Magnolian är i full blom nu. 57 år gammal är den i maj. Brukar kunna få kraft att blomma ut två ggr om sommaren är gynnsam.

94756860_10158515738783413_7891849338060537856_o.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Sanguinaria canadensis, blodört, en av vårens många primadonnor. Blodörten är en lundväxt som lämpar sig väl att odla tillsammans med surjordsväxter. Inte svårodlad om man ger den vad den önskar, gassande sol ogillas. Sprider sig sakta om den får rätt förutsättningar. Finns en enkel variant också men den blommar något senare

Blommande Sanguinaria canadensis (blodört) med vita blommor och stora gröna blad i trädgårdsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två vita, fransiga blommande Sanguinaria canadensis (blodört) mot mörk jordbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vita blodört blommor (Sanguinaria canadensis) med gröna blad i en lund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hanna_miranda och 6 till
  • Laddar…
Tulipa tarda en botanisk tulpan som varit med här i tråden tidigare, fina färger när den sluter sina knoppar

Närbild av botanisk tulpan 'Tulipa tarda' med slutna gula knoppar och rödfärgade skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knoppar av Tulipa tarda med gula och röda färger mot en grönskande bladig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen blomma ännu men tycker den är värd en bild med sina kraftigt rödfärgade skott på våren. Det är Paeonia lactiflora `Svarte Petter´ som är en svensk pion. Den är framtagen av Herman Krupke, den svenska pionkungen som ägnade hela sitt liv åt pioner. Han avled i februari 2020 men efterlämnar många minnen och har för alltid en stor plats i den svenska trädgårdshistorien. Jag har träffat honom en gång och i min bokhylla finns ett signerat exemplar av hans bok `Älskade pion´, i min trädgård växer Krupkes pioner vidare.

Nyutslagna Paeonia lactiflora 'Svarte Petter' skott i trädgård med röda knoppar och grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hanna_miranda och 9 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tulipa tarda en botanisk tulpan som varit med här i tråden tidigare, fina färger när den sluter sina knoppar

[bild]

[bild]

Ingen blomma ännu men tycker den är värd en bild med sina kraftigt rödfärgade skott på våren. Det är Paeonia lactiflora `Svarte Petter´ som är en svensk pion. Den är framtagen av Herman Krupke, den svenska pionkungen som ägnade hela sitt liv åt pioner. Han avled i februari 2020 men efterlämnar många minnen och har för alltid en stor plats i den svenska trädgårdshistorien. Jag har träffat honom en gång och i min bokhylla finns ett signerat exemplar av hans bok `Älskade pion´, i min trädgård växer Krupkes pioner vidare.

[bild]
Tänker på dig när jag står och beundrar mina vildtulpaner. :D
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Troligen backlök eller nära släkting [länk]

Får små lökar i toppen av blomställningen som de sprider sig med. Ganska harmlöst ogräs, inga utlöpare eller så., kan användas i matlagningen u på våren.
Aha, det var därför det luktade lök när jag rensade bort ogräs i trädgården igår! Trampade på en massa sådana blommor ju!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Maskrosor i förgrunden med grön lövverk mot stenplattor, med inslag av andra växter och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

maskrosor! (Spar åt humlorna o fjärilarna som vaknat..)

Gul ensam tulpan i blom i en rabatt med gröna blad och lite ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån gul ensam tulpan i rabatten (var tog de andra vägen liksom?)

Pärlhyacinter och gräs i en rabatt, inslag av löv och jord, med fokus på de blåa blomklasarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pärlhyacinterna återkom iaf här och var i år..

Blommande prästkragar i gräset med några löv och solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ogräs eller fint blomster, ja det är ju i betraktarens ögon!

En ensam gul tulpan med orange mitt i en rabatt, omgiven av grönt gräs och lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fining..
 
  • Gilla
hscn och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
maskrosor! (Spar åt humlorna o fjärilarna som vaknat..)

[bild]
Nån gul ensam tulpan i rabatten (var tog de andra vägen liksom?)

[bild]
Pärlhyacinterna återkom iaf här och var i år..

[bild]
Ogräs eller fint blomster, ja det är ju i betraktarens ögon!

[bild]
En fining..
Säga vad man vill om maskrosor, men de är underbart vackra iallafall! Synd bara att de inte tycker om att stå i en vas lika mycket som min fyraåring tycker om att plocka dem. :rolleyes:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dags för kungsängsliljorna att göra sin entré. Det finns många arter/sorter av kungsängslilja men den vanligaste är denna Fritillaria meleagris som även finns i en vit variant där rutmönstret i blomman inte framträder lika markant.

Deras fiende nummer ett är den röda liljebaggen som snabbt gnager stora hål i bladen.

Blommor av Fritillaria meleagris, med tydligt rutmönster, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en lila kungsängslilja, Fritillaria meleagris, med distinkt rutmönster på blomman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit kungsängslilja (Fritillaria meleagris) med sitt karaktäristiska mönster, förbereder för blomning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Inte för inte vi har denna tavla hemma i hallen. :love:;) Tavla med botaniska illustrationer av olika stadier i en maskros livscykel, inramad och upphängd på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
topsiekret och 1 till
  • Laddar…
Antar att det finns hur många pioner som helst, men vad kan detta vara för sort? Omöjligt att veta kanske. Rosa pioner i trädgård med grönt lövverk och blå uppblåsbar pool i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd pion i blom bland gröna växter med blåvit kant av något i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydliga knoppar av röda pioner i ett trädgårdsland, med gula blommor och en cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske inte den bästa bilden, men det är den bästa tiden! (för mig, i vår trädgård)
Gullvivorna blommar och gräset har inte behövt klippas än... :D

Edit: en liten anekdot som hör till kanske, jag är uppväxt i Örebro län, där de är fridlysta, och flyttade till Västra Götaland för 10 år sen... Jag blev förvånad hur lite respekt folk som besökte vår trädgård visade blommorna, "därhemma" var ju alla nästan lite vördnadsfulla inför gullvivorna...
 
  • Gullvivor i full blom i en vårig trädgård med omogen gräsmatta och stora bladverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske inte den bästa bilden, men det är den bästa tiden! (för mig, i vår trädgård)
Den bästa bilden - utan konkurrens - är det och tveklöst den bästa tiden...vackrare än så här kan det knappast bli.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske inte den bästa bilden, men det är den bästa tiden! (för mig, i vår trädgård)
Gullvivorna blommar och gräset har inte behövt klippas än... :D

Edit: en liten anekdot som hör till kanske, jag är uppväxt i Örebro län, där de är fridlysta, och flyttade till Västra Götaland för 10 år sen... Jag blev förvånad hur lite respekt folk som besökte vår trädgård visade blommorna, "därhemma" var ju alla nästan lite vördnadsfulla inför gullvivorna...
Samma känsla hade jag för blåsippor, som är enstaka och fridlysta på västkusten, men icke-fridlysta och i mängder här i Östergötland. Under uppväxten var dessa blommor närmast heliga och det var först i vuxen ålder jag lärde mig att en blomma kan vara fridlyst på ett ställe men inte på ett annat. :) Underbar bild för övrigt. :love:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fänrikshjärta och Aftonstjärna. :D Vit Aftonstjärna-blomma med besökande insekt, gröna blad och trädstammar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa fänrikshjärta-blomma framför en brun vägg med gröna bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hscn och 4 till
  • Laddar…
Erica x stuartii `Kramers rote´ darleyljung

Bilderna är från mitten av april och den ser likadan ut idag, har blommat med sin intensiva färg ca 2 månader. Har haft den i många år men aldrig sett en så makalös och lång blomningstid. Det beror antagligen på att vi inte fick någon vinter i år, värmen kom tidigt men så blev nätterna kyligare igen, därför har blomningen stått sig så länge. Den har varit en räddning för mängder av yrvakna fjärilar och humlor.

Efter den blommat över skall årets blomning klippas bort, då förgrenar den sig och blir tätare. Ingen bra bild, den är svår att ge rättvisa åt genom kameran men vill ändå visa på hur vacker en ljungplanta kan bli.

En Erica x stuartii `Kramers Rote´ darleyljung i full blom i en stenig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Erica x stuartii 'Kramers Rote' darleyljung i blom med intensivt rosa blommor omgiven av gröna buskar och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.