139 läst · 1 svar
139 läst
1 svar
Vad bör jag tänka på vid infästning av stolpar i altans regelverk?
Innan förra sommarens altanbygge knyts ihop med friser (gul markering på foto) tänkte vi också resa en tryckimpregnerad pergola enligt röd markering. Längd (sidled på foto) cirka fem meter, bredd cirka 3 - 3,5 meter.
Jag tänkte fästa stolpar i regelverket som ligger på plattor på marken och var inne på att använda dubbla 45x95 men fick mothugg i hemmet - ”fult med ihoplimmade”. Om jag istället använder 95x95 stolpar, är det då tillräckligt att ställa hela stolpen på platta (och papp) för att fästa i regelverket med fransk träskruv, eller är det bättre att såga ur stolpen nertill för att den ska vila på både regeln för frisen till 50% och på plattan till 50% innan jag borrar och fäster med franska?
Vad bör jag tänka på i övrigt om jag sänker ner stolparna för infästning? Hur mycket stabilitet skulle gå förlorad om jag istället använder stolpfötter och fäster ovanpå trallen? Med infästning ner i regelverket helst då naturligtvis.
Tack på förhand!
Jag tänkte fästa stolpar i regelverket som ligger på plattor på marken och var inne på att använda dubbla 45x95 men fick mothugg i hemmet - ”fult med ihoplimmade”. Om jag istället använder 95x95 stolpar, är det då tillräckligt att ställa hela stolpen på platta (och papp) för att fästa i regelverket med fransk träskruv, eller är det bättre att såga ur stolpen nertill för att den ska vila på både regeln för frisen till 50% och på plattan till 50% innan jag borrar och fäster med franska?
Vad bör jag tänka på i övrigt om jag sänker ner stolparna för infästning? Hur mycket stabilitet skulle gå förlorad om jag istället använder stolpfötter och fäster ovanpå trallen? Med infästning ner i regelverket helst då naturligtvis.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"

Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Välj inte stolpskor ovanpå trallen. Fäst i bjälklaget. Helst genomgående skruv och mutter, som klämmer åt. I andra hand Essve WAF istället för fransk. Spelar mindre om det står helt på plattan eller 50 och 50 på bjälklaget, det som är bra är att du kan få stolpen att stå på plattan.
Vad ska du ha för cc och dim på överliggare om fri längd var 3,5m? Och ännu viktigare, om du bara har stolpar i hörnen på pergolan, vilken dim på bärlinorna som då får fri längd 5m? Det är långt…
Vad ska du ha för cc och dim på överliggare om fri längd var 3,5m? Och ännu viktigare, om du bara har stolpar i hörnen på pergolan, vilken dim på bärlinorna som då får fri längd 5m? Det är långt…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör jag tänka kring isolering vid syllen?
Lösvirke & Timmerhus -
Vad är det i källarväggen? Hur ska jag tänka vid borr/plugg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad ska jag tänka på vid borrning i badrumsvägg?
Badrum -
Finns det något särskilt man bör tänka på när man gräver invid icke dränerad husgrund?
Grund & Markarbeten -
Tänka på vid borrning av hål genom yttervägg - TP-kabel
El