380 läst · 7 svar
380 läst
7 svar
Vad ersätter jag ett trasigt betonggolv med?
Till vårt nyinköpta hus i Skåne finns en "bryggstuga" som under många år fått stå och förfalla. Förutom att träväggarna måste delvis ersättas och isoleras måste ett betonggolv om ca 25 m2 fixas. Det finns delar som helt är borta och det är helt oisolerat. Vad bör jag göra: bila bort eländet och ersätta med ett nytt betonggolv. I så fall med vad som också är isolerat. Eller bila bort och ersätta med ett trägolv.
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Det är väl lite en fråga om vad du ska ha bryggstugan till i framtiden och hur grunden är gjord idag?
Om det går att ersätta det trasiga golvet och sen gräva ur för att lägga ett kapillärbrytande lager grus och sen isolering (EPS-skivor) och nytt betonggolv (eller EPS-betong) så får du ju ett starkt golv som är bra för verkstad/garage osv.
Behöver du inte ett så starkt golv och väggarna står på stabil grund så kan du ju lägga grus och plast mot fukten underifrån och sen bygga upp med träbjälklag som du isolerar.
Beroende på kunskap och om du ska göra det själv kan det ena vara en fördel mot det andra och även vilken uppvärming ni har kan ju påverka. Jag tycker att ett betonggolv under ytskikt av parkett eller liknande kan bli kallt och är väldigt stumt att gå på medan träbjälklag ger lite mjukare känsla.
Om det går att ersätta det trasiga golvet och sen gräva ur för att lägga ett kapillärbrytande lager grus och sen isolering (EPS-skivor) och nytt betonggolv (eller EPS-betong) så får du ju ett starkt golv som är bra för verkstad/garage osv.
Behöver du inte ett så starkt golv och väggarna står på stabil grund så kan du ju lägga grus och plast mot fukten underifrån och sen bygga upp med träbjälklag som du isolerar.
Beroende på kunskap och om du ska göra det själv kan det ena vara en fördel mot det andra och även vilken uppvärming ni har kan ju påverka. Jag tycker att ett betonggolv under ytskikt av parkett eller liknande kan bli kallt och är väldigt stumt att gå på medan träbjälklag ger lite mjukare känsla.
Brygghuset kommer att användas till förvaring, som växtförvaring under vintern och kanske också som ett rum att dreja och arbeta med lergods. Idag finns ingen uppvärmning. Direktverkande el är väl enklast men jjag funderar också på en värmeväxlare av mindre format. Som bekant är elen dyr i Skåne. Dina synpunkter är mycket värdefulla och jag håller med dig om att ett trägolv nog skulle kännas trrevligast. Tack
Med fukt från växter och lera med stänk och jordrester så låter det som betong 😁
Sen är väl en luft/luft värmepump ett bra alternativ till element, då kan du hålla en grundvärme och öka på när du vill ut och dreja.
Sen är väl en luft/luft värmepump ett bra alternativ till element, då kan du hålla en grundvärme och öka på när du vill ut och dreja.
Klicka här för att svara