Hej,

Vi håller på att renovera köket(18 kvm) och har kommit till väggarna. Idag består de av reglar på ca 100 cm avstånd med 12 mm tjocka masonitskivor. Skarvarna mellan skivorna är i vissa fall ojämna och på vissa ställe kan man ana att de inte sitter helt in till reglarna.

Såhär ser det ut :

zO65mNT.jpg
http://i.imgur.com/zO65mNT.jpg
4M7oaZM.jpg
http://i.imgur.com/4M7oaZM.jpg
Lagan vägg sen tidigare
xa5R4mY.jpg
http://i.imgur.com/xa5R4mY.jpg
eF8MW5f.jpg
http://i.imgur.com/eF8MW5f.jpg
pUHyNBp.jpg
http://i.imgur.com/pUHyNBp.jpg
C8EJXHv.jpg
http://i.imgur.com/C8EJXHv.jpg
8oM5P23.jpg
http://i.imgur.com/8oM5P23.jpg
meVwI4f.jpg
http://i.imgur.com/meVwI4f.jpg
6lvDg53.jpg
http://i.imgur.com/6lvDg53.jpg
9cHYvO3.jpg
http://i.imgur.com/9cHYvO3.jpg
MF3kyJa.jpg
http://i.imgur.com/MF3kyJa.jpg
qBkiCwM.jpg
http://i.imgur.com/qBkiCwM.jpg

En hel del el ska dras in i väggarna så något måste tyvärr göras. Detta är de tips jag fått från andra trådar :

1. Riv ner plattorna helt, låt elektrikern dra el och sätt upp 12 mm gipsskivor alt. 2x6. Detta är troligen det mest rätta att göra men det innebär också mest jobb(rivning, sågning, uppsättning och spackling).

2. Spåra in elen i masoniten och sätt sedan renoveringsgips(6mm) ovanpå. Fördelen är såklart mycket mindre jobb, nackdelen är dock att efter som väggarna inte är helt jämna så finns det stor risk att 6 mm gips sprickor vid montering. Dessutom vet jag inte om de plattorna som sitter där bidrar med gammal köks lukt. Totalt bygger det på 12 mm på längden och bredden och köket är redan tajt planerat. 3 Dörröppningar och 1 fönster måste också justeras med 6 mm extra i djup vilket kanske kan se konstigt ut?

Förslag? Vad hade ni valt?
 
T
Eftersom det verkar glest reglat och du tror att det kan sitta gammal "kökslukt" i de befintliga skivorna så skulle jag iaf ta ner skivorna, komplettera reglingen och sen sätta nytt gips.

Samtidigt skulle jag nog sätta kortlingar där de nya skåpen ska fästas så de inte bara hänger i gips och de reglar som råkar ligga på rätt plats för att passa skåpen.

Självklart mer jobb men resultatet blir ju bättre och köket ska du ju leva med ett tag.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Testarn skrev:
Eftersom det verkar glest reglat och du tror att det kan sitta gammal "kökslukt" i de befintliga skivorna så skulle jag iaf ta ner skivorna, komplettera reglingen och sen sätta nytt gips.

Samtidigt skulle jag nog sätta kortlingar där de nya skåpen ska fästas så de inte bara hänger i gips och de reglar som råkar ligga på rätt plats för att passa skåpen.

Självklart mer jobb men resultatet blir ju bättre och köket ska du ju leva med ett tag.
De gamla köksskåpen satt med kraftiga spikar längst upp, misstänker att man lagt någon typ av horisontell regel där, i detta fallet kommer dock skåpen sitta en bit ner så du har troligen rätt i att jag behöver fälla in något extra i väggen där för att få stabilitet.

Jag gillar egentligen inte alls gips, tråkigt att fästa saker i det och lätt hänt att det går isönder. Det är mycket trevligare att jobba i ex sådan masonit som där sitter idag då man vet att den kommer hålla och den går inte sönder fullt så lätt. Tyvärr verkar dock standarden vara att det ska vara gips.

Sen kan man fundera på om man ska sätta 12 mm gips eller om man ska sätta dubbla 6 mm gips och då alterera dem för att minimera sprickbildningar?
 
Jag skulle nog rivit, satt OSB eller plywood sedan vanligt gips. Så skönt att slippa molly eller liknade om man vill hänga något på väggen. Kanske blir det mycket jobb / inte passar att sätta två skivor på väggar där ni har fönster och/eller dörrar. Är det för mycket jobb på dessa väggar hade jag satt två skivor där det inte är för mycket jobb.
 
varmkorv skrev:
Jag skulle nog rivit, satt OSB eller plywood sedan vanligt gips. Så skönt att slippa molly eller liknade om man vill hänga något på väggen. Kanske blir det mycket jobb / inte passar att sätta två skivor på väggar där ni har fönster och/eller dörrar. Är det för mycket jobb på dessa väggar hade jag satt två skivor där det inte är för mycket jobb.
Ingen dum idé men problemet är att de verkar finnas i minst 10 mm tjocklek och sätter man då renoveringsgips ovanpå det så blir det 16 mm istället för 12-13 mm. Men visst, 6-7 mm på längd och bredd i rummet kanske spelar mindre roll?
 
Är det en okay lösning att sätta playwood eller liknande som första lager för att få lite bättre bärighet? Eller är det 13 mm gips runtom som gäller alltid? Vill gärna hålla mig till någon form av standard, samtidigt vill jag att bärigheten ska bli bra i det jag sätter upp.

Jag har iallafall bestämt mig för att ta ner de plattor som sitter där idag, förhoppningen är att det ska räcka sätta vertikala reglar där skåpen ska sitta men det kan vara möjligt att man behöver komplettera med fler vertikala.
 
Bort med skiten! Regla upp lite tätare, dra för elen, skruva dit riktig plywood och därefter gipsskivor sen spackla, slipa och måla.Vanlig eller renoveringsgips. Ja, det är mer jobb men jag personligen blir inte nöjd förrän det är bra!
Lägg ner den extra tiden det tar och du får ny el och en bra vägg som håller att hänga köksskåp och annat i.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Reglar med cc100 är inget jag skulle vilja ha ett halvt ton köksskåp hängande i. Lite missar i skruvningen så kanske skåpen lossnar om man har otur. Jag hade varsamt rivit ner masoniten, kompletterat med reglar på cc50, gjort en snygg infälld eldragning med gott om uttag + satt upp en spisvakt, satt tillbaks masoniten om den är fräsch, satt gips och spacklat och målat.

Genom att återmontera masoniten sparar du tillsågningstid och materialkostnader. Din masonit är lika tjock som modern OSB. Sätt kortlingar mellan reglarna där skåpen ska hänga.
 
Okay, har aldrig gjort detta förr så jag behöver nog lite mer instruktioner.

1. Vilken typ ar träregel bör jag köpa? Eller ska jag anpassa detta till vad som redan sitter där?
2. Behöver jag fälla in reglar även på de sidor där det inte kommer sitta något?
3. Hur gör jag med isoleringen? Ska det bara skäras upp och anpassas efter nya reglar eller bör man byta ut den helt?
4. När man väl satt plywood, hur gör man så att man inte råkar sätta skruvar för gipset på samma ställe? Eller kan man kanske sättas gipset lite hur man vill över plywooden? Den behöver inte enbart fästas i reglarna?
5. Har ni förslag på skruv som jag bör använda?
6. I vilken utsträckning använder man plywood bakom gips idag?
 
pelpet skrev:
Reglar med cc100 är inget jag skulle vilja ha ett halvt ton köksskåp hängande i. Lite missar i skruvningen så kanske skåpen lossnar om man har otur. Jag hade varsamt rivit ner masoniten, kompletterat med reglar på cc50, gjort en snygg infälld eldragning med gott om uttag + satt upp en spisvakt, satt tillbaks masoniten om den är fräsch, satt gips och spacklat och målat.

Genom att återmontera masoniten sparar du tillsågningstid och materialkostnader. Din masonit är lika tjock som modern OSB. Sätt kortlingar mellan reglarna där skåpen ska hänga.
Masoniten är 12 mm, skulle vi sätta plywood 10 mm och gips 6 mm så får vi 16 mm, d.v.s vi bygger på totalt 8 mm. Köket är redan ganska snålt planerat, det är precis 5 cm täckskiva på sidorna som det minst ska vara. Lägger vi då till ytterligare 2 mm för att vi behåller masoniten så blir det totalt 4.4 cm marginal, d.v.s 6 mm för lite. Ingen aning om det kan spela något roll? Troligen inte.

Masoniten sitter med mängder med spik och det verkar dessutom inte vara särskilt hållbart så att få ner det helt kommer troligen ta mer tid än vad det är värt.

På tal om det, hur fraktar man hem och jobbar med stora gips skivor? Jag har en mindre gipsskiva i garaget och trotts den lilla storleken så väger den ganska mycket, dessutom väldigt skör? Att hantera en skiva som är 120 x 230 x 6 känns omöjligt?

Har köpt ett litet hopfällt bord från Bosch men misstänker att det inte blir till mycket nytta här? Hur hanterar jag dessa stora skivor lättast? Misstänker att jag måste köpa större bockar?
 
Okay, tittat på lite videos igår och vad jag gör är följande :

1. Bryta bort masoniten och kontrollera reglar, 1/2 dag
2. Köpa reglar av samma storlek och montera 50 cc. Monteringen sker med skruvar av storleken ?, skruvarna kärs i snett på varje sida, totalt 4 skruvar per regel. 1 dag
3. Låt elektrikerna göra sitt jobb, 2 dagar
3. Köpa OSB som är 11x1197x2500 mm, detta bör innebära mindre spill. Tyvär har ByggMax endast 10x2390x1197 vilket fungerar dåligt med 50 cc, annars är tjockleken bra. Såg att plywood är starkare men bra mycket dyrare, vad jag förstår från mätningar så kan köksskåp sitte i mer eller mindre vad som, tillochmed spånskiva, skåpen går isönder innan väggen ger vika. 1/4 dag
4. Köpa in Gipsskivor som är 6x1200x2500 mm, här spelar måtten mindre roll. Men för att de inte brytas på tok för lätt så köper jag med glasfiber armerad kärna. 1/4 dag
5. Såga till och sätt upp OSB skivor, såga ut för dosor på förhand genom att mäta sig fram till dem. OSB skivorna sätts direkt på reglarna horizontellt med lim och skruv av storlek ? 1 dag
6. Sätt upp gips vertikalt, behöver inte pricka in reglar, skruvar av storlek ? används. Avsluta med att spackla och slipa, 1 dag.
7. Bygg ut dörr- och fönsterkarmar med valfritt hårt trä för att kompensera för de 6-7 mm extra som väggarna blir påbyggda med.
8. Redo för att sätta upp köket.

Som ni kan se har jag inte taget med några kortlingar, jag är högst tveksam till att detta behövs när man kör med OSB och så pass tät regling. Man kan dock undra om men verkligen behöver köra 50 cc regling överrallt? Har stora väggar där det inte kommer sitta något tungt på väggarna?

Låter detta rimligt?

Edit : Rummet är ca 18 kvm
 
Kan tillägga att såhär är det tänkt att bli när det är färdigt :

pTAeM6k.png

Det finns ett stort fönster på den tomma långsidan som inte visas på bilden.
 
Kul att se det tänkta slutresultatet! Men för egen del har jag lärt mig att ALLT tar längre tid än det är tänkt från början. Stressa inte igenom projektet och snåla inte heller, framför allt inte på "billiga" grejer, det har du igen i slutändan.
Jag står fast vid att plywood är fasen så mycket stabilare och skruvarna drar betydligt bättre än i OSB-skivor. Inte särskilt mycket dyrare om du slår ut det på hela kostnaden för köksprojektet. Klart du ska dra i en stående regel mellan alla andra reglar du redan har= cc 50 överallt. Har du cc 50 och plywoodskivor så är jag av åsikten att kortlingar blir överflödigt.
Kom ihåg att förskjuta gipsskivorna i förhållande till underliggande skiva, blir stabilare och risken för sprickbildning minskar. Att transportera och hantera gipsskivor kan vara knepigt och de går lätt sönder. Har för mig att byggvaruhusen rekommenderar att bära dem på högkant.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Provade ta bort en masonitskiva idag vilket var förvånansvärt lätt.

Det intressanta är att trotts att det inte syns på utsidan så verkar det faktiskt sitta 50 cc

9Cn09Ot.jpg
http://i.imgur.com/9Cn09Ot.jpg
CMhiINR.jpg
http://i.imgur.com/CMhiINR.jpg
rZ2S69g.jpg
http://i.imgur.com/rZ2S69g.jpg
mnvofqo.jpg
http://i.imgur.com/mnvofqo.jpg

Troligen gäller detta hela köket vilket såklart är positivt, dock sitter det ingen isolering!? Sen kan man också ifrågasätta om de reglarna verkligen sitter som de ska?

Allt detta hade man kanske kunnat luska ut innan man tog bort masonitskivan om man inte varit lekman ;)

Jag har även pratat med hantverkaren som vi brukar använda. Han hade inte satt OSB-skivor då det är ett levande material, de riskerar att slå sig(vad det nu betyder). Han hade inte häller prioriterat 50 cc utan istället satt kortlingar där skenorna för väggskåp och golvskåp kommer gå och då bära upp det vilket i praktiken innebär 50 cc på sina ställen. Istället för OSB och gips så hade han satt 13 mm gips direkt istället.

Detta förfarande låter bra mycket enklare för oss och man tycker ju att om en hantverkare föreslår det som jobbat med detta i många år så är det merän tillräckligt för att fylla funktionen.

Hur är det egentligen med isolering? Är det inte standard att isolera alla rum även inom bostaden för att dämpa ljud? I vårt fall har vår dotter rummet intill köket och det hörs ganska mycket in dit så att sätta guldfiber(eller vad man nu sätter) i väggarna känns som en intressant lösning om vi ändå ska ut med masonitskivorna.

Men ska vi snåla in på jobbet så är frågan om inte 50 cc och masonitskiva egentligen hade räckt för IKEAS skenor och köksskåp? Skenan lär ju fästas i 7 reglar(3,7/0,5). Men visst, så har vi eldragningen, att spåra i väggarna betyder att vi ändå måste sätta 6 mm gips ovanpå så då kan man lika bra ta bort masoniten och sätta dubbel gips.
 
Fel av Åke skrev:
Kul att se det tänkta slutresultatet! Men för egen del har jag lärt mig att ALLT tar längre tid än det är tänkt från början. Stressa inte igenom projektet
Nä det e lungt, det är därför vi börjat några veckor innan semestern och då har vi taget lite då och då. I kväll drog vi ut två köksskåp till och tog en titt i väggen.


Fel av Åke skrev:
snåla inte heller, framför allt inte på "billiga" grejer, det har du igen i slutändan.
Jag står fast vid att plywood är fasen så mycket stabilare och skruvarna drar betydligt bättre än i OSB-skivor. Inte särskilt mycket dyrare om du slår ut det på hela kostnaden för köksprojektet.
Fel av Åke skrev:
Nej, jag är reda att betala vad som krävs för att få det bra. Men ibland kan det vara lika dumt att överdriva som att underdriva, visst det är oftast bättre att överdriva men du förstår säker. Plywood är som du säger mycket hållbarare men OSB är inte fyskam, har som sagt läst i annan tråd här där man pekade på test som gjorts. Man kom där fram till att även om man hade en vägg i spånskiva så var det skåpen som gav vika innan väggen gav upp. Så OSB-skiva låter som en rimlig mellanvägg, det är inte det billigaste och inte det dyraste.

Fel av Åke skrev:
Klart du ska dra i en stående regel mellan alla andra reglar du redan har= cc 50 överallt. Har du cc 50 och plywoodskivor så är jag av åsikten att kortlingar blir överflödigt.
Ja det låter rimligt, min hantverkare sa att 100 cc och plywoodskiva på 11 mm hade varit tvivelaktig då hade han hellre valt kortling anpassade efter skenorna. Men visst bästa möjliga är väl 50 cc OCH plywood OCH kortling men det är minst sagt i överkant.

Fel av Åke skrev:
Kom ihåg att förskjuta gipsskivorna i förhållande till underliggande skiva, blir stabilare och risken för sprickbildning minskar. Att transportera och hantera gipsskivor kan vara knepigt och de går lätt sönder. Har för mig att byggvaruhusen rekommenderar att bära dem på högkant.
Ja, jag såg de som satt gipsvägg på jobbet, de satte 2 lager gipsskivor och där försköt de mellan lagren vilket verkade smart. Dock menade min hantverkare på att man kunde lika bra sätta 13 mm direkt. Jag misstänker dock att risken för sprickor blir mycket större, särskilt i ett trähus som vårt.

Transporten blir nog inte kul när, särskilt inte om vi ska välja 6 mm gipsskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.