H Hammarfall skrev:
Och jag fortsätter att hacka is...
Samma här. När jag tittade på väderkartan och såg att våren har kommit norrut, så blev jag överraskad. Våren har hoppat över min trädgård. Jag går fortfarande med dubbskor för att inte halka på isen.
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Vårbordet blev ett påskbord.
Påskbord med krukor av jordvivor, penséer, fyllda narcisser och förgätmigej, dekorerat med en påskägg och en kaninfigur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordvivorna blommar fortfarande. Den lilla pensén också. En tuva fyllda narcisser (jag har glömt namnet) från trädgården slog precis ut så de fick flytta till en kruka och så samlade jag ihop en massa frösådda förgätmigej och satte i en korg.

I trädgården blommar för övrigt, vitsippor, blåsippor, balkansippor, lite olika tidiga narcisser, några sena krokus, scilla olika sorter, vårljung, gullvivor, jordvivor (även de blå som fåglarna vanligen hackar sönder är fina i år)rosa pärlhyacint, svalört och säkert ngt mer som jag glömt. Allt syns inte på bilden.
Vårträdgård med blommande narciss, förgätmigej och penséer bland grönska och stenar.

Edit: hybridjulrosorna blommar också. Några olika varianter.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Gullvivor
Gula gullvivor blommar bland brunna löv och grönt gräs i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Och jag fortsätter att hacka is...
Hackar fortfarande..
 
  • Haha
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Blomstertobak i terrakottakruka på stenplattor med en svart katt och dekorativa stenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blomstertobak
Det här var ett experiment. I höstas grävde jag upp en massa frösådda plantor, satte dem i kruka och ställde krukan på en inglasad balkong.

Det funkade ju utmärkt. Faktum är att plantorna gick i knopp för över en månad sedan men de har blivit toppade massor med gånger. Nu ska det vara hyfsat varmt då jag tänker att de kan stå ute. Får täcka om det blir någon kall natt.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Den här blommar, men vad är den?
Gulblommande växt med klockliknande former omgiven av blå stjärnblommor och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Julros (en av alla sorter)
Helleborus foetidus
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Äntligen har körsbärsträdet börjat slå ut. :love: Accolade (prydnadskörsbär) så inga bär direkt men så vackert.
Körsbärsträd i början av blomningen med öppnade rosa blommor och knoppar mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påskliljorna i min "snålisrabatt" blommar för fullt. (Köpt överblommade lökar på våren som affärerna velat bli av med billigt)
Påskliljor i full blom i en vårig rabatt med gröna blad och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns även några kungsängsliljor och utplanterade hyacinter från tidigare års jular.
Två kungsängsliljor (Fritillaria meleagris) i blom med mönstrade, klockformade blommor och smala blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyacinter blommar bland löv på marken med spirande påskliljor i bakgrunden, vårtecken i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äääääntligen är våren här :love::D:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Vit blommande trädgren mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kvist med vita blommande knoppar mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Trädgårdsland med orange tulpaner, gula påskliljor och en ensam kejsarkrona, omgivna av grönska, trädstammar och kompostgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kejsarkronorna har i år fått sällskap. Jag blev väldigt nöjd med de orangea tulpanerna som matchar perfekt. Kejsarkrona är inte den vackraste växt jag vet men skojig.
Det som inte syns på bilden är att både blå och vit kaukasisk förgätmigej blommar i botten av planteringen. Det blir perfekt när det vuxit ihop. Jag gjorde ju om här i höstas.
Än så länge är jag väldigt nöjd. Temat är cottage garden.

Kompostgaller i förgrunden för att Bruna Hunden upptäckte att det gick lätt att hoppa upp i den stora lådan från altanen. När det vuxit upp plantor i lådorna kommer han inte att hoppa (han hoppar inte när han inte ser vad han landar på) så det är bara tillfälligt.

Edit: nu när jag ser fotot undrar jag om jag inte ska fundera på att peta in några fler höga klosterlijor, utspritt bland de andra lökarna? De kunde sväva över de kompakta tulpanerna och påskliljorna...
Jag har några som ändå behöver delas borta vid almen.

Tänk om digital foto funnits när jag pluggade till landskapsarkitekt. Vad mycket smidigare allt hade gått.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Narcissblommor i olika färger blommar i en liten trädgårdslund med träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I lunden. (En mycket liten lund)
Närbild av ljusgula narcissblommor, okänd sort, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är min nya favoritnarciss. Synd bara att jag inte kan komma ihåg vad den heter
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
För många år sedan såg jag narcisser dom hade laxrosa mitt istället för gul eller oranga. Köpte givetvis, och blev grovt besviken när de var oranga och inte rosa.
Någon som vet om det finns narcisser som inte är gula/oranga i mitten?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
För många år sedan såg jag narcisser dom hade laxrosa mitt istället för gul eller oranga. Köpte givetvis, och blev grovt besviken när de var oranga och inte rosa.
Någon som vet om det finns narcisser som inte är gula/oranga i mitten?
Ja det finns de som är vad jag skulle beskriva som aprikosa. Apricot whirl heter en tex.

Edit: det finns också med vit krona.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
I växthuset (räknas det?) blommar rosmarinen för fullt. Fantastiskt vackra blommor när man tittar närmre

Ljuslila blommor på rosmarinplanta i närbild med gröna blad och synliga ståndare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Är så förälskad i lönnarna jag har, 8 st, just nu blommar alla och det är ett sådant surr av insekter att det låter som när man står i en bigård. :love:
Humlor och solitärbin mumsar för fullt.

Blommande lönnträd med gula blomklasar mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av blommande lönnblommor med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.