Maria T
Kollage med blommande näva "Rozanne", gula höstanemoner och lila greekvädd i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Collage av sent blommande växter: vit näva, lila grekvädd, röd bärliknande frukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är det höst, morgnarna är kyliga (iskalla!), dimman täcker sjön, solen värmer knappt och lönnarna sprakar i rött.
Därför är det extra roligt att finna några sena blomster - nävan "Rozanne" har blommat oavbrutet sen planteringen i juni och grekvädden fick fart efter att jag klippt bort det överblommade.
Även buddlejan har kvar några kolvar men ingen fjäril fladdrar där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Dahlior, sideneterneller (som hunnit fröså sig) och höstkrokus. Bukett med orange dahlior, lila sideneterneller och en höstkrokus i vit vas, med en solnedgångsfärgpalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg tyvärr inte krokusen utan klev av den. Så den fick också hamn i vasen. Det kommer fler krokusar dock.

Jag letar färgkombinationer till en "solnedgångsrabatt", därav den lilla buketten.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Dahlior, sideneterneller (som hunnit fröså sig) och höstkrokus. [bild] Jag såg tyvärr inte krokusen utan klev av den. Så den fick också hamn i vasen. Det kommer fler krokusar dock.

Jag letar färgkombinationer till en "solnedgångsrabatt", därav den lilla buketten.
Säger det igen - orange ihop med lila är såååå snyggt! :love:
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Vit dahlia med vattendroppar mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dahlia blommor bredvid ett fönster på en tegelhusvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Höstkrokus Höstkrokusar skyddade av ett galler som växer i en trädgård med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag inte klivit på den här gången. Och som hundarna inte grävt upp, tack vare gallret. (planterade lite andra lökar intill och de fick lite benmjöl i gropen...)

En okänd ros som jag fick av grannen under en av de varma veckorna i augusti. Plantorna tappade alla blad men kom igen och nu blommar den ena med tre vackert röda rosor. Röd ros med vattendroppar i kruka, omgiven av gröna blad och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står i kruka nu tills jag bestämt var de ska bo. Lutar åt att jag sätter dem mot planket intill ett vildvin som också fått flytta och håller på att återhämta sig. Tänker att de kan bli oerhört vackra tillsammans på hösten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Långt långt efter lupinernas storhetstid hittade jag några eftersläntrare. :p
Lila lupiner blommar bland gröna växter vid en grusuppfart och en vit garagedörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snöflingan smällde upp i en andra blomning. Detta hände för några veckor sedan efter att bara varit grön en tid efter första blomningen.
Nu är den fortfarande översållad med blommor.
 
  • Kruka med frodig snöflinga i andra blomningen på ett träbord utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Jätteverbenan har fortfarande lite blommor. Hoppas den klarar vintern och kommer igen nästa år
 
  • Verbena i blom med lila blommor i en trädgård, med trästaket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Jätteastern och gullregnet ger lite färg mot staketet.
Ljusrosa jätteasterblommor i förgrunden med ett trädäckat staket och grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul blomma av jätteaster framför ett trästaket och nätstängsel med gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jätteastern och gullregnet ger lite färg mot staketet.
[bild]
[bild]
Gullris?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jajamen!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Höstsilverax blommar sent.
Blomställning av höstsilverax med vita blommor mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Idag 22 oktober blommar både Grekvädden och nävan "Rozanne" trots flera frostnätter.
Citronträd med frukter, näva 'Rozanne', bägarranka och gerberor på en solig farstutrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lila blommande näva 'Rozanne' i vit kruka på trätrappa i solsken trots frostnätter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa gerbera i blom med en nyfiken grön gräshoppa som sitter på kronbladen, i naturligt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På min farstutrapp trivs ännu citronträdet, en bägarranka och några gerberor. Tänkte låta alla övervintra på sval veranda, har funkat tidigare.
Leverbalsamen, å denna vackra och tåliga växt, det är trist att den bara ska dö..
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Höstaster. Den rosa är lite lägre sort än den lila.
Närbild av en lila höstaster med utslagna kronblad och gulgrön mitt i fokus, omgiven av suddiga blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en blommande lila höstaster med outslagna knoppar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen utsprungande lila höstasters mot en mörk bakgrund, symbol för höstens tålighet i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lila blomma håller på att slå ut.

Höstastern brukar vara den blomma som orkar stå emot kylan längst i min trädgård, men detta år har vårens penséer vildsått sig och blommar. Får se vem är härdigast.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Maria T
arneri68 arneri68 skrev:
Höstaster. Den rosa är lite lägre sort än den lila.
[bild]

[bild]

[bild]
En lila blomma håller på att slå ut.

Höstastern brukar vara den blomma som orkar stå emot kylan längst i min trädgård, men detta år har vårens penséer vildsått sig och blommar. Får se vem är härdigast.
Vill inte tippa men eftersom jag brukar köpa penséer redan i början av april och plantera ihop med såna små påskliljor, Tête a tête, så vet jag att de tål ner till -8 grader även om de ser lessna ut då.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.