Hej!
Inspekterade under våra takpannor eftersom jag varit lite orolig kring fukt på masoniten i undertaket. Efter att ha lyft på flera takpannor upptäckte jag plötsligt något som i mina ögon ser ut som isolering, lite här och var. Vad är syftet med dessa? Samla upp fukt? De är bra fuktiga och har fallit sönder på vissa ställen. Taket las för ungefär 20 år sedan. Någon som kan förklara vad detta är?
 
  • Delvis sönderfallen isolering under takpanna, synlig fukt och skador på isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett upplyft takpanna som visar ett underliggande lager av fuktig och delvis sönderfallen isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering. Det är bra med isolering där men normalt använder man annan typ just för denna drar till sig fukt.
 
  • Gilla
Gavroche
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Isolering. Det är bra med isolering där men normalt använder man annan typ just för denna drar till sig fukt.
Va!
Kan omöjligen vara bra med isolering där.........
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Isolering. Det är bra med isolering där men normalt använder man annan typ just för denna drar till sig fukt.
Tack för svar! Men varför bara isolera 5-10% av ytan? Tänker att eventuellt regnvatten som ska åka ned längs den böjda masoniten rimligen sugs upp av dessa? Borde jag bara hiva dessa och vad skulle du rekommendera som inte drar till sig fukt? Cellplast? Hamnar inte den också i vägen för ev spillregn?

Många frågor blir det. Tacksam för svar.
 
Det är stenull och ska såklart inte finnas där, speciellt inte fläckvis. Bara att plocka bort.

Idag förespråkar man ofta att lägga en isolering ovanpå råsponten för att ge den ett lite varmare klimat. Detta hänger ihop med att man idag isolerar takbjälklag och vindar betydligt mer än förr så råsponten blir kallare. Använder man en mineralull av något slag bör tätskiktet ligga ovanpå denna. Ska man isolera ovanpå tätskiktet använder man i regel EPS eller XPS istället.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
vad finns där på insidan under isoleringen ? där borde ha varit någon orsak till att isoleringen ligger där
 
T tergo skrev:
vad finns där på insidan under isoleringen ? där borde ha varit någon orsak till att isoleringen ligger där
Undertaket är oljehärdad masonit (inte takpapp+råspont) och under själva uteisoleringen verkar inte det vara någon skillnad mot där det inte är isolerad. I just det här fallet ligger min och grannlägenhetens vägg rakt under. Kan det ha med brandklasskäl att göra? Vi har ju båda EI60 i väggarna, dock EI30 på taket. Om så är fallet, knappas ska väl genomfuktig isolering stenhull ligga där och fukta ned..
 
  • Oljehärdad masonit undertak med synliga fuktfläckar och isoleringsmaterial vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljehärdad masonitskiva under isolering med synliga skador och fukt vid en byggnads undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F falkn skrev:
Det är stenull och ska såklart inte finnas där, speciellt inte fläckvis. Bara att plocka bort.

Idag förespråkar man ofta att lägga en isolering ovanpå råsponten för att ge den ett lite varmare klimat. Detta hänger ihop med att man idag isolerar takbjälklag och vindar betydligt mer än förr så råsponten blir kallare. Använder man en mineralull av något slag bör tätskiktet ligga ovanpå denna. Ska man isolera ovanpå tätskiktet använder man i regel EPS eller XPS istället.
XPS låter ju intressant, men hur blir det med spillvatten som ska åka ned i masonitens böjning?
 
Man kan lägga en diffusionsöppen takduk ovanpå cellplasten så får man en sk. Varmvind. Det är ganska effektivt
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Gavroche Gavroche skrev:
XPS låter ju intressant, men hur blir det med spillvatten som ska åka ned i masonitens böjning?
Det funkar ju inte med din taktyp. Då hade man fått ha ströläkt också.
 
Yes då var tanken att isoleringen skulle vara en del av brandskyddet mellan era bostäder...
Frågan är om den uppfyller sin funktion även om den är blöt?
 
Gavroche Gavroche skrev:
Undertaket är oljehärdad masonit (inte takpapp+råspont) och under själva uteisoleringen verkar inte det vara någon skillnad mot där det inte är isolerad. I just det här fallet ligger min och grannlägenhetens vägg rakt under. Kan det ha med brandklasskäl att göra? Vi har ju båda EI60 i väggarna, dock EI30 på taket. Om så är fallet, knappas ska väl genomfuktig isolering stenhull ligga där och fukta ned..
då har det säkert med brandklassning att göra ,så du bör låta isoleringen ligga kvar annars kan du bli ansvarig vid en ev brand i genom taket
 
Att tänka på om du gör en förändring angående brandklassningen..
Är att brandklassning numera mellan hus ska vara 60 min och även vid övergången på taket mellan husen. Vi har löst det med en överliggande regel på takstolen som har klätts med plåt. Inklusive brandskyddade gipsskivor 30 cm på taket mot takstolen. Där du förmodligen har isoleringen. En del har löst det med brandklassad skum. Även takfoten ska täckas in mot grannen med typ brandklassad gips. Ett tag fanns det typ två rör i plast eller tunnare metall som var ventilerade. Men dessa verkar det som man inte längre rekommenderar. Dessa skulle dra ihop sig vid värme och hindra att lågor kom upp på vinden via takfoten. Ja det blir sämre ventilation på taket. Men det får man lösa på något sätt om det blir problem. Den delen tar brandmyndigheten inget ansvar för.

De som har råspontat tak bedöms klara 60 minutersregeln och att det är en tät gipsskiva som klara 60 minuter mot grannen. Oftast är det väl gipsskivor från vardera hållet som gör att det räcker.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Att tänka på om du gör en förändring angående brandklassningen..
Är att brandklassning numera mellan hus ska vara 60 min och även vid övergången på taket mellan husen. Vi har löst det med en överliggande regel på takstolen som har klätts med plåt. Inklusive brandskyddade gipsskivor 30 cm på taket mot takstolen. Där du förmodligen har isoleringen. En del har löst det med brandklassad skum. Även takfoten ska täckas in mot grannen med typ brandklassad gips. Ett tag fanns det typ två rör i plast eller tunnare metall som var ventilerade. Men dessa verkar det som man inte längre rekommenderar. Dessa skulle dra ihop sig vid värme och hindra att lågor kom upp på vinden via takfoten. Ja det blir sämre ventilation på taket. Men det får man lösa på något sätt om det blir problem. Den delen tar brandmyndigheten inget ansvar för.

De som har råspontat tak bedöms klara 60 minutersregeln och att det är en tät gipsskiva som klara 60 minuter mot grannen. Oftast är det väl gipsskivor från vardera hållet som gör att det räcker.
Väl formulerat. Inser att följande är en fundering som måste riktas till en brandingenjör men om väggarna är EI60 mellan lägenheterna, och båda taken är EI30...blir inte det motsvarande 60 minuters brand mot grannen? Låt säga att det brinner på min vind, då tar det 60 min för branden att äta sig igenom väggen eller 30 minuter ut på taket och 30 minuter genom taket? Som sagt, självklart en fråga för en brandingenjör men några tankar här?
 
Gavroche Gavroche skrev:
Väl formulerat. Inser att följande är en fundering som måste riktas till en brandingenjör men om väggarna är EI60 mellan lägenheterna, och båda taken är EI30...blir inte det motsvarande 60 minuters brand mot grannen? Låt säga att det brinner på min vind, då tar det 60 min för branden att äta sig igenom väggen eller 30 minuter ut på taket och 30 minuter genom taket? Som sagt, självklart en fråga för en brandingenjör men några tankar här?
Ja det låter rimligt. Men frågan är då om blöt isolering som inte sluter tätt är lösningen idag.
Om du bor i ett kedjehus är frågan om brandklassningen är lika hög. Sök på brandskydd i radhus och flerbostadshus så får du lite svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.