Inte min trädgård, men var tvungen att ta en bild på gula havet :) Mossbeklädda stenar och gula blommor i en ljusning omgärdad av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar de första hundtandsliljorna blomma, här Erythronium dens-canis `Lilac Wonder´ Det finns mängder med olika hundtandsliljor och de avlöser varandra nu på våren. Jag odlar dem i surjord bland Rhododendron och små barrträd.

Erythronium dens-canis 'Lilac Wonder' hundtandsliljor med rosa blommor och marmorerade blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av blommande Erythronium dens-canis 'Lilac Wonder', en lila hundtandslilja med märkta blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Erythronium dens - canis `Frans Hals´ som nog slår ut i morgon

Lilakfärgad hundtandslilja Erythronium dens-canis 'Frans Hals' närbild med en skylt och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en vit variant E. dens-canis `Snowflake´ där en snigel knaprat på ena blomman

Hundtandsliljan Erythronium dens-canis 'Lilac Wonder' med lila och vita kronblad i blom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kusin till backsippan Pulsatilla patens nipsippa, en riktig snygging

Närbild av lila och gula blommande Pulsatilla patens, även känd som nipsippa, med synliga hår på stjälk och knopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av lila Pulsatilla patens blommor med gula ståndare och ludna stjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Dags för Trillium att visa sina blommor. Det finns många namnsorter av treblad men här har namnskylten försvunnit så det blir en osäker gissning på T. cuneatum. Trillium är lundväxter och jag odlar dem både i surjord och vanlig jord.

Blommande Trillium med rödvioletta kronblad och marmorerade blad i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Rosa blomma med gul mitt som vilar på en svart stickad handske mot en bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa och gula penseér blommar vid en stickad handske på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Hand som håller i en grön växt med knoppar vid en rabatt, fråga om växtens identitet och värdet av att flytta den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som kan svara på vad detta är? Värd att försöka flytta, den står i en rabatt som kommer få stryka på foten till förmån för en altan...?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Aftonstjärna skulle jag tro.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Aftonstjärna skulle jag tro.
Tack, en snabb googling senare kan jag konstatera att du nog har rätt. :)
 
Tulipa turkestanica blommar för fullt. Det är en botanisk tulpan, dvs en vildtulpan och som alla vildtulpaner är de pålitliga med att återkomma varje år och dessutom förökar de sig om de trivs. Jag är inte så förtjust i alla moderna tulpaner, visserligen är deras blomning uppseendeväckande men inte säkert att dessa hårt drivna tulpaner återkommer nästa år. Skönheten ligger i det blygsamma och anspråkslösa...

Vit och gul Tulipa turkestanica, en botanisk tulpan som blommar med flera blommor på en stängel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tulipa turkestanica, botanisk tulpan med flera blommor på en stängel, blommar i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En intressant detalj, här kommer flera blommor från en stängel vilket aldrig händer hos de moderna hybriderna

Botanisk tulpan 'Tulipa turkestanica' med flera blommor på en stängel mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Fler backsippor, här Pulsatilla vulgaris `Papageno´

Trädgård med blommande Pulsatilla vulgaris 'Papageno' och Pulsatilla halleri ssp. slavica bland buskar och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lila backsippor Pulsatilla vulgaris 'Papageno' och Pulsatilla halleri ssp. slavica planterade i grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pulsatilla halleri ssp. slavica

Backsippor Pulsatilla vulgaris 'Papageno' & P. halleri ssp. slavica i en stenig trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
harry73
Vit stjärnformad blomma med smala blad i gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna i gräsmattan, ingen aning vad det är, men gräsklippning får vänta lite.
Någon som vet vad det är?
 
Se inlägg 830-832. Jag hade samma fråga igår. :p Hand håller en grönskande växt i solljus mot en bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Se inlägg 830-832. Jag hade samma fråga igår. :p[bild]
Kände inte igen den utan blomma :)
 
Gullviva vid muren i jättesöderläge
Gullvivor och vårkrage blommar intill en stenmur med grönska och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårkrage
Gullvivor med gula blommor och gröna blad vid en stenmur bland lövförna på våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pärlhyacint
Pärlhyacinter och vårkrage som växer vid en gammal mur i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
En fråga till alla kunniga här i tråden. Jag har på vissa ställen i trädgården (bla I trädgårdslandet) nåt slags köttigt "gräs", ser ut som skillablad tex, men det är inga blommor alls. Vid gårdagens rensning fick jag upp en del små lökar, så det är klart en lökväxt, men de flesta gick av så jag har samma procedur att se fram emot nästa år. Nån som känner igen beskrivningen?:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.