Hej!
Inspekterade under våra takpannor eftersom jag varit lite orolig kring fukt på masoniten i undertaket. Efter att ha lyft på flera takpannor upptäckte jag plötsligt något som i mina ögon ser ut som isolering, lite här och var. Vad är syftet med dessa? Samla upp fukt? De är bra fuktiga och har fallit sönder på vissa ställen. Taket las för ungefär 20 år sedan. Någon som kan förklara vad detta är?
Inspekterade under våra takpannor eftersom jag varit lite orolig kring fukt på masoniten i undertaket. Efter att ha lyft på flera takpannor upptäckte jag plötsligt något som i mina ögon ser ut som isolering, lite här och var. Vad är syftet med dessa? Samla upp fukt? De är bra fuktiga och har fallit sönder på vissa ställen. Taket las för ungefär 20 år sedan. Någon som kan förklara vad detta är?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Isolering. Det är bra med isolering där men normalt använder man annan typ just för denna drar till sig fukt.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Tack för svar! Men varför bara isolera 5-10% av ytan? Tänker att eventuellt regnvatten som ska åka ned längs den böjda masoniten rimligen sugs upp av dessa? Borde jag bara hiva dessa och vad skulle du rekommendera som inte drar till sig fukt? Cellplast? Hamnar inte den också i vägen för ev spillregn?Mattias_Jo1 skrev:
Många frågor blir det. Tacksam för svar.
Det är stenull och ska såklart inte finnas där, speciellt inte fläckvis. Bara att plocka bort.
Idag förespråkar man ofta att lägga en isolering ovanpå råsponten för att ge den ett lite varmare klimat. Detta hänger ihop med att man idag isolerar takbjälklag och vindar betydligt mer än förr så råsponten blir kallare. Använder man en mineralull av något slag bör tätskiktet ligga ovanpå denna. Ska man isolera ovanpå tätskiktet använder man i regel EPS eller XPS istället.
Idag förespråkar man ofta att lägga en isolering ovanpå råsponten för att ge den ett lite varmare klimat. Detta hänger ihop med att man idag isolerar takbjälklag och vindar betydligt mer än förr så råsponten blir kallare. Använder man en mineralull av något slag bör tätskiktet ligga ovanpå denna. Ska man isolera ovanpå tätskiktet använder man i regel EPS eller XPS istället.
Undertaket är oljehärdad masonit (inte takpapp+råspont) och under själva uteisoleringen verkar inte det vara någon skillnad mot där det inte är isolerad. I just det här fallet ligger min och grannlägenhetens vägg rakt under. Kan det ha med brandklasskäl att göra? Vi har ju båda EI60 i väggarna, dock EI30 på taket. Om så är fallet, knappas ska väl genomfuktig isolering stenhull ligga där och fukta ned..T tergo skrev:
XPS låter ju intressant, men hur blir det med spillvatten som ska åka ned i masonitens böjning?F falkn skrev:Det är stenull och ska såklart inte finnas där, speciellt inte fläckvis. Bara att plocka bort.
Idag förespråkar man ofta att lägga en isolering ovanpå råsponten för att ge den ett lite varmare klimat. Detta hänger ihop med att man idag isolerar takbjälklag och vindar betydligt mer än förr så råsponten blir kallare. Använder man en mineralull av något slag bör tätskiktet ligga ovanpå denna. Ska man isolera ovanpå tätskiktet använder man i regel EPS eller XPS istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Man kan lägga en diffusionsöppen takduk ovanpå cellplasten så får man en sk. Varmvind. Det är ganska effektivt
då har det säkert med brandklassning att göra ,så du bör låta isoleringen ligga kvar annars kan du bli ansvarig vid en ev brand i genom taketGavroche skrev:Undertaket är oljehärdad masonit (inte takpapp+råspont) och under själva uteisoleringen verkar inte det vara någon skillnad mot där det inte är isolerad. I just det här fallet ligger min och grannlägenhetens vägg rakt under. Kan det ha med brandklasskäl att göra? Vi har ju båda EI60 i väggarna, dock EI30 på taket. Om så är fallet, knappas ska väl genomfuktig isolering stenhull ligga där och fukta ned..
Att tänka på om du gör en förändring angående brandklassningen..
Är att brandklassning numera mellan hus ska vara 60 min och även vid övergången på taket mellan husen. Vi har löst det med en överliggande regel på takstolen som har klätts med plåt. Inklusive brandskyddade gipsskivor 30 cm på taket mot takstolen. Där du förmodligen har isoleringen. En del har löst det med brandklassad skum. Även takfoten ska täckas in mot grannen med typ brandklassad gips. Ett tag fanns det typ två rör i plast eller tunnare metall som var ventilerade. Men dessa verkar det som man inte längre rekommenderar. Dessa skulle dra ihop sig vid värme och hindra att lågor kom upp på vinden via takfoten. Ja det blir sämre ventilation på taket. Men det får man lösa på något sätt om det blir problem. Den delen tar brandmyndigheten inget ansvar för.
De som har råspontat tak bedöms klara 60 minutersregeln och att det är en tät gipsskiva som klara 60 minuter mot grannen. Oftast är det väl gipsskivor från vardera hållet som gör att det räcker.
Är att brandklassning numera mellan hus ska vara 60 min och även vid övergången på taket mellan husen. Vi har löst det med en överliggande regel på takstolen som har klätts med plåt. Inklusive brandskyddade gipsskivor 30 cm på taket mot takstolen. Där du förmodligen har isoleringen. En del har löst det med brandklassad skum. Även takfoten ska täckas in mot grannen med typ brandklassad gips. Ett tag fanns det typ två rör i plast eller tunnare metall som var ventilerade. Men dessa verkar det som man inte längre rekommenderar. Dessa skulle dra ihop sig vid värme och hindra att lågor kom upp på vinden via takfoten. Ja det blir sämre ventilation på taket. Men det får man lösa på något sätt om det blir problem. Den delen tar brandmyndigheten inget ansvar för.
De som har råspontat tak bedöms klara 60 minutersregeln och att det är en tät gipsskiva som klara 60 minuter mot grannen. Oftast är det väl gipsskivor från vardera hållet som gör att det räcker.
Redigerat:
Väl formulerat. Inser att följande är en fundering som måste riktas till en brandingenjör men om väggarna är EI60 mellan lägenheterna, och båda taken är EI30...blir inte det motsvarande 60 minuters brand mot grannen? Låt säga att det brinner på min vind, då tar det 60 min för branden att äta sig igenom väggen eller 30 minuter ut på taket och 30 minuter genom taket? Som sagt, självklart en fråga för en brandingenjör men några tankar här?S slurppe99 skrev:Att tänka på om du gör en förändring angående brandklassningen..
Är att brandklassning numera mellan hus ska vara 60 min och även vid övergången på taket mellan husen. Vi har löst det med en överliggande regel på takstolen som har klätts med plåt. Inklusive brandskyddade gipsskivor 30 cm på taket mot takstolen. Där du förmodligen har isoleringen. En del har löst det med brandklassad skum. Även takfoten ska täckas in mot grannen med typ brandklassad gips. Ett tag fanns det typ två rör i plast eller tunnare metall som var ventilerade. Men dessa verkar det som man inte längre rekommenderar. Dessa skulle dra ihop sig vid värme och hindra att lågor kom upp på vinden via takfoten. Ja det blir sämre ventilation på taket. Men det får man lösa på något sätt om det blir problem. Den delen tar brandmyndigheten inget ansvar för.
De som har råspontat tak bedöms klara 60 minutersregeln och att det är en tät gipsskiva som klara 60 minuter mot grannen. Oftast är det väl gipsskivor från vardera hållet som gör att det räcker.
Ja det låter rimligt. Men frågan är då om blöt isolering som inte sluter tätt är lösningen idag.Gavroche skrev:Väl formulerat. Inser att följande är en fundering som måste riktas till en brandingenjör men om väggarna är EI60 mellan lägenheterna, och båda taken är EI30...blir inte det motsvarande 60 minuters brand mot grannen? Låt säga att det brinner på min vind, då tar det 60 min för branden att äta sig igenom väggen eller 30 minuter ut på taket och 30 minuter genom taket? Som sagt, självklart en fråga för en brandingenjör men några tankar här?
Om du bor i ett kedjehus är frågan om brandklassningen är lika hög. Sök på brandskydd i radhus och flerbostadshus så får du lite svar.