Medlem
· Helsingborg
· 238 inlägg
Hej.
Har en golvvärmetermostat av märket Devireg (550) i vårt badrum sedan 14 år tillbaka. Alltid varit nöjda med den, men nu funkar den ej som den ska. Den blinkar som om klockan ej är inställd och när jag ställer in klockan och bekräftar på knappen så tar den inte liksom (men knappen funkar). Har gjort detta flera ggr tidigare men nu funkar det inte.
Om jag vill byta termostat, hur går jag till väga då? Devireg 550 har utgått, men de har modernare modeller nu. Jag antar att jag inte nödvändigtvis måste dra upp golvgivaren utan bara hitta en termostat som funkar med den.
Hur hade ni gjort?
Har en golvvärmetermostat av märket Devireg (550) i vårt badrum sedan 14 år tillbaka. Alltid varit nöjda med den, men nu funkar den ej som den ska. Den blinkar som om klockan ej är inställd och när jag ställer in klockan och bekräftar på knappen så tar den inte liksom (men knappen funkar). Har gjort detta flera ggr tidigare men nu funkar det inte.
Om jag vill byta termostat, hur går jag till väga då? Devireg 550 har utgått, men de har modernare modeller nu. Jag antar att jag inte nödvändigtvis måste dra upp golvgivaren utan bara hitta en termostat som funkar med den.
Hur hade ni gjort?
Du kan börja med att reparera den du har.
https://www.byggahus.se/forum/threads/devireg-550-tillverkningsfel.245258/#post-2106252
https://www.byggahus.se/forum/threads/devireg-550-tillverkningsfel.245258/#post-2106252
Medlem
· Helsingborg
· 238 inlägg
Nu är det 10 år sedan jag skrev anvisningen så minnet sviktar så klart, men såvitt jag kommer ihåg så beskrevs diverse underliga symptom på olika forum. Har dock ingen aning om just ditt fenomen är något som nämndes. Vill också minnas att det inte sitter något backup-batteri på display-kortet(?), vilket annars hade varit misstänkt.B Björn_Nilsson skrev:
Medlem
· Helsingborg
· 238 inlägg
Läste om det batteriet i installationmanualen och funderade på om det kunde vara det. Men det är ju spänning på nu och ändå funkar det inte. Batteriet håller ju bara minnet.C cpalm skrev:Nu är det 10 år sedan jag skrev anvisningen så minnet sviktar så klart, men såvitt jag kommer ihåg så beskrevs diverse underliga symptom på olika forum. Har dock ingen aning om just ditt fenomen är något som nämndes. Vill också minnas att det inte sitter något backup-batteri på display-kortet(?), vilket annars hade varit misstänkt.
Nu i morse så var alla element tända på displayen. När jag kom hem från träningen så var den typ som vanligt fast att man inte kan ställa klockan.
Om jag vill byta till en modernare variant, är det bara att byta då eller behöver jag sannolikt fiska upp golvgivaren med?