolpe låter rimligt?
 
Vanlig trallskruv utan förborrning är rimligt, och skulle du få för dig att förborra så använd rätt storlek på borr.
 
F fribygg skrev:
Vanlig trallskruv utan förborrning är rimligt, och skulle du få för dig att förborra så använd rätt storlek på borr.
Är ej kunnig på detta område, vilket storlek skulle der vara? Jag brukar alltid använda en borr som är av samma storlek som skruven "utan" gängorna är, alltså en aning mindre.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Är ej kunnig på detta område, vilket storlek skulle der vara? Jag brukar alltid använda en borr som är av samma storlek som skruven "utan" gängorna är, alltså en aning mindre.
Det är väl det rätta vid ändskarvar på trall, men ska inte behövas på staketribbor.
Rådet att förborra med överdim som någon gav kunde möjligtvis fått dig att välja fel borr
 
Gör hålet lite mindre än skruven bara. Du kommer märka om det var rätt storlek när du skruvar, det ska gå trögt sista biten.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gör hålet lite mindre än skruven bara. Du kommer märka om det var rätt storlek när du skruvar, det ska gå trögt sista biten.
Som jag brukar göra då, perfekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.