Synd att inte doften kan skickas med bilden.
Två vita blommor och ros knoppar på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Suddig bild från fönster på andra våningen.
New Dawn (som jag ju iallafall tror att det är)
blommar med en enda blomma, skir som porslin. Översikt av en trädgård med enstaka blommande New Dawn-ros och röda nypon på rosbuskar, bakgrund med höstfärgade blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vildrosens (rosa canina) nypon lyser upp resten av rosbuskaget med ovanligt intensiva nypon.

Trädgården är ff väldigt vacker. :heart: Jordgubbsplantorna i lådan har haft höstfärger i år som gått från karmosinrött till gyllenbrunt. Andra år blir de bara en brun sörja.

Vi har haft frost några timmar för en vecka sedan vilket fick en del växter att ge upp dina ovanjordiska delar men långt ifrån allt har gått i vintervila som synes.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En vit julros i blom, omgiven av mörkgröna blad, med knoppar och fallna löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Julrosor
Julros med vattendroppar på bladen i jord, med en blommande knopp i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordvivor
Vibrant julrosor och blomstertobaken med fuktiga blad framför ett brunaktigt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blomstertobaken har inte givit upp ännu.
Ringblommor i närbild, ena blomman i fokus som reser sig efter frost, mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringblommor. Det är ju helt omöjligt att inte älska dessa sötnosar. Frosten får blommorna att nicka men så fort det blivit lite varmare reser de sig upp igen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blommande kejsarolvon med små rosa och vita blommor på bar kvist i en parkmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte i trädgården men i parken. Kejsarolvon. De har blommat i någon vecka nu. Det är så härligt med kejsarolvon för först, innan man ser busken, känner man doften när man kommer i närheten. Jag brukar börja spana efter dem redan i början av december. Ganska små och oansenliga blommor på bar kvist men doften är stor. Tänk att de finns, dessa vinterblommande växter. :heart:

(Jag håller på att fundera ut ett ställe att ha en buske på. Tänkte sticklingsföröka.)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Inte i trädgården men i parken. Kejsarolvon. De har blommat i någon vecka nu. Det är så härligt med kejsarolvon för först, innan man ser busken, känner man doften när man kommer i närheten. Jag brukar börja spana efter dem redan i början av december. Ganska små och oansenliga blommor på bar kvist men doften är stor. Tänk att de finns, dessa vinterblommande växter. :heart:
(Jag håller på att fundera ut ett ställe att ha en buske på. Tänkte sticklingsföröka.)
Så fint med dessa buskar som lite hemligt, sprider en ljuv doft. Lite som med Balsampoppel (som jag gillar andra inte) som kan dofta redan i februari och jag ser inte var trädet finns! och en lång ljuv doft lång inpå hösten.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Snödroppar som börjar blomma i en trädgård med mörk jord och mossa, symboliserar vårens ankomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snödropparna.
Sedan tidigare blommar julrosor och jordvivor. Julrosorna börjar blomma i december ungefär och jordvivorna blommar året om,även om de har sin storhetstid i mars-april.
Tre krukor med blommande primulor i färger gult, rosa-med-vitt och orange mot en mörk bakgrund, representerar tröstköpta växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste erkänna att jag köpte ett gäng till.
Jag har massor i trädgården redan, men de här var söta som karameller och jag tyckte att jag behövde lite tröst.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
I mitt nästa liv får jag bo i Skåne helt klart. Har några månader kvar till snödropparna!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
I mitt nästa liv får jag bo i Skåne helt klart. Har några månader kvar till snödropparna!
Fast, jag har odlat i många andra delar AV Sverige och jag tycker nog att vissa saker är roligare att odla längre upp i landet. Men det finns ju sin charm med att det är växtsäsong i princip året runt.

Fast med ett växthus av ngt slag kan du också odla under en stor del av året. Det går att sätta tex snödroppar i krukor i växthus och få fart på dem tidigare. Om man vill. :love:
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Bara frostblommorna på växthusglasen...
Iskristallerna börjar skapas vid något skräp och har sedan vuxit iväg som grenar :)
 
  • Frostblommor på växthusglas bildar ett mönster av grenliknande iskristaller i morgonljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Iskristaller formade som frostblommor på ett växthusglas, bildande mönster likt grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Bara frostblommorna på växthusglasen...
Iskristallerna börjar skapas vid något skräp och har sedan vuxit iväg som grenar :)
Otroligt vackert! :heart:
Tack för att du delar med dig av detta.
 
Snödroppar, tidiga krokusar (ej på bilden), iris reticulata och jordvivor.

Jag flyttar lökar och perenner från trädgården på hösten eller tidig vår och sätter i krukor som jag har på ett "vårbord" vid ytterdörren.
Flera krukor med vårblommor såsom snödroppar och iris reticulata samt jordvivor i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ofta inte så långa stunder man är i trädgården vid den här tiden och då blir det en trevlig upplevelse varje gång vi rör oss in eller ut att se på växterna samlat så här.

Irisarna sätter jag i en större kruka med näringsrik jord när de blommar över men innan de vissnat ner. När de är nervissnade kan man ta upp knölarna och förvara mörkt och torrt till hösten, då jag sätter dem i finkrukor och ställer dem ute skyddat från regn.

Jordvivor är bara att gräva ner eller odla vidare i större krukor. Det blommar i princip året om i Skåne. Snödroppar behöver ju delas då och då så det är perfekt att gräva upp en tuva när de kommit upp och sätta i kruka. (just de här jordvivorna har jag köpt i år)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Krokusar i massor.
Eftersom jag är en usel mobiltelefonfotograf får den här krokusen symbolisera alla. En livlig lila krokus med intensiva färger som sticker ut bland gräs och lövverk i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast att den inte är representativ då de flesta krokusarna är av vildtyp och alltså mycket näpnare och med mildare färger än den här.
Det är massor i alla fall.:love:
Men... Fler kan det bli.:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Maria T
I lördags såg jag inget, igår var jag borta större delen av dagen men så idag, runt kl 14 tog jag denna.
Både de första krokusarna och det första biet. Mer än nöjd.
Bi som närmar sig lila krokusar bland torra löv i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Krukor med penséer, snödroppar och iriser på en solig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Irisarna har blommat över men lagom till dess slog en frösådd pensé ut. Jordvivorna blommar vidare.
Snödropparna är snart klara för att hoppa ner i jorden igen.
Blommande porslinshyacinter och scillablommor bredvid stenplattor och en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lyft bort en sten i markläggningen och fyllt på med lite jord. Här blommar porslinshyacint och scillan. Senare på året blommar aklejor här.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Och jag fortsätter att hacka is...
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.