Vårlök, kanske?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En fråga till alla kunniga här i tråden. Jag har på vissa ställen i trädgården (bla I trädgårdslandet) nåt slags köttigt "gräs", ser ut som skillablad tex, men det är inga blommor alls. Vid gårdagens rensning fick jag upp en del små lökar, så det är klart en lökväxt, men de flesta gick av så jag har samma procedur att se fram emot nästa år. Nån som känner igen beskrivningen?:sweat:
Troligen backlök eller nära släkting http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/alliole.html

Får små lökar i toppen av blomställningen som de sprider sig med. Ganska harmlöst ogräs, inga utlöpare eller så., kan användas i matlagningen u på våren.
 
H hapazard skrev:
Troligen backlök eller nära släkting [länk]

Får små lökar i toppen av blomställningen som de sprider sig med. Ganska harmlöst ogräs, inga utlöpare eller så., kan användas i matlagningen u på våren.
Än så länge hade den inga lökar eller nåt i toppen men kanske det hade kommit om det hade fått stå. Ska ta en bild på vad jag menar, vi har ett bestånd under studsmattan också.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Än så länge hade den inga lökar eller nåt i toppen men kanske det hade kommit om det hade fått stå. Ska ta en bild på vad jag menar, vi har ett bestånd under studsmattan också.
Blommar först i sommar
 
Konkurrensen är hård bland vårblommor men Jeffersonia dubia blå presidentsippa tillhör i alla fall mina favoriter vid denna årstid. Lavendelblå blommor och bladen är röda när de först tittar upp, övergår så småningom till grönt.

Jeffersonia dubia, blå presidentsippa, med lavendelblå blommor och rödtonade blad i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vitblommande kusinen Jeffersonia dubia `Alba´

Lavendelblå Jeffersonia dubia 'Alba', en vitblommande presidentsippa, blommar med rödlätt bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så börjar de första Magnoliorna släppa sina pälsklädda vinterskydd, här M. salicifolia `Wada´s memory´ Blommar på bar kvist men tål inga minusgrader, då svartnar blommorna. Ibland lyckas det, ibland inte.

Knopp av Magnolia salicifolia 'Wada's memory' som håller på att släppa sitt vinterskydd mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Lungörten har etablerat sig fint.
Lungört med gröna blad och vita blommor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosenripsen bjuder humlor på kvällsmat.
En humla samlar nektar på röda blommor av en rosenripsbuske, med gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På farstun står fortfarande backsippan vi köpte i fredags.
Närbild på blommande narzisser och en backsippa i krukor på en farstubro, med trädgårdshandskar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Backsippan på bilden är Pulsatilla vulgaris `Röde Klokke´ en dansk alltså. Den är riktigt fin. Välj noga plats för plantering för backsippor bildar en djup pålrot och det är oerhört svårt att flytta dem, de brukar inte klara det. Backsippor är tåliga men de har speciella önskemål, det måste vara väldränerat, annars ruttnar de. Gärna sol, upphöjd bädd och blanda ner grus i jorden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gula flocktulpaner i blom bland grönt lövverk i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flocktulpan, som jag aldrig hört talas om och inte hade en aning om att jag hade i trädgården. :ok:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Var rädd om den, det är en botanisk tulpan (vildtulpan) Tulipa tarda
 
A Abies koreana skrev:
Var rädd om den, det är en botanisk tulpan (vildtulpan) Tulipa tarda
Vad menas egentligen med det? Hur får man en sån? :thinking::rofl: Jag hade faktiskt ett par stycken. Soliga blommor och gröna bladverk av olika växter på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är de ursprungliga tulpanerna som växte vilt och korsningar av dessa. Idag har vi moderna tulpaner i alla möjliga färger tom fransiga som papegojor och de har odlats fram under många år och är långt ifrån sitt ursprung. Om man vill vara lite konspiratorisk så är det ganska vanligt att de hårt drivna tulpanerna inte återkommer nästa år. Köp nya lökar varje höst :D

Vildtulpaner är trogna och kommer igen.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är de ursprungliga tulpanerna som växte vilt och korsningar av dessa. Idag har vi moderna tulpaner i alla möjliga färger tom fransiga som papegojor och de har odlats fram under många år och är långt ifrån sitt ursprung. Om man vill vara lite konspiratorisk så är det ganska vanligt att de hårt drivna tulpanerna inte återkommer nästa år. Köp nya lökar varje höst :D

Vildtulpaner är trogna och kommer igen.
Tack för förklaringen! Tulpanernas neandertalare alltså, jag fattar och jag ska vårda den ömt. :love:
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för förklaringen! Tulpanernas neandertalare alltså, jag fattar och jag ska vårda den ömt. :love:
Var tvungen att kolla lite mer noggrant i den rabatten och upptäckte ännu fler. Nu ska jag skryta om mina vildtulpaner för alla som kommer hit. :crysmile:
 
Från igår till idag slog tulpanerna ut. Sen fattar jag inte varför man väljer gula tulpaner och ljusgula irisar i en rabatt framför ett gult hus, men det kanske bara är jag. Gula tulpaner i full blom framför en gul husvägg med en knopp på väg att öppna sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Gulsippor!
Gulsippa, känd som gul hundtandlilja, i skogsmiljö med löv och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul hundtandlilja
En gul hundtandlilja framför en murken vägg med gröna blad och marktäcke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.